Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo motor med kompressor?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

en turbo bruker vel også å komme i stort sett ved høgomdreinig å lavomdreinig versjoner. Vel jeg vet att saab har noen som virker på hele registeret også... Og du kan sette inn ein intercooler dette kan vel gjøre en del.

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
med kompressor får du jo flere hester...men det beste er kompressor&Turbo ;)

Det skal jeg ha på Fastback'en min :)

6201740[/snapback]

Vel, nå er jeg bilmekaniker og driver innimellom med trimming, bl.a. med ettermontering av turbo ol. Derfor er jeg veldig nysgjerrig på hvordan du vil begrunne utsagnet ditt.

 

Edit: Altså at du skal få mer gamp med kompressor.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

det blir vel ett høgre luft trykk inni forbrenningskammeret dvs mer luft mer forbrenning av drivstoff. vel med disse kompresjonsmiddelene er det vel meget lurt å ha en intercooler.... vel er vandt med båtmotorer jeg kan stå i sylinderen jeg disse er turboladet da...

Endret av kaffi
Lenke til kommentar

Holten.

 

Du trenger ikke begge deler. På en volvo motor er det lett å hente ut fra 250hk til ca 400hk med rette turboen Uten at det koster alt for mye. hvilken motor har fastbacken din.

Endret av mornings
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men en kompressor drar krefter fra motoren da, mens en turbo bruker krefter som ellers ikke ville blitt brukt til noe ;)

6202016[/snapback]

Så energiloven gjelder ikke for Turbo ?

 

Energi kan verken oppstå eller forsvinne.. Bare skifte form..

 

Turbo = eksosbrems

kompressor = Veivbrems

 

Med kompressor får du jevnt moment over hele turtallsregistret..

 

 

En Eaton M62 vil nok duge...

Endret av VF-racing
Lenke til kommentar
Dynografer turbo/kompressor

(Begge har datasprut. Turbobilen bruker Boosttargeting som minsker turbolagget)

Begge motorene er på 2L. Turboen lader 12 psi, Kompressoren 13 psi..

 

Kompressor :

http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_uber.pdf

 

Turbo :

http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf

6304892[/snapback]

 

Dette viser jo helt tydelig at man får marginalt mer hester, men lavere dreiemoment på topp med kompressoren. Samtidig vil draget bli adskillig mer brutalt med en turbomaskin enn med en kompressor, som har jevnere drag.

 

Spør du meg utgjør dette next to nothing i praksis, så det blir smak og behag med tanke på hva man velger, ut fra hvilken akselerasjonskarakteristikk man ønsker og liker best.

Lenke til kommentar
Men en kompressor drar krefter fra motoren da, mens en turbo bruker krefter som ellers ikke ville blitt brukt til noe ;)

6202016[/snapback]

Så energiloven gjelder ikke for Turbo ?

 

Energi kan verken oppstå eller forsvinne.. Bare skifte form..

 

Turbo = eksosbrems

kompressor = Veivbrems

 

Med kompressor får du jevnt moment over hele turtallsregistret..

 

 

En Eaton M62 vil nok duge...

6304875[/snapback]

 

Dere får si va dere vil men jeg har testet dette i praksis med turbo og volvomotor,

det funka meget bra. Hadde ca 320 hk målt på bakhjulene på min 240 og turbotrykk på 2.5 bar.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Men en kompressor drar krefter fra motoren da, mens en turbo bruker krefter som ellers ikke ville blitt brukt til noe ;)

6202016[/snapback]

Så energiloven gjelder ikke for Turbo ?

 

Energi kan verken oppstå eller forsvinne.. Bare skifte form..

 

Turbo = eksosbrems

kompressor = Veivbrems

 

Med kompressor får du jevnt moment over hele turtallsregistret..

 

 

En Eaton M62 vil nok duge...

6304875[/snapback]

 

Dere får si va dere vil men jeg har testet dette i praksis med turbo og volvomotor,

det funka meget bra. Hadde ca 320 hk målt på bakhjulene på min 240 og turbotrykk på 2.5 bar.

6308493[/snapback]

 

Hvilken turbo brukte du?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Link til Hilmerson som har bygget dette monsteret av en manta

 

Manta

 

Denne er RÅÅ anbefaler dere å sjekke bildene. :)

6309520[/snapback]

 

Den var jo bare direkte stygg! :!:

 

 

Vel, back to topic... jeg har bortimot null erfaring med biler, men jeg stemmer for kompressor. Hvorfor? Fordi..eh...ja... :hmm:

7617126[/snapback]

Fordi moment teller mer enn Hester ??

 

En flat momentkurve er noe jeg liker... Liker ikke å ha drag i motoren bare over 4000 rpm..

Liker å ha sterk motor i fra bunnen av...

 

Men jeg ville gått for en lysholm(skrukompressor) istedet for Rotex..

 

Har ikke prøvd Rotex. Men har prøvd Turbo. Har en Lysholmkompressor nå.. Og det liker jeg best

Endret av VF-racing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...