Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moteren oppfører seg underlig

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjører en Golf II GL 89 1.8L, siden omtrent januar.

I vinter varierte tomgangstrurtallet noe voldsomt. Det svingte opp til 2000, og ned til 500 og opp igjen. Dette var rett etter start, med kald motor. Etter fem minutt roet det seg ned. Dette skjedde mange ganger. I tillegg dauet den når jeg trykket inn gassen for fort, og dauet rett før rundkjøringer når jeg trykket inn clutchen. Prøvde å fylle på med kondesfjerner, men merket ikke noe forbedring. Den starter greit, trenger ikke stå og kjinne.

Nå sviver den på et høyt tomgangsturtall, ca 2000. I tillegg mister jeg motoreffekt nå jeg trør inn gassen, dvs turtallet går ned, og jeg bruker lang tid på å akselere.

Det er et gult lys som lyser i panelt som muligens har men elektronisk tenning å gjøre?

Jeg er i det hele tatt ganske blank når det gjelder biler, men er det noe jeg kan fikse selv her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende problem med min 89 Golf 1,8 Sport for et par år siden. Bilen var var periodisk bra på bakking, selv om den aldri bakket helt stabilt. I begynnelsen var det bare småe variasjoner på turtall der den vandret opp å ned, etterhvert ble problemet større og til slutt var det fra 1000-3000 rpm i bakking.

Kjørte bilen på merkeverksted der det ble konstatert en defekt pakning en eller annen plass, tror det var noe med innsug eller noe slik. Det var visstnok en stor operasjon og kostet 3000kr, dette var i Finland i 2000 med ca. halve timelønna av norske verksteder...

Golfen min hadde Bosh Monotronic innsprøytningssystem.

Andre ting som er verdt å sjekke er pluggledninger/fordelerlokk som kan skape problemer spesielt under belastning.

Endret av Raimop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...