Zozzy Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Hei.. Jeg har tenkt en stund å skaffe meg en sub til å ha bak i bagasjerommet. Men jeg har ikke peiling på slike duppeditter. Eller litt har jeg jo, men ingen erfaringer. Har sett på denne link, er den noe? Er det nok trøkk? Forsterker har jeg ikke snøring på så der må dere hjelpe meg. Hva må jeg tenke på når jeg bygger kasse ( har en snekkervenn) ? takk for eventuelle svar.. Øystein Endret 19. mai 2006 av Zozzy Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei.. Jeg har tenkt en stund å skaffe meg en sub til å ha bak i bagasjerommet. Men jeg har ikke peiling på slike duppeditter. Eller litt har jeg jo, men ingen erfaringer. Har sett på denne link, er den noe? Er det nok trøkk? Forsterker har jeg ikke snøring på så der må dere hjelpe meg. Hva må jeg tenke på når jeg bygger kasse ( har en snekkervenn) ? takk for eventuelle svar.. Øystein 6132020[/snapback] Hei! ja, har hørt den Sony XS-L151P5 i lukket kasse på ca 65 liter, spilte ikke så ille det. Ser ganske bra ut forfra men når man ser fra siden å bak på magneten så ser man at det ikke er noen kvalitetsbass. Men det spørs jo hva man trenger av lydkvalitet og trøkk. Uansett så tror jeg den holder til ditt bruk. Hvordan forsterker har du tenkt på da? pris? Hva med http://www.norwaycarstyling.no/product/387....1_digital.html til og drive XS-L151P5 med? eller mulig den blir for dyr.. ellers så er det endel brukt forsterker på finn.no men du var vel på jakt etter ny forsterker. Den er litt billigere http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=992 Lenke til kommentar
Horror Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hei.. Jeg har tenkt en stund å skaffe meg en sub til å ha bak i bagasjerommet. Men jeg har ikke peiling på slike duppeditter. Eller litt har jeg jo, men ingen erfaringer. Har sett på denne link, er den noe? Er det nok trøkk? Forsterker har jeg ikke snøring på så der må dere hjelpe meg. Hva må jeg tenke på når jeg bygger kasse ( har en snekkervenn) ? takk for eventuelle svar.. Øystein 6132020[/snapback] Denne vil gi enda litt mer trøkk Peerless Resolution 15" bass, 4ohm, pris pr. stk NOK 1 598.00 da den har høyere følsomhet og tåler litt større forsterker, og krever mindre kasse. kjøre denne sub sammen med denne forsterker, da er du "konge" dynaBel BF4501 - 1x450-1200 Watt RMS Bilforsterker NOK 2 998.00 Ta deg en tur til www.dynabel.no Lenke til kommentar
Exici Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg ville kjøpt sub i egen kasse, om du skjønner hva jeg mener! Det er bedre trøkk! Exici Lenke til kommentar
Horror Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg ville kjøpt sub i egen kasse, om du skjønner hva jeg mener! Det er bedre trøkk! Exici 6145772[/snapback] Ofte er de billige sub i kasse løsningene tynne kasse vegger, som gir vibrasjon, har en slik kasse i kjelleren, er lagd av 16mm spon. Og det er det dårligste spon platene jeg har sett, vanlig gulvspon er mye tettere og stivere, og dessuten 22mm. For 300,- så lager en selv en mye bedre kasse, selv om du har 3 tommeltotter og resten venstre pekefinger. Lenke til kommentar
Exici Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg ville kjøpt sub i egen kasse, om du skjønner hva jeg mener! Det er bedre trøkk! Exici 6145772[/snapback] Ofte er de billige sub i kasse løsningene tynne kasse vegger, som gir vibrasjon, har en slik kasse i kjelleren, er lagd av 16mm spon. Og det er det dårligste spon platene jeg har sett, vanlig gulvspon er mye tettere og stivere, og dessuten 22mm. For 300,- så lager en selv en mye bedre kasse, selv om du har 3 tommeltotter og resten venstre pekefinger. 6145835[/snapback] Kan godt hende, men kjøper du en skikkelig bra basskasse med "kasse" rundt, er jeg nok ganske sikker på at det gir bedre trøkk! smak og behag! Exici Lenke til kommentar
Horror Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg ville kjøpt sub i egen kasse, om du skjønner hva jeg mener! Det er bedre trøkk! Exici 6145772[/snapback] Ofte er de billige sub i kasse løsningene tynne kasse vegger, som gir vibrasjon, har en slik kasse i kjelleren, er lagd av 16mm spon. Og det er det dårligste spon platene jeg har sett, vanlig gulvspon er mye tettere og stivere, og dessuten 22mm. For 300,- så lager en selv en mye bedre kasse, selv om du har 3 tommeltotter og resten venstre pekefinger. 6145835[/snapback] Kan godt hende, men kjøper du en skikkelig bra basskasse med "kasse" rundt, er jeg nok ganske sikker på at det gir bedre trøkk! smak og behag! Exici 6145847[/snapback] er sterkt uenig, for koster du like mye på en sub, og bygger kassa selv. så blir det mye bedre lyd for penga. Husk ingen bygger like billig som en selv. Og følger en suben anbefallinger eller butikkens erfaringer så blir det bedre å gjøre jobben selv. Kjøper du kasse av proffbygger, så snakker vi ikke 3 000,- sub, men kanskje 6 000,- for kun kassa. Lenke til kommentar
Horror Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hva må jeg tenke på når jeg bygger kasse ( har en snekkervenn) ? takk for eventuelle svar.. Øystein 6132020[/snapback] Glemte å svare på kasse bygging i sta. Først må du bestemme om kassa skal være porta eller lukka. Jeg liker porta bedre en lukka, men folk flest foretrekker lukka i bil. Lukka kasse blir mer presis, og har en god bakrund dybde. Porta kasse har en "råere" lyd, med en hardere trøkk i dypere frekvenser, men "faller" fortere, det betyr at de dypeste lydene blir lik som lukka, eller faktisk noe tammere. Det høres ut som jeg sier litt mot seg selv her, så jeg forklarer litt bedre (men husk, det er store forskjeller fra sub til sub) En lukka kasse faller ved 50Hz i simulering, i bil så er den akustiske avrullingen dypere, ofte ved 35 - 40Hz. Men avrullingen er lang og slak, så ved - 12db så er den kanskje ved 20Hz og ved -15db ved 16Hz. En portakasse faller ofte ved 35Hz i simulering, men får en topp (økning) mellom 35Hz og 50Hz noe som da betyr mer trøkk. Men under 35Hz så faller kurven fort, nesten rett ned. I bil så blir den akustiske avrullingen ved 28Hz - 35Hz og denne toppen blir enda større, så trøkket kan da bli tøffere enda. Men den faller raskt, så ved -12db så er det kanskje 20Hz somi lukka, men -15Db så er det kanskje 19Hz siden kurven faller som en våt sekk. Men igjen disse talla er eksempel, siden det fins så utrolig mange suber som er beregnet for de forskjellige kasser eller suber som passer for det meste. Når dere har bestemt dere for kasse type, så sjekk hva som er anbefalt av volum eks den Peerlessen 20 - 50L lukka kasse og ved porta så 50 - 90L + at port må tunes riktig i program, men det hjelper butikken dere med. selv om Eltek sier att disse skal i lukka kasse. Da bygger dere kassa så stiv som mulig, og slik att den passer fint i bilen. Pass på å bruke masse lim, så kassa er helt tett, like viktig uansett kasse type. Bruk 22mm sponplate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå