Gå til innhold

VapoChill LightSpeed AC Ekstremkjøling ?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Bare noen spørsmål:

1. Kan CPU'en kjøre optimalt under forhold som -50° ?

En kompis av meg sa at enhver CPU trenger minst 20 til 40 plussgrader for å fungere på sitt beste.

Det jeg ikke skjønner er hvordan folk skriver da at de kjører CPU'en på 4,5ghz uten problemer når temp'en er på omlag -29°....

kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Superledere = materialer som praktisk talt mister resistansen ved (veldig) lav temp. Samme gjelder egentlig alt, så lenge det er "varmere" enn 0K(?), noe som alltid vil skje. Og så lenge en cpu ikke coldbugger så kjører den bedre og bedre jo lavere tempen blir. Men man må og passe på at hk etc klarer den lave temp. pluss å isolere godt!

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Bare noen spørsmål:

1. Kan CPU'en kjøre optimalt under forhold som -50° ?

En kompis av meg sa at enhver CPU trenger minst 20 til 40 plussgrader for å fungere på sitt beste.

Det jeg ikke skjønner er hvordan folk skriver da at de kjører CPU'en på 4,5ghz uten problemer når temp'en er på omlag -29°....

kan noen forklare?

6134391[/snapback]

Kort og greit - For all eletronikk (men da spesiellt microchipper som CPU og GPU) er lavere temperatur alltid bedre. Dette er sant helt ned mot det absolutte nullpunkt (som er -273.15C om jeg ikke husker feil).

Det eneste betydelige unntaket til dette er at noen CPUer har såkallt "cold bugs" som gjør at de oppfører seg merkelig ved lave temperaturer. Dette er dog design-feil (pga. at "ingen" er jo ment å kjøre chippene på så lave temperaturer anyway). Jeg trro de fleste cold-bug er relatert til varme-sensoren, som ved veldig lave temperaturer vil snu helt rundt slik at CPU tror den holder på å brenne opp.

Men det problemstillingen til side (som gjelder noen visse modeller), så er lavere temperatur på chipper ALLTID bedre (så lenge du kan unngå kondens). De kjører "bedre" i den forstand at de vil kunne tåle mye mer spenning før de begynner å regne feil. Indirekte betyr dette at du kan kjøre dem på mye høyere klokkefrekvens ettersom mer spenning => mer Hz, som igjen betyr høyere hastighet. Hvis du ikke klokker så er det eneste du tjener på lave temperaturer at chippens levetid vil økes (men slike chipper har jo levetid på flere år-tier uansett, så det er et relativt dårlig poeng).

-Stigma

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at ytelsen til en CPU øker når den kommer på minus grader. Stemmer det?

eks.

P4 på 3GHz -50C er raskere enn P4 3Ghz 50C

6164510[/snapback]

Det høres faktisk ikke så dumt ut. Leste faktisk denne guiden om elektromigrasjon idag, og der står det følgende helt til slutt:

Hvis vi senker temperaturen i en chip, senker man automatisk også energi-nivået til atomene inne i chipen. Dette betyr at det tar mye lengre tid, og vil kreve mye mer energi, å flytte på atomene. Dermed har man mulighet for å i stor grad eliminere faren for elektromigrasjon. En annen side av samme sak er at hvis man senker temperaturen i en chip, vil effektiviteten til chipen øke. Senker man temperaturen til -120C° får man en teoretisk økning i effektiviteten på hele 100%, så konklusjonen er helt klar: Jo kaldere, jo bedre!

Vet ikke om det er akkurat dét de mener, men det virker sånn.

Lenke til kommentar

Sendte en PM til Stoolman her på forumet:

Jeg har hørt at ytelsen til en CPU øker når den kommer på minus grader. Stemmer det?

eks.

P4 på 3GHz -50C er raskere enn P4 3Ghz 50C

Og fikk dette svaret:

kanskje litt.. men det er i så fall ikke mye.. Det minusgradene gjør er å minimere motstanden i transistorene slik at prosessoren potensielt kan jobbe fortere.. men forskjellen på samme klokk er nok ikke noe å skryte av.. vil være minimalt..

MVH

Sturla

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...