Chief Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei. Forsøker å få skriverettigheter på en NTFS USB disk, men det er ikke så enkelt. Selv om jeg går inn som Root får jeg ikke rettigheter nok til å endre rettighetene. Hva gjør jeg feil? Og så er jeg på jakt etter et mailprogram som kan synke mot MS-Exchange. Har hørt mye om evolution. Er det Gnome proprietært, eller lar det seg kjøre på KDE? Har også hørt det er litt ustabilt. Er det noe mulighet for å få mountet SMB shares automatisk? /Chief Lenke til kommentar
comicz Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 For å montere NTFS-disken med riktige rettigheter kan du legge til -o umask=022 når du monterer. "Proprietært" var et rart ordvalg i denne sammenheng. Ja, du kan helt fint kjøre Evolution under KDE. Det regnes ikke som ustabilt. Det skal heller ikke være noe problem å synke mot MS-Exchange. Ja, det er intet problem å montere shares automatisk. Du kan legge dem til i /etc/fstab, eller montere de ved innlogging i KDE, f.eks. Hvad ønsker herren? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Man kan ikke skrive (trygt) til NTFS i Linux ennå. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Oh, overså "skriverettigheter". Skriving er problematisk as of yet, og å begynne å fikle med muligheter for skriving som "the average newbie" vil jeg på ingen måte anbefale. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 OK, takker for mange informative svar. Får se om jeg finner ut av det. Har funnet ut av det meste til nå. Var sinnsykt forvirrende i starten. Regner med at det er normalt for de fleste som går fra M$ til Linux. Har litt igjen før jeg forstår "mentaliteten" til Linux. M$ tar ikke så lang tid å forstå seg på. Linux har litt mer tyngde. Da får jeg ta all kopiering til NTFS disk over nettet istedenfor. Vil nødig rote det til på den disken. Tenker jeg skal forsøke med Evolution for å synke mot Exchange. Litt usikker på hva pakke jeg bør laste ned. RPM for openSUSE 10.1 med nyeste versjon, burde det være greit, selv om den står merket med Gnome? /Chief Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Uten at jeg bruker SuSE, vil jeg tippe at Evolution ligger i yast. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Last ned og installer proggs med yast. Evolution er utmerket, har brukt det i rundt 3 år nå (og jeg har ennå versjon 1.x...) - ærlig talt det beste mailprogget jeg har vært borti. Sorteringsfunksjonene er bare utmerket - har hørt at 2.x er ennå bedre sånnsett. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Fant Evo i yast ja. Takker for tips. Sliter litt med å holde maskinen innmeldt i Windows domene. Forstår ikke helt hvorfor, men jeg må inn med en lokalbruker å melde maskinen inn i Windows domenet hver gang jeg har vært innlogget med en lokalbruker. Noen som har peiling på hva det kan være for noe? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Meiner at exchange funksjonaliteten i Evolition er en plugin som koster penger. Er vel over et år eller to siden eg prøvde, men da måtte eg gi opp grunnet at eg manglet den plugin saken. For å få mountet SMB shares, laget eg et skript som eg kjører manuellt i oppstarten. /etc/fstab var og ein glimrende ide . Må se på den saken Ellers så vil eg fraråde å prøve å skrive til NTFS. Prøv heller å formatere USB disken med FAT (husk da manglende støtte for filer over 2 Gb). Dionysos Endret 22. mai 2006 av DionysosDale Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Meiner at exchange funksjonaliteten i Evolition er en plugin som koster penger. Er vel over et år eller to siden eg prøvde, men da måtte eg gi opp grunnet at eg manglet den plugin saken. Hmm... kanskje greit å skjekke litt før man snakker Beginning May 14 2004, current Evolution users will be able to download Connector for Microsoft Exchange Server at no charge. Mvh Dionysos Endret 22. mai 2006 av DionysosDale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå