Zenkel Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Mens jeg var på en ukes ferie, har firmaet gått til anskaffelse av et program som kalles SonicWALL Content Filter Service. Etter hva jeg forstår er dette et slags filter som filtrerer bort sider som har innhold sjefen ikke synes noe om. Er det slik å forstå at sjefen sitter og kontrollerer hvor vi er på nettet til enhver tid. At han i en eller annen innretning kan se at jeg nå er inne på www.diskusjon.no f.eks. Har noen i dette forumet kunskaper om dette? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Slik du skriver det, virker det som om sjefen ikke vil at du skal gå inn på enkelte sider, noe som er forståelig. Tror ikke sjefen sitter og kikker på hva du surfer etter, da han sikkert har en del andre ting gjøre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Står det noe om slik overvåkning i arbeidsavtalen din? Evt. Har du sjekket lovligheten av dette? (Det står sikkert en del info om hva som er lovlig og ikke hos datatilsynet.no) Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Sett fra andre siden, står det at han har tilgang til internett i arbeidsavtalen? Dette er vel neppe overvåkning, kun sperring av uønskede sider. Ørjan... Endret 19. mai 2006 av Orjanp Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Trådstarter: hva får deg til å tro at at sjefen spionerer på deg egentlig ? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Her finner du info om hva dette er: http://www.sonicwall.com/products/cfs.html Kort fortalt går det vel bare utpå at sjefen (eller administrator) har satt opp en liste med ord eller url'er som ikke er tillatt. Dersom filteret treffer på et eller flere av uttrykkene, så vil ikke siden bli vist. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Du kan vel stille deg spørsmålet "Har jeg noe å være redd for i denne sammenheng ?" Du får betalt for å jobbe, ikke for å surfe. Sett at denne tråden ble opprettet i beste arbeidstid, tror jeg sjefen din er inne på noe. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 En nylig høyesterettsdommer fastslår at det å surfe på internett sidestilles med det å småprate med kolleger i arbeidstiden, og at litt slikt må godtas. Problemet her er vel heller at sjefen ikke ser på det på den måten. I min arbeidskontrakt står det at jeg til en viss grad kan bruke internett til private formål i arbeidstiden, så lenge det ikke går over styr... Lenke til kommentar
Zenkel Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Slik du skriver det, virker det som om sjefen ikke vil at du skal gå inn på enkelte sider, noe som er forståelig. Tror ikke sjefen sitter og kikker på hva du surfer etter, da han sikkert har en del andre ting gjøre. 6132371[/snapback] Hadde sjefen hatt arbeid å fylle dagen med, så hadde det selvfølgelig ikke vært tid for internett., men å sitte å tvinne tommeltotter i 4-5 av arbeidsdagens 7 og en halv time setter de fleste på en disiplinær prøve. Jeg sitter jo ved PCen hele dagen, og når hele verden ligger foran deg, bare et tastetrykk unna, så hva gjør man...? Klikker seg inn på allverdens unyttige eller nyttige websider. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Har du ikke en jobb å gjøre da ? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Her på jobben har vi også installert et slikt filter. Dette for å sperre uønskede sider. Nå er det ikke noe stort problem for meg, ettersom jeg administrere filteret, men uansett Synes det er riktigt gjort Lenke til kommentar
Zenkel Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Har du ikke en jobb å gjøre da ? 6132877[/snapback] Min stilling er veldig spesiell. Noen dager er det ingen ting å gjøre, så hva gjør man. Jo, klikker seg inn på allverdens unyttige websider. Man kan legge kabal. Eller tvinne tommeltotter. Kall det gjerne tidsfordriv.Men det blir som å sitte inne på et bibliotek hele dagen. Du kan gjerne titte i bøkene, men ikke på literatur med "voksent" innhold. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Har du ikke en jobb å gjøre da ? 6132877[/snapback] Min stilling er veldig spesiell. Noen dager er det ingen ting å gjøre, så hva gjør man. Jo, klikker seg inn på allverdens unyttige websider. Man kan legge kabal. Eller tvinne tommeltotter. Kall det gjerne tidsfordriv.Men det blir som å sitte inne på et bibliotek hele dagen. Du kan gjerne titte i bøkene, men ikke på literatur med "voksent" innhold. 6152753[/snapback] Få med deg en annen kontoransatt og spill badminton da vel ! Eller minigolf som jeg hører andre gjør på fredag. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Du kan vel stille deg spørsmålet "Har jeg noe å være redd for i denne sammenheng ?" Du får betalt for å jobbe, ikke for å surfe. Sett at denne tråden ble opprettet i beste arbeidstid, tror jeg sjefen din er inne på noe. 6132720[/snapback] Fok flest jobber bedre (spesielt i yrker som ikke er rutine-preget) om de tar jevnlige pauser. AtW Lenke til kommentar
GA Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Har du ikke en jobb å gjøre da ? 6132877[/snapback] Min stilling er veldig spesiell. Noen dager er det ingen ting å gjøre, så hva gjør man. Jo, klikker seg inn på allverdens unyttige websider. Man kan legge kabal. Eller tvinne tommeltotter. Kall det gjerne tidsfordriv.Men det blir som å sitte inne på et bibliotek hele dagen. Du kan gjerne titte i bøkene, men ikke på literatur med "voksent" innhold. 6152753[/snapback] Skulle likt å vite hva du jobber som når du har så mye tid til overs! Når jeg ikke har noe å gjøre på jobben, så forventes det at jeg finner noe fornuftig å gjøre. Hjelpe kollegaer som har mye å gjøre f.eks, eller om det virkelig ikke er noe annet å gjøre så rydde på kontoret. Jeg får lov til å surfe litt hvis jeg vil, men sjefen blir ikke blid hvis han ser meg på HW.no og VG hele dagen... Og det skjønner jeg VELDIG godt! De betaler meg ikke (godt ) for å sitte å surfe hele dagen. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Har du ikke en jobb å gjøre da ? 6132877[/snapback] Min stilling er veldig spesiell. Noen dager er det ingen ting å gjøre, så hva gjør man. Jo, klikker seg inn på allverdens unyttige websider. Man kan legge kabal. Eller tvinne tommeltotter. Kall det gjerne tidsfordriv.Men det blir som å sitte inne på et bibliotek hele dagen. Du kan gjerne titte i bøkene, men ikke på literatur med "voksent" innhold. 6152753[/snapback] Det er kanskje ikke på grunn av deg at dette er installert, men en annen person som bruker mesteparten av tiden med internettsysler. Dermed blir systemet installert på alle PCer. At sjefen vil at folk skal gjøre det de blir betalt for er ikke uforståelig. Det har jo litt med arbeidsmiljø å gjøre også, det hadde ikke vært så kult hvis arbeidskameraten din satt å leste "voksenblader" i arbeidstiden. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Her på jobben har vi også installert et slikt filter.Dette for å sperre uønskede sider. Nå er det ikke noe stort problem for meg, ettersom jeg administrere filteret, men uansett Synes det er riktigt gjort 6132909[/snapback] Regner med at hardware.no IKKE er tatt med da :!: Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 De kjører et slik filter der jeg var nettverksdrifter før. Blue"et eller annet" brannmur med filter som viser hvilken maskin som besøker hva side, og hvor mange ganger. Er delt opp i katagorier, feks: it relatert, jobb relatert, usømmelig etc. MANGE MANGE katagorier. Eneste vi egentlig sjekket var de med top10 besøk på nettet totalt sett (alt for mye tid på nettet) og de som prøvde å gå inn på snuskete sider. De som gikk på sider vi ikke likte ble bare møtt av et bilde av en same som sa (snakkeboble): "Ka fasken, pell dæ vekk fra denne sia, du hakke låv å vælla her". Ser ikke noe galt i å ha et slikt filter, på denne måten kan man kutte ut (eller begrense) netttilgangen til de personene som bruker tiden sin på alt annet en det de skal. Lenke til kommentar
The_Alpine_Cow Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) De kjører et slik filter der jeg var nettverksdrifter før.Blue"et eller annet" brannmur med filter som viser hvilken maskin som besøker hva side, og hvor mange ganger. Er delt opp i katagorier, feks: it relatert, jobb relatert, usømmelig etc. MANGE MANGE katagorier. Søkki ta! Hva kaller du dette om ikke overvåkning? Da kan du jo liksågreit avlytte telefonene også. Jeg synes slike ting er noe ordentlig tull. Om ansatte jobber kan man sjekke på andre måter. Gi heller de ansatte en klapp på skulderen og skap et godt miljø å jobbe i. Det er langt mer effektivt. Bare min femmer... TAC Endret 23. mai 2006 av The_Alpine_Cow Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 De har en meget streng itkontrakt alle må skrive under på hvis de vil jobbe der. Brudd på kontrakten kan medføre avskjedigelse. Står også stipulert at all internetsurfing som ikke er jobbrelatert eller godkjent fra avdelingsleder er brudd på kontrakt. Derfor filteret er der. Da dette er en av Norges største butikkkjede/nettbutikk med hundrevis av ansatte så er de strenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå