PelsJakob Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg har kjøpt ny harddisk, og tenkte å derfor å bytte ut den gamle. Jeg koblet først i begge, formaterte den nye i Windows, og overførte filene fra den gamle til den nye. Deretter tok jeg ut av den gamle harddisken og startet maskinen med kun den nye, i håp om at Windows XP-installasjonen skulle starte automatisk. Da fikk jeg denne feilmeldingen: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER Noen tips? Harddisken kommer opp i både Windows og BIOS. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Du er nok litt optimistisk hvis du forventer at det skal fungere bare å kopiere filene. Det er en meget komplisert operasjon, som de færreste velger å forsøke seg på. Det finnes verktøy for å klone disker, mest kjent er Norton Ghost. Et gratis verktøy er HDClone: http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html Diskfabrikantene leverer også gratis verktøy. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Det var ikke systemfilene jeg mente. Jeg forstår selvsagt at jeg må installere Windows på nytt på den nye harddisken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Ok, jeg misforsto. Da er det kanskje bare en innstilling i BIOS som forteller hvilken disk du skal boote fra. Boot Priority: http://www.tomshardware.com/2006/01/04/bio...to_z/page4.html Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Den er satt til HDD-0, noe som skulle være riktig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 OK, nå kom jeg på det. Du har installert Windows mens den gamle disken var koblet til. Det medfører at systemfilene blir liggende på den gamle primærpartisjonen, det er den som booter. Den nye disken har fått en utvidet partisjon, og kan ikke boote på egen hånd. Dette er ikke enkelt å fikse. Kan bare foreslå at du installerer Windows på nytt, og du må begynne med å fjerne partisjonen og lage ny. Det blir nesten alltid problemer hvis man installerer Windows mens gamle disker er tilkoblet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå