pianoper Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei! Er det noen som kan litt om fysikken bak hvorfor rørforsterkere låter "varmere" enn transistorforsterkere? Jeg vet hvordan rør fungerer (at det går strøm gjennom osv), men hva er det som gjør at lyden blir så "varm"? Noen som har noen kunnskaper om dette eller noen linker til sider med det? Tenker primært på mikrofonpreamper og gitarforsterkere. Jeg tar gjerne imot andre linker til sider som har med fysikken bak lyd (og musikk) og gjøre! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Hei og velkommen til forumet En hver tone du hører fra ett instrument består av en grunntone (feks middel C ved 261.63Hz) samt en rekke overharmoniske toner som har frekvenser ved 2,3,4,5,6 og 7(osv..) ganger grunnfrekvensen. Det er dette som gir ett instrument sin unike tone eller klangfarge som vi ofte kaller det. I en hver forsterker vil det oppstå forvrenging av forskjellige typer, enten den er laget av transistorer, integrerte kretser eller rør. Vi har i hovedsak tre slike forvregninger; intermodulasjon (blanding av toner), klipping (begrensing av signalet) og harmonisk forvrengning (generering av overharmoniske komponenter). Det som skiller transistorer og rør fra hverandre er at rør har en høyere grad av harmonisk forvrening, noe som forsterker og legger til de overharmoniske tonene i signalet. Det er også en litt annen fordeling av disse harmoniene, hvor rør typisk gir ut mest av den første, andre og fjerde komponenten. Generelt sett så høres partallene mer naturlige ut enn oddetallene, av en eller annen grunn. En annen ting er at rør er mer ulinjære enn transistorer og i større grad forsterker midtregisteret, noe som er spesielt viktig for de fleste typer pickups (bla til gitar og også en del av mikrofonkarakteristikker). Rør, bøyer også av sinussignalene littegranne, som følge av en litt mer ulinjær forsterkning. Dette gjør også at de motvirker "attacken" littegranne, noe som gir en noe mykere lyd. Håper dette oppklarte litt. Lenke til kommentar
pianoper Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 hei og takk for svaret! det var absolutt et noe oppklarende svar Jeg er også interessert i om det finnes noen sider hvor det står litt om fysikkens rolle i musikken (eller noe sånt). Jeg synes det er vanskelig å få noe konstruktivt ut av google, men har jo litt hjelp i wikipedia. Men hvis noen vet om noen sider med det nevnte (evt annen litteratur) tar jeg gjerne imot tips! Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 hei og takk for svaret! det var absolutt et noe oppklarende svar Jeg er også interessert i om det finnes noen sider hvor det står litt om fysikkens rolle i musikken (eller noe sånt). Jeg synes det er vanskelig å få noe konstruktivt ut av google, men har jo litt hjelp i wikipedia. Men hvis noen vet om noen sider med det nevnte (evt annen litteratur) tar jeg gjerne imot tips! 6141143[/snapback] Skjønner ikke helt hva du mener med det....Musikk er det en lager, spiller og hører på..må den gjøres så vanskelig :!: Beklager for lite konstruktivt svar Lenke til kommentar
pianoper Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Skjønner ikke helt hva du mener med det....Musikk er det en lager, spiller og hører på..må den gjøres så vanskelig :!: Beklager for lite konstruktivt svar 6144294[/snapback] hehe skjønner hva du mener, men jeg er overbevist om at kunnskap bil føre til at man forbedrer seg innenfor et felt. Kanskje ikke for mye kunnskap da Men dette handler vel egentlig ikke om musikk, kanskje heller mer om det å skape god lyd Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 å skape musikk, du trenger først og fremst kunnskap om hvordan du lager musikken, spiller på instrumentene osv. Men mest kreativitet. Man kan jo lage musikk ved å så to stener mot hverandre, men det blir noe annet, der trenger man ikke noe kunnskap.... Men for å lage en god forsterker kreves det nokk en god del fysikk, for å få god lyd ja Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Tenker du på tonelære, akustikk eller noe annet? Mange felt hvor fysikk kommer inn i bildet når det gjelder musikk. Lenke til kommentar
pianoper Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Tenker du på tonelære, akustikk eller noe annet? Mange felt hvor fysikk kommer inn i bildet når det gjelder musikk. 6147909[/snapback] Jeg har et hjemmestudio, og vil gjerne få bedre resultater. Sånn sett tenker jeg blant annet på akustikk ja - arbeider med å fjerne den korte ekle klangen i rommet. i tillegg er også tonelære interessant, men jeg kan mye om det musikkteoretiske fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå