Gå til innhold

Installere XP, uten å formatere hdd nr.2?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge disken er formatert skal det gå helt fint. Du trenger ikke formatere hele den andre hdd'en heller, bare c: om du skal ha windows der. Om du vil føle deg enda tryggere venter du til du er ferdig med installasjonen før du setter inn den nye disken.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke partisjonere diskene? Det kan være en veldig grei måte å sørge for mindre tap av ytelse pga defragmentering av filer.

Hvor stor er disk1?

Om 300gb'ern er "fersk" må du partisjonere den, hvor mange deler velger du selv. Jeg ville satt av en 50gb'er partisjon til programfiler, på den måten vil du får bedre ytelse enn om OS og programfiler ligger på samme disk.

Jeg har en 20gb partisjon til OS, 50gb til install, 150gb til Mine Dokumenter, 100 gb til film og swap-fil, og et par andre ymse. Det lønner seg.

Lenke til kommentar

Er 300gb'ern formatert og har innhold? Da trenger du ikke formatere den på nytt.

Jeg ville seriøst vurdert å lage fler partisjoner. Det er mer ryddig å ha alle filmer et sted, dokumenter et sted, etc, enn at alt flyter rundt på samme partisjon.

Lenke til kommentar

300Gb disken er ikke formatert og jeg vil installere xp uten å formatere den ;):p

Xp installerer jeg på 160gb disken, samma om jeg formaterer den, for der er det bare windows og installerte programmer/spill ol. uansett ;) Jeg vil beholde det som er på 300Gb disken for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
... 20gb partisjon til OS, 50gb til install, 150gb til Mine Dokumenter, 100 gb til film og swap-fil, og et par andre ymse. Det lønner seg.

6134096[/snapback]

Mange som ikke er enige i det. Ulempen er at du setter inn faste grenser på størrelsen. Plutselig har du for lite plass et sted, samtidig som det er mer enn nok plass ett annet sted.

Det blir jo like ryddig å sortere i foldere. (men Windows skal naturligvis ha sin egen 'lille' partisjon).

Lenke til kommentar
300Gb disken er ikke formatert og jeg vil installere xp uten å formatere den ;):p

Xp installerer jeg på 160gb disken, samma om jeg formaterer den, for der er det bare windows og installerte programmer/spill ol. uansett ;) Jeg vil beholde det som er på 300Gb disken for å si det sånn ;)

6134591[/snapback]

Jeg tror du har misforstått hva det vil si å formatere en disk. Når en disk er fersk, altså helt ny, så er den ikke formatert, og den har ikke noe filsystem. Om det er innhold på disken er den formatert, og har et filsystem.

Etter hva jeg forstår er det innhold på begge diskene? Om jeg hadde hatt valget ville jeg hatt XP på den første partisjonen på 300gb'ern, om det er mulig. Om ikke ville jeg ABSOLUTT hatt XP på en egen partisjon. Om du vil ha en partisjon på 10gb til XP, og legger alle installeringene på en annen partisjon er dette kurant, men la XP få sin egen partisjon. Dette vil du tjene på, og det vil gjøre XP raskere, og du vil oppleve mindre ytelsestap.

En annen, og viktig, faktor er at når du re-installerer XP slipper du å miste data. Da holder det å formatere den partisjonen du har XP på, som da vil være en liten partisjon. Sånt sett slipper man da å ta backup av ting før man formatterer og re-installerer.. :)

... 20gb partisjon til OS, 50gb til install, 150gb til Mine Dokumenter, 100 gb til film og swap-fil, og et par andre ymse. Det lønner seg.

6134096[/snapback]

Mange som ikke er enige i det. Ulempen er at du setter inn faste grenser på størrelsen. Plutselig har du for lite plass et sted, samtidig som det er mer enn nok plass ett annet sted.

Det blir jo like ryddig å sortere i foldere. (men Windows skal naturligvis ha sin egen 'lille' partisjon).

6134614[/snapback]

Er forsåvidt enig, selv om jeg også har programfiler og alt av installeringer på sin egen partisjon. Det viktigste er å partisjonere ift ytelse, så kan man ta sorteringene slik man selv ønsker det. Det er mye smak og behag, men to partisjoner er i alle fall å anbefale, så vi er enig der.

:w00t: Innlegg 1000!! :w00t:

Lenke til kommentar
1) Jeg har XP installert på C:, og har en 300GB hdd i tillegg. Kan jeg installere xp på nytt uten å måtte formatere den 300 hdd'en?

2) Må man formatere den for at den skal funke i  Windows?

6133789[/snapback]

1) Ja

2) Nei

Jeg ville koblet vekk alle andre disker under installasjonen av Windows, for å lage minst problemer. (Bare ta ut strøm-kontakten til disken(e).)

Formatering gjøres under installasjonen.

Husk backup!

Etter egen erfaring har jeg en 20GB disk til OS og programmer, siden programmene uansett må installeres på nytt ved re-install av Windows. "Mine Dokumenter" er flyttet til egen partisjon/disk. Dette gjøres enkelt ved å høyreklikke mappa og velge Egenskaper, deretter "Flytt...". Da er alle dokumenter/bilder urørt ved formatering! Etter en re-install gjør du på samme måte for å "flytte" mappa tilbake til valgt plassering. Bare svar "Nei" når du blir spurt om å flytte filene.

post-4862-1148196199_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan får du 20gb til å dekke programfiler og OS?

Det ville ikke holdt hos meg.. Bare mappen til EA Games er på 10gb, og jeg har kun tre spill installert her. Før hadde jeg fler, og det tar enda mer plass. Ville satt av 30-40 i alle fall.

Lenke til kommentar
Hvordan får du 20gb til å dekke programfiler og OS?

Det ville ikke holdt hos meg.. Bare mappen til EA Games er på 10gb, og jeg har kun tre spill installert her. Før hadde jeg fler, og det tar enda mer plass. Ville satt av 30-40 i alle fall.

6146132[/snapback]

Du trenger jo ikke installere spill på C.

Men det er riktig som du påpeker, det er veldig individuellt hvor stor plass man trenger på C.

6146271[/snapback]

Så sant, så sant. Derfor skrev jeg at "jeg har erfart..." Dessuten har jeg trimma installasjonen med nLite.

Bruker PC stort sett til nettsurfing, + lagring av media. Når jeg en gang innimellom spiller på PC'en, har jeg installert disse på en annen partisjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...