Gå til innhold

Ligger Opera bak?


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på hvorfor alle

sånne fancy ting ofte ikke virker

i Opera. GMail for eksempel. Det

tok en stund før de fikk støtte for

Opera.

 

Jeg lurer veldig på hvorfor det...

Hva er det Opera ikke har som IE

og Firefox har? For som oftest

virker ting i IE + fx, men ikke i

Opera.

 

--

 

En annen ting: Hvorfor har Opera

kommet opp til versjon nummer 9,

når Fx er i 1.5 og IE i 6? Går ikke

Opera litt fort opp i ny versjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linjeskift

er

jammen

meg

kult

(følte bare

for å si det)

 

Tja, når det gjelder Gmails tilfelle kan jeg ikke helt skjønne hvorfor det ikke fungerer optimalt lenger. Så vidt jeg kan huske fungerte første versjon av Gmail meget godt med versjonen av Opera som var da.

 

Når det gjelder versjonsnummer: Jeg må si meg enig. Tenk deg Opera 27.9. ^^

Lenke til kommentar

Google bruker en hau med javscript og lignende som gnukker til

Og poenget er vel ikke at det er noe galt med opera, de har bare ikke giddi å prøve.

 

Opera ligger absolutt ikke bak.

versjonnr ligger jo forran fordi IE aldri blir oppdatert, og at Opera har holdt på MYE lenger en firefox.

Opera gir jo stadig ut nye versjoner med store forbedreinger, noe IE eller firefox ikke gjør :)

Lenke til kommentar

IE er jo notorisk treige med å oppdatere programmet, IE 6 har vi vel hatt i nesten 10 år? :p Virker ihvertfall veldig lenge. Og Mozilla Firefox er jo temmelig nytt, ikke så lenge siden det ble skilt ut ifra Netscape/Mozilla vel?

 

En god nettleser SKAL oppdateres ofte, da standardene varierer og oppdateres jevnlig. Å vente årevis mellom hver oppdatering av nettleseren (som IE gjør), er ikke bare teit, men også direkte destruktivt for standardiseringen av webkode...

 

Slik som det er nå må jo en webside lages i (minst) 2 versjoner. En korrekt, validerende W3 versjon, og en ghettoversjon som skal se bra ut i IE...

 

Korfor sånne sider ikke funker i Opera virker jo veldig merkelig. Opera er vel om ikke den med best støtte, så ihvertfall en av de som støtter W3C-standardene best. Hvis sidene bare blir skrevet i validerende W3 kode burde Opera fungere flott.

 

Har merket at Microsoft sine sider konsekvent funker dårligere i Opera/Firefox enn i IE, men dette regner eg med er bevisst sabotasje av MS for å tvinge folk til å bruke IE. Om andre firma gjør det samme vet eg ikke, men du kan jo sjekke sidene som e feil på i en validator og se om de faktisk er rett skrevet, eller om det bare er ghettokode laget for å vises riktig i browsere som ikke støtter W3 skikkelig...

Lenke til kommentar
Gmail er bygd opp med AJAX.

Tror ikke Opera hadde noe spesiel støtte til det før.

Vet om flere sider som bruker AJAX som ikke funker i Opera

6132215[/snapback]

Det er ikke Ajax som er problemet, Ajax er mer et konsept enn en teknologi. Jeg tror orsus er inne på problemet her - Google har rett og slett ikke tatt seg tid til å tilrettelegge siden for en så liten nettleser som Opera er på verdensbasis.

Lenke til kommentar
"skal kunne" er kluet :p

Liker ikke noe som er autogenerert

6134289[/snapback]

Da får du en trist fremtid :) Sånn generelt, hehe.

 

Men er med på frykten din. Allikevel ser jeg en mulighet for et mer åpent miljø fremover da en endelig har fått flere nettlesere å velge mellom igjen. Må være optimistisk vet du :) (det kom fra en relativt stor pessimist ;))

Lenke til kommentar

Målet til Opera er ikke å ødelegge sidene, men å lese kildekoden korrekt. Gmail bruker nok så mange rare javascripts at Opera ikke kan lese alle sammen.

 

Når det gjelder versjonene så stiger opera fort fordi de lanserer nye ting i nettleseren sin fortløpende. Firefox kommer med gigantiske oppdateringer og siden kildekoden er åpen så kan hvem som helst som har en del peiling legge til egne funksjoner. IE som har eksistert mye lengre kommer heller med enorme oppdateringer når de først lanserer noe nytt. Jeg mener Opera har en fordel der siden de hele tiden lar nye funksjoner komme og ikke bare en gang i året. Opera er best!!

Lenke til kommentar

Har ikke hatt nevneverdige problemer med Gmail og Opera, eneste må vel være at "wysiwyg"/rtf funksjonen rundt skriving av mail ikke har fungert i opera/vært skrudd av for opera..

Det er jo av en klar grunn, content editable (eller hvordan det nå skrives) ikke har vært implementert i Opera før nå i v9 (fortsatt i beta)..

(Skal nevnes at safari heller ikke hadde content editable før nå i siste version)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at der er veldig irriterenda at Google tar å utvikler tjenestene sine for Opera. Det er nesten så jeg har hatt lyst til å begynne å bruke Firefox igjen siden Calendar og Notebook tjenesten deres er veldig fine.

Men Opera er jo så fin ellers så jeg syns ikke jeg kan slutte å bruke Opera av den grunn. Det blir bare dumt.

Lenke til kommentar
JonT: NoteBook finnes i opera også under "Notater" om vi tenker på det samme :)

6141920[/snapback]

I know. Men det fine med Google sin notatbook er jo at den er veldig søkbar og at man har tilgang til den over alt i hele verden. Kjempe fint vis man har et prosjekt på skolen og arbeider litt på mange forskjellige pcer på skolen og bytter på å bruke litt forskjellige pcer hjemme også.

Bruker litt forskjellig pc avhengig av om jeg skal spille eller bruke noen spesielle programmer eller lillesøster skal spille. Hun nekter å bruke noe annet enn en rask Windows pcen.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...