Okeblol Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Kjøpte meg en vifte i dag (Zalman VF700AlCu) til mitt Nvidia GF6600GT (full kompatibilitet) Da jeg startet windows fikk jeg en melding om at vifta ikke var koblet til (da jeg hadde tatt ut den gamle vifta som var kobla til selve kortet og bytta ut denne med zalman vifta som er kobla direkte til PSU) og at windows hadde satt ned ytelsen på kortet... Hvordan får jeg skrudd dette opp igjen ? Kan knapt spille spill nå Har lett over alt i den nvidia utiliti'en som ligger i systray uten hell Endret 19. mai 2006 av Jokque Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Skal ikke viften kobles til skjermkortet? Det du kan gjøre er å lodde over tre-pins koblingen fra den gamle viften til den nye viften. Dog vil dette muligens gjøre at du ikke vil få igjen på noe garanti på hverken vifte eller skjermkort. Det _vil_ gjøre at skjermkortet tror at viften er der ennå. EDIT: Det finnes overganger, men dette vil medføre unødvendig mye kabelsalat. Endret 19. mai 2006 av tore_v1 Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Skal ikke viften kobles til skjermkortet? Nei, den skal kobles til små plugger som igjen er koblet til en slik standard 4 pins strømplugg Så den eneste måten å få kortet til å ha samme ytelsen som før er å drive å lodde ? dette er jo uakseptabelt... Hvorfor driver folk og butikker og anbefaler slike vifter, hvorfor står det at de er kompatible, når de faktisk ikke er det, og ytelsen går NED med vifte ? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg har ikke erfaring med dette selv, men jeg har byttet viften på mitt X1800XT med en vannblokk uten at dette gjorde noe. Jeg vil anta at du må huke av et sted i drivern og fortelle skjermkortet at den skal ignorere manglende vifte. Men, finnes det en kobling fra viften som passer på skjermkortet? Det er den gule kabelen som er viktigst, den forteller hvor fort viften spinner rundt. Kan du ta et bilde av koblingene _ut_ fra viften? Jeg er dog sikker på at det finnes noen her som har byttet vifter til akkurat den du har, så bare smør deg med tålmod. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Jeg har ikke erfaring med dette selv, men jeg har byttet viften på mitt X1800XT med en vannblokk uten at dette gjorde noe. Jeg vil anta at du må huke av et sted i drivern og fortelle skjermkortet at den skal ignorere manglende vifte. Men, finnes det en kobling fra viften som passer på skjermkortet? Det er den gule kabelen som er viktigst, den forteller hvor fort viften spinner rundt. Kan du ta et bilde av koblingene _ut_ fra viften? Jeg er dog sikker på at det finnes noen her som har byttet vifter til akkurat den du har, så bare smør deg med tålmod. 6133811[/snapback] Jeg fikk fikset problemet Hadde problemer med dette kortet før, fikk bytta det nylig pga dårlig vifte som gjorde at kortets GPU core temperature lå på 115 grader og deromkring Fikk et nytt her nylig, og temperaturen gikk ned til 85 (fremdeles ganske høyt) Nå med den nye vifta ligger temp på 126 konstant... (127 er Core Slowdown Treshold) Snakk om å ha kjøpt katta i sekken ! Aldri mer skal jeg ha et point of view kort ! Skal jeg bare ignorere gpu core temperature og se på ambient temperaturen ? (som ligger på en 36 grader under spilling) Endret 19. mai 2006 av Jokque Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Du har et 6600GT All in wonder? Har forsåvidt samme kort, og samme kjøler. Ligger på 45grader idle her, og kunne plugge inn vifta til PSUen uten problemer. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Du har et 6600GT All in wonder? har ingen anelse hvor jeg fikk det i fra det er et point of view kort Har forsåvidt samme kort, og samme kjøler. Ligger på 45grader idle her, og kunne plugge inn vifta til PSUen uten problemer. 6133950[/snapback] da er det vel en feil med produktlinja butikken jeg kjøpte det hos... idle temp ligger på 90 hos meg, både før og etter jeg installerte nyvifta edit: eller kanskje det er PSU...har jo faktisk mista et kort på denne PCn før, det ble helt ødelagt Endret 19. mai 2006 av Jokque Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 kan du ikke bare plugge den inn i skjermkortet og bli ferdig med det? All in wonder er forsåvidt ATI-kort. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Har du en data-butikk i nærheten? Prøv å last ned Speedfan, og sjekk hastighetene der? Er viften _kun_ koblet til psu, eller er den koblet til HK eller noe annet? Du tok på termisk pasta og fordelte et TYNT lag utover? Viften sitter skikkelig? Spør ikke fordi jeg ikke tror du kan dette, men det er en grei sjekkliste over ting som bør fungere.. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Har du en data-butikk i nærheten? Prøv å last ned Speedfan, og sjekk hastighetene der? Er viften _kun_ koblet til psu, eller er den koblet til HK eller noe annet? Du tok på termisk pasta og fordelte et TYNT lag utover? Viften sitter skikkelig? Spør ikke fordi jeg ikke tror du kan dette, men det er en grei sjekkliste over ting som bør fungere.. 6134020[/snapback] Ja, var da et ganske tynt lag. Prosessoren er svart, og pastaen hvit, 50% transparency i bilde terminologi vil jeg anslå Er dette for mye ? Viften er koblet til en plugg som sitter i en 4 pins standard strøm plugg, som kobles til en av utgangene fra PSU Se denne sida, ganske langt ned, for bilde av viftepluggen Men som sagt, jeg fiksa den feilmeldinga jeg fikk Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg var bare bekymret for temperaturen din.. Kan du plugge viften til hk på en av viftepluggene der? Det vil nok hjelpe en del hva gjelder kontroll av viftehastigheten. Om du laster ned Rivatuner eller et annet program som er kompatibelt med nVidia-kort vil du kunne sjekke temp der. Det hørtes helt sykt ut at den skal ligge så høyt med en så god kjøler! Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg var bare bekymret for temperaturen din.. Kan du plugge viften til hk på en av viftepluggene der? Det vil nok hjelpe en del hva gjelder kontroll av viftehastigheten. Om du laster ned Rivatuner eller et annet program som er kompatibelt med nVidia-kort vil du kunne sjekke temp der. Det hørtes helt sykt ut at den skal ligge så høyt med en så god kjøler! 6134151[/snapback] Jeg fant problemet nå ligger jeg på 25 grader ambient og 32 grader GPU core temp uten noen spill i gang, og henholdsvis 29 grader og 41 grader i spill Med andre ord, kortet overlever 126 graders temp i lengre tid uten å ødelegges...da kan jeg vel bare clocke i vei til jeg når lignende temperaturer ? Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hvis kortet ditt klarer å klokkes så mye at temp går fra 40 til 120 grader, er det helt ufattelig (med voltmod, så kanskje) Hva var problemet? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hva var problemet? Siden jeg er nysgjerrig.. Jeg ville absolutt ikke anbefale å ha høye temperaturer. Det vil lede til artifacts, altså små feil i skjermbildet, som er utrolig irriterende, og det vil forkorte levetiden til kortet drastisk! Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Kjølern var ikke borti GPU... dumtidum... (i mitt forsvar, det var den heller ikke på kortet da det kom fra fabrikken, den eneste kontakten mellom kjølern og GPU var 15 kg kjølepasta) er ganske imponert over at jeg greide å være så idiot at jeg ikke bare ikke greide å skru nyvifta helt ned til GPU, men jeg glemte faktisk å se etter om den var på plass Er også ganske imponert over at kortet mitt ikke smelta Jeg lastet ned NVTray og NVTweak, fikk en sånn "clock frequency settings" i nvidia settings utilitien Er det bare å drive å skru disse settingsa, core clock frequency og memory clock frequency oppover og få mer ytelse ? hehe De stod på 500 og 900 MHz, har satt de til 550 og 970 nå, uten noe merkbar økning i temperatur (3 grader) og uten noe merkbar ytelsesøkning Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Det er jo 10%, så det er nok en liten ytelsesøkning der. Det er vanskelig å sette tall på denne uten å kjøre syntetiske tester. Du vil sikkert merke litt på at det den laveste fps'en i spill blir litt høyere. Men, du har sikkert mer å gå på.. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Men, du har sikkert mer å gå på.. 6134517[/snapback] da kjører jeg på ! kortet tåler det jo hehehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå