MrLee Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 ATWindsor: Det er det inntrykket jeg har også. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 kek? . 6133843[/snapback] Jeg har hørt rykter om at strømstyringen ofte er litt mindre patent på AMD-laptoper, at Intel sitt chipsett fører til mindre strømforbruk(?) AtW 6133953[/snapback] Det er vel akkurat stikk i strid tror jeg, cpuene til AMD har hatt en bedre strømstyring enn Intel (AMD har Powernow og Intel SpeedStep) AMD Turion bruker mindre strøm enn tilsvarende Intel på "tomgang" men når man kjører full last ligger Intel under. Det er altså cpu`en som er den store stygge ulven her, og muligens også chipsetet. Men strømstyringen er bedre. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Jeg har hørt rykter om at strømstyringen ofte er litt mindre patent på AMD-laptoper, at Intel sitt chipsett fører til mindre strømforbruk(?) 6133953[/snapback] Produsentene av AMD-bærbare har ikke alltid vært like flinke med implementeringen av både brikkesett, skjermkort, WLAN, osv. mhp. strømsparing. Det er ganske få AMD-bærbare som jeg har vært borti (stort sett bare med unntak av enkelte modeller fra Acer og HP) som støtter Turion 64 sin PowerNow! skikkelig, mens annen strømsparing stort sett er deaktivert bortsett fra på skjerm og på skjermkort. På papiret så støtter de fleste brikkesett for AMD-plattformen minst like bra som Intel Centrino, men produsentene svikter likvel ofte på implementeringen av disse noe som medfører dårligere batteritid enn nødvendig. Enten er de udyktige eller så gjør de dette helt bevisst (Centrino-sølvpenger?). Turion 64 støtter opptil 8 Power-moduser og 3 Sleep-moduser (Turion 64-X2 har enda flere moduser), mens de fleste bærbare jeg har vært borti bare støtter en brøkdel av disse noe som selvsagt har stor negativ innvirkning på batteritiden. Et eksempel på hvor stor forskjell det kan være er HP Compaq nx6125 med Turion 64 ML-34 (35W TDP) som oppnår merkbart bedre batteritid enn Asus A6700K med Turion 64 MT-32 (25W TDP) tro det eller ei. Dette er ganske sløvt av Asus, men takket være programmer som RightMark CPU Clock Utility (RMClock) så kan dette problemet heldigvis relativt enkelt fikses. Endret 19. mai 2006 av snorreh Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg ser med dette på glede da jeg har lyst på en iMac til høsten Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 kek? . 6133843[/snapback] Jeg har hørt rykter om at strømstyringen ofte er litt mindre patent på AMD-laptoper, at Intel sitt chipsett fører til mindre strømforbruk(?) AtW 6133953[/snapback] Det er vel akkurat stikk i strid tror jeg, cpuene til AMD har hatt en bedre strømstyring enn Intel (AMD har Powernow og Intel SpeedStep) AMD Turion bruker mindre strøm enn tilsvarende Intel på "tomgang" men når man kjører full last ligger Intel under. Det er altså cpu`en som er den store stygge ulven her, og muligens også chipsetet. Men strømstyringen er bedre. 6135006[/snapback] Jeg tenkte mer på strømstyringen gjort av resten av systemet, ikke kapabilitetene til CPUen i seg selv. AtW Lenke til kommentar
skyline Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 kek? . 6133843[/snapback] Jeg har hørt rykter om at strømstyringen ofte er litt mindre patent på AMD-laptoper, at Intel sitt chipsett fører til mindre strømforbruk(?) AtW 6133953[/snapback] Det er vel akkurat stikk i strid tror jeg, cpuene til AMD har hatt en bedre strømstyring enn Intel (AMD har Powernow og Intel SpeedStep) AMD Turion bruker mindre strøm enn tilsvarende Intel på "tomgang" men når man kjører full last ligger Intel under. Det er altså cpu`en som er den store stygge ulven her, og muligens også chipsetet. Men strømstyringen er bedre. 6135006[/snapback] Jeg tenkte mer på strømstyringen gjort av resten av systemet, ikke kapabilitetene til CPUen i seg selv. AtW 6135287[/snapback] Okay, my bad... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Sluker ikkje AMD sine bærbare cpuer mykje straum då? Eller har dei fått fiksa det. Eg kan fint presse min Dell 6400 over 8 timer med jobbing i word. 6133436[/snapback] AMD har cpuer som bruker fra 25W og opp til 65W for bærbare. Hvilken typer er det du tenker på? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Skal jeg gå til Windows Vista 6mnd etter release(sp1)må det bli med en dualcore 64bit cpu og med 64bit OS. Får kjøre XP/W2K3 32bit på eldre prosessorer enn AMD AM2/S1 og "Conroe", "Merom". Endret 20. mai 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå