Gå til innhold

Ligger Opera bak?


Anbefalte innlegg

Jeg har både Opera og Firefox (IE såklart å men tels ikke for meg), liker mest Firefox selvom flere synes at Opera har mer funksjonalitet og har "alt" andre nettlesere har, firefox er jo minst 4 ganger sjappere uansett :p , mus triksene i Opera hjelper ikke mye hos meg =P har jo tilbake knapp og bruker noe med 0.4 sekund for å trykke på den , trenger heller ikke G-mail..

 

Grunnen til at jeg vendte meg med firefox var kanskje at jeg syntet Opera var mer avansert i starten , virka mer useriøst på grunn av reklamer og sont (nå veit jeg at det ikke er reklamer på nyere versjoner). Lurer jeg også på hvorfor Firefox har kommet til v1.5 , mens Opera snart er på V9 lurer også på det.... virker mer som om Firefox er mer "pro" .

Jeg lurer veldig på hvorfor det...

Hva er det Opera ikke har som IE

og Firefox har?

Noe Firefox har som ikke Opera har kan være Colorzilla (der får du ekstra verktøy som finner ut fargekoden på det området du ønsker +måle bredden og høyden på det område du ønsker å finne ) ganske viktig for webdesignere.. (har brukt det nesten hver dag!)

Endret av xox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at Opera er på v9 er at Opera faktisk har eksistert en god stund.

 

I 1997 var de på v2 allerede.

Link til siden dems takket være wayback-machine: http://web.archive.org/web/19970629042940/...norsk/opera.htm

6152536[/snapback]

Da virker det som om firefox folka er mye flinkere siden de klarte å få ut versjon 1.5nettleser som konkurerer med versjon 8 nettleseren til Opera selvom de ikke har eksistert lenge! :p Enig? ;)

Endret av xox
Lenke til kommentar
Da virker det som om firefox folka er mye flinkere siden de klarte å få ut versjon 3 nettleser som konkurerer med versjon 8 nettleseren til Opera selvom de ikke har eksistert lenge!  :p Enig?  ;)

6152726[/snapback]

 

Uenig, Firefox har jo bare trengt å se hva som fungerer med andre browsere, implementere det, finito, mens Opera har prøvd seg fram i all tid :)

Lenke til kommentar

Firefox baserer seg faktisk på Mozilla og netscape. Er vel bare gui som er versjon 1.5. Hvor får du versjon 3 ifra?

---

Opera er langt mer proffe på sitt område, de har jo i tilleg til desktop versjoner for de fleste os også for en hel hau av mobiler og faktisk nå også spillkontrollere!

Lenke til kommentar

Og hva var versjonen av Mozilla når de brukte den til å lage firefox 1.0?

 

Var ikke det versjon 8 eller 9? Jeg bare lurer..

 

Uansett er det barnslig å forsøke å bedømme en browser etter versjonnummer, det har lite med saken å gjøre.

 

Gmail bruker som nevnt Ajax. Ajax benyttes generelt på to måter:

1. Standard Javascript som har blitt en godkjent standard.

2. Microsofts egen hack.

 

For at Ajax skal fungere med IE er du nødt til å putte inn spesiell kode. Problemet oppstår kanskje når det ikke oppdages at leseren er Opera, slik at Opera forsøker å innføre hacken som kun var ment for IE. resultatet blir at det ikke fungerer.

 

Det finnes også mange andre årsaker til at Opera ikke fungerer, men som webutvikler har jeg til gode å lage løsninger som er vanskeligere å tilpasse Opera enn IE. Det blir ofte brukt 1 dag for å lage en løsning som fungerer for Opera/Safari/Firefox, og 4 dager ekstra for å få den til å fungere i IE uten at det ødelegger for en av de tidligere nevnte.

Lenke til kommentar
.. Det blir ofte brukt 1 dag for å lage en løsning som fungerer for Opera/Safari/Firefox, og 4 dager ekstra for å få den til å fungere i IE uten at det ødelegger for en av de tidligere nevnte.

6152911[/snapback]

Samme her.

Og så må jeg alltid forkast en del planer/design side IE ikke støtter verken postition:fixed eller alpha channel i PNG bilder.

Lenke til kommentar
Da virker det som om firefox folka er mye flinkere siden de klarte å få ut versjon 3 nettleser som konkurerer med versjon 8 nettleseren til Opera selvom de ikke har eksistert lenge!  :p Enig?  ;)

6152726[/snapback]

Nei det betyr ikke at de er flinkere. Du kan ikke henge deg opp i versjonsnummeret på denne måten. Versjonsnummeret er bare relevant for å måle mot tidligere versjoner av samme program, ikke mot andre programmer. Og Firefox er ikke akkurat ny. Firefox kommer fra Mozilla, som skulle bli Netscape med åpen kildekode, og Netscape har eksistert kanskje lenger enn Opera.

 

Så etter din logikk så må Opera være best fordi den kan konkurrere med Firefox, som er basert på en nettleser som er eldre enn Opera.

 

Og før du snakker om "jammen den er jo omskrevet og blabla", så er også Opera omskrevet noen ganger. Sist det var en total omskriving var vel Opera 7 eller noe?

 

ANYWAY, grunnen til at Google-tjenester ikke fungerer i Opera er at Google ikke gidder å teste med Opera, eller at de blokkerer den med vilje til de får testa det. Har ikke noe med hva Opera kan eller ikke kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...