Gå til innhold

1GB SD-minnekort,hvilket kjøper jeg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaring med Twinmos sine brikker?

De er oppgitt til 150X og har på papiret den raskete overføringen..

Dette kan jo komme godt med hvis kortet plugges inn i en kortleser og du skal overføre 2GB.

6231817[/snapback]

Twinmos er det mange som har dårlig erfaring med :thumbdown:

Hvis det er USB kortleser så tviler jeg på at det er mye forskjell i overføringshastigheten.

Jeg overfører bestandig fra kamera (slipper å slite på minnebrikken ved å ta den inn og ut av kamera/kortleser hele tiden) og har tatt tiden på 50x CF Kingston kort og 133x CF Sandisk kort (og et 25x(?) Sandisk kort). Nesten ingen forskjell i MB/s på noen av dem.

Lenke til kommentar
....har tatt tiden på 50x CF Kingston kort og 133x CF Sandisk kort (og et 25x(?) Sandisk kort). Nesten ingen forskjell i MB/s på noen av dem.

6232152[/snapback]

Er det et kamera som støtter den kjappeste USB-standarden?

Lenke til kommentar

Twinmos oppgir kun lesehastighet på kortet når de skriver x-hastighet. Reell skrivehastighet vil ligge en del lavere.

Det kan også være et tankekors at Twinmos kommer med 1 års fabrikkgaranti, og et "superraskt" Twinmos-kort er billigere enn f.eks den treigeste varianten fra Kingston.

Alle Kingston SD-kort kommer med en "lifetime warranty" klistret nederst på pakken. Et Kingston Elite Pro burde være en fin kombinasjon mot alle kompakte digitalkamera.

Det som evt. er av potensiale på serie/burst-bilder på et kompaktkamera blir vel ofte begrenset av størrelsen på cache-minnet i kameraet, og ikke nødvendigvis minnekortet (så lenge det ikke er veldig treigt)

Noen som forresten vet hvor rask datastrøm videoopptak på et kompaktkamera kreves inn på minnekortet??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et moment med såkalte "Ultra" og "Ekstrem"-kort som jeg ikke ser noen har tatt opp ennå er garantiene. Da tenker jeg ikke bare på livstidsgarantien, som noen her nevnte, men garanti og hjelp ved evt. feil på kort, noe jeg synes teller litt.

Hvis man kjøper kort på 1gb eller større til et vanlig kompaktkamera, kan det tilsi at man har ganske mange bilder, og dermed mange dyrebare minner på kortet.

Om mitt Sandisk Extreme skulle fuske, kan jeg levere det inn på min fotobutikk, det blir videresendt til et laboratorium i utlandet som er eksperter på gjenoppretting av data, og de gjør sitt ytterste for å berge bildene mine. Uten at det koster meg et øre. Dette synes jeg er en god garanti for bare noen krone ekstra i forhold til standard-kortet.

Kjenner en forhandler av disse kortene, og han fortalte at kun en gang hadde de opplevd at laboratoriet ikke klarte å berge mesteparten av bildene, og det var fra et minnekort som hadde vært utsatt for brann. Selv minnekort som var overkjørt av bil (og rimelig knuste ja), hadde de klart å berge alle bildene fra - uten at det kostet kunden noe ekstra, det lå i livstidsgarantien på kortet. Synes dette er en kjekk ekstrasikkerhet som er verdt noen kroner ekstra. :)

mvh

K9

Lenke til kommentar

Jeg ser at Canon oppgir 2,3 bilder/sek i hurtig modus, og 1,5 bilder/sek i normal modus på Powershot S3. Med liten skrift står det at det er avhengig av minnekortets hastighet og kapasitet. De oppgir ikke hvor stor hastighet man må ha...

Hva er da minste skrivehastighet man må ha? Kameraet har en 6Mp bildesensor og bildene blir vel ca 2,5MB store.

Noen som vet dette?

Endret av Chasin
Lenke til kommentar

Det er jo et enkelt regnestykke Chasin. 2.5mb x 2.3 bilder i sekundet = 5.75 mb/s. Det er skrivehastigeten du trenger for å få full utnyttelse. Et vanlig Sandisk SD kort skriver med 3 mb/s. Et Ultra II kort skriver med 9mb/s og det er da mer enn tilstrekkelig for deg. ;)

Lenke til kommentar

Blir vel skutt nå, men...

Som Rivers sier i innlegg nr. 22, så er det mange som har dårlige erfaringer med Twinmos her på forumet. Mange kunder har problemer med merket (vi selger det ikke, men de spør oss om råd og hjelp der jeg jobber) og til og med den eneste som har brukt kortet en stund av de som har skrevet anbefaling av kortet på Komplett, har hatt store problemer både med kort og kortleser.

Ville gått litt opp i pris, for det er vel bildene dine verdt? Sandisk, Lexar og også Kingston er mer stabile merker.

Lenke til kommentar
Blir vel skutt nå, men...

Som Rivers sier i innlegg nr. 22, så er det mange som har dårlige erfaringer med Twinmos her på forumet. Mange kunder har problemer med merket (vi selger det ikke, men de spør oss om råd og hjelp der jeg jobber) og til og med den eneste som har brukt kortet en stund av de som har skrevet anbefaling av kortet på Komplett, har hatt store problemer både med kort og kortleser.

Ville gått litt opp i pris, for det er vel bildene dine verdt? Sandisk, Lexar og også Kingston er mer stabile merker.

6307940[/snapback]

Jeg har samme erfaringen, Afseth. Kan anbefale Sandisk, Lexar og Kingston, men Twinmos ber jeg kundene holde seg unna. Nå selger vi kun Sandisk i butikken siden vi kan gå god for kvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...