Gå til innhold

HTPC komponent innspill !

Anbefalte innlegg

Har et Origen X15e Silver som jeg skal bygge i.

Dette er nytt for meg, så har studert rundt. Og vil gjerne ha innspill på komponenter, og om jeg eventuelt bør bytte ut. Vifteløst så langt det går er målet.

Hovedkort:

Gigabyte GA-81945G

Pga Intel chipsett som etter ryktene skal være litt mer stabil med prosessoren jeg har valgt. Og pga optisk og digital lyd utgang integrert. Og integrert skjermkort til ftf skjermen på kabinettet.

Prosessor:

Intel Pentium 4 641 (3,2 GHz)

Vurderte nesten tilsvarende P4 640 med Prescott-2M. Men 641 har 65nm isteden for 90nm teknologi, så den har mindre varmgang.

Minne:

Corsair XMS2 TWINX DDR2-675 1024 MB (2x512)

Trenger egentlig bare 2x256MB. Men 2X512 er kun 5kr dyrere.

CPUkjøler:

Scythe "Ninja" SCNJ-1000

Her valgte jeg bare noe vifteløst som kan se ut som virker på oppsettet mitt. Men er litt usikker på om den vil bli mulig å innstalere i et så trangt kabinett som jeg har? Om så burde det gå å file litt på ribbene for å få det inn.

PSU:

Antec Phantom 500W (vifteløs)

Ikke 100% vifteløs, men nær nok etter det jeg kan lese av anbefalinger. Og mye billigere en neste aktuelle på listen (Yesico FL-550T)

harddisk:

Seagate Barracuda 7200.9 300GB

Samsung skal vist ha mindre støy og varmeutvikling, men Seagate vil jeg tro er like bra?

Lønner det seg å gå opp til 7200.10 disken på 320GB?

DVD-brenner:

BenQ DW1655

Ikke så vanskelig valg etter å lest en del om DW1640, samt at jeg vil ha LightScribe.

Tastatur/mus:

Logitech diNovo Media Desktop 2.0

Tastaturet skal også brukes bak en vegg. Og det burde Blåtann klare å ta seg av?

En Blåtann enhet er heller ikke negativt å ha tilgang til på PC`n.

For ikke å snakke om at den også kommer til å ligge mye i stua.

Det siste problemet er hvor varmt dette blir...Det er plass til en 80mm vifte bak, noe jeg vil tro er litt lite?

Må jeg belage meg på å prøve å trykke en 80mm til inn bak, eventuelt en 120mm justerbar under hardisken som suger inn luft undenifra?

Eventuelt gå så lang at det må settes inn en vifte i tak eller sidevegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifteløst med NetBurst? Tja, alt er vel mulig, men du gjør det mye vanskeligere for deg selv enn om du hadde valgt en prosessor som lager mindre varme enn den du har valgt, selvom 65nm P4 ikke er så ille som 90nm. Velger du P-M eller Core Duo/solo er det MYE lettere å kvitte seg med vifter.

Blåtann gir 10~100m rekkevidde, alt etter sender/motaker. Så det burde gå helt fint.

Lenke til kommentar

Så P-4 med NetBurst vil mest sansynelig bli vanskelig å holde på et akseptabelt nivå med kjøleren jeg har valgt? Selv med en eventuelt god trekk i kabinettet?

Maskinen kommer ikke til å bli brukt til spill. Kun filmtitting som den tyngste oppgaven.

P-M må en vel en del opp i pris for å få samme ytelsen ut?

Og samme med dobbelkjerne?

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

Er poenget å at systemet skal være lydløst og viftefritt, eller at bare prosessoren skal være passivt kjølt?

Hvis du putter inn andre støykilder, ville jeg helt klart valgt å kjøle prosessoren med så stor ribbe du får plass til med en stillegående 120mm vifte. For 20db+20db er ikke lik 40db.

Hvis poenget er å få en pc som er så stille at du begyner å irritere deg over harddisken når all annen lyd er borte(som jeg gjør akkurat nå), ville jeg valgt noe ala dette:

- Asus N4L-VM DH

- Intel Core Duo T2400

Det bør ha bedre forutsettninger for å klare seg med passiv kjøling. Men det krever luft mellom komponenter, og god tilgang til luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...