aspstein Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Kan jo være at Dell ikke får så enormt gode priser på disse nye Intel CPUene som de ønsker og derfor velger å ta inn AMD i varmen slik at Intel skal skjelve litt i buksene og dumpe prisene. Er ikke første gangen noen store firmaer har gjort noe slikt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg synes også det var ett litt merkelig tidspunkt å gå over til AMD for dell, nå når intel endelig (tilsynelatende) har en kjerne som kan ta opp kampen mot Opteron skikkelig... Ikke at det er dumt for forbrukere/bedrifter som får valg, men det virker litt merkelig å inkludere AMD akkurat nå.. 6131882[/snapback] Jeg synes ikke tidspunktet er merkelig. Husk at Merom (bærbar) og Conroe (stasjonær) og WoodCrest (server) sansynligvis vil være svært bra på både bærbare, stasjonære og servere opp til 2 prosessorer så vil de på grunn av FSB-systemet og ekstern minnekontroller ikke skalere spesielt bra på 4P og oppover. Tatt i betraktning at Delle sansynligvis har testet Intels Woodcrest i flere måneder og så har de sikkert kunnskap nok om den til å ta valget. Det at valget ble å tilby Operon på 4P og oppover tyder jo således sterkt på at Woodcrest har betydelige svakheter i dette segmentet. Svakheter som de tror mange av kundene for 4P+ kommer til å misslike og velge en annen leverandør av. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 tydelig at jeg må huske å lese artikkelen nøyere ja... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Skal bli godt å endelig slippe all sytingen rundt dell/amd forholdet. 6131838[/snapback] Du skal ikke se bortifra at Dell tenker det samme og kanskje tilogmed Intel.... Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Skal bli godt å endelig slippe all sytingen rundt dell/amd forholdet. 6131838[/snapback] Du skal ikke se bortifra at Dell tenker det samme og kanskje tilogmed Intel.... 6132599[/snapback] Jeg også, dette tullet har pågått altfor lenge så det er på tide at de nå gjør alvor av alt snakket. Opteron er rett og slett er for bra produkt til å si nei til så det er positivt at Dell endelig tok til fornuften synes jeg. Hvis Opteron-løsningene deres holder mål, så kan det muligens hjelpe å redusere kundeflykten til HP, SUN og IBM. Selv anser jeg ikke Dell for 100% stuereine før de begynner å tilby AMD-baserte desktop/bærbare PCer for bedrifter, men det er nok en lang vei å gå før det eventuelt er tilfelle. Likevel er Opteron-baserte tjenerløsninger en god start, det er jo tross alt her de store pengene finnes. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Dell fikk AMD-cpuer i prislistene i fjor høst. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Tror ikke det var en skrivefeil, Dell baserer seg vel på denne logistikken og folk kan kritisere Dell så mye de vil, men logistikk er de bra på. 6131406[/snapback] Hmm. Tja, vet nå ikke det. Mulig lagerstyring, JIT og slikt, men selve logistikken eller kanskje heller leveringer, vet jeg nå sannelig ikke. I årenes løp har jeg hatt 4 stasjonære maskiner fra Dell, og tre laptopper. Men samtlige leveringer har det blitt tull med! Og jeg kødder ikke. Alt fra kraftige forsinkelser til feilleveringer. Og to ganger har jeg fått dobbelt opp av maskiner, men selvsagt nektet og signere ut begge. Ene gangen ble sjåføren av lastebilen nærmeste forbanna, og sa når det står to så tar du to. Jeg visste jo at det kun var bestilt 1 Pc. Dette er nok ikke enkelt tilfeller, da en kollega av meg har lignende erfaringer. Da i jobbsammenheng hos tidligere arbeidsgiver. De slet også med feilleveranser og mangelfulle leveringer i henhold til bestilling. Nei, så min påstand er at Dell ikke har fremstått som noen "verdens leder" i logistikk. Tvert i mot, for meg så fremstår de som middels, og det ser ut som Dell har hatt betydelig voksesmerter gjennom årene. Men jeg gir dem kreditt for JIT, lagerstyring og hvordan de har barbert leveringstider inn til fabrikk. Endret 19. mai 2006 av mrs.robinson Lenke til kommentar
Revox Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Nå er det snakk om Dell sitt EGET logistikk system og ikke de inkompotente folkene hos DHL, posten eller andre norske firmaer. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Skal bli godt å endelig slippe all sytingen rundt dell/amd forholdet. 6131838[/snapback] Du skal ikke se bortifra at Dell tenker det samme og kanskje tilogmed Intel.... 6132599[/snapback] Jeg også, dette tullet har pågått altfor lenge så det er på tide at de nå gjør alvor av alt snakket. Opteron er rett og slett er for bra produkt til å si nei til så det er positivt at Dell endelig tok til fornuften synes jeg. Hvis Opteron-løsningene deres holder mål, så kan det muligens hjelpe å redusere kundeflykten til HP, SUN og IBM. Selv anser jeg ikke Dell for 100% stuereine før de begynner å tilby AMD-baserte desktop/bærbare PCer for bedrifter, men det er nok en lang vei å gå før det eventuelt er tilfelle. Likevel er Opteron-baserte tjenerløsninger en god start, det er jo tross alt her de store pengene finnes. 6132967[/snapback] Jeg mener nå fortsatt at selskaper selv skal få velge selv hvilke produkter de vil lage og ikke lage og hvilke underleverandører de bruker, det er vel nettopp derfor AMD ikke er konkurs for lenge siden? Jeg synes det er synd dersom underleverandører skal kunne "muskle" seg frem vha rettsaker for å få innpass hos produsentene.. konkurransen blir ikke bedre og mer stuerein av den grunn, heller det motsatte. Jeg sier ikke at det er dette AMD har gjort her, men jeg er generelt skeptisk til ting som ser ut til å løse flere problemer uten nødvendigvis å gjøre noe særlig fra/til for noen. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Jeg mener nå fortsatt at selskaper selv skal få velge selv hvilke produkter de vil lage og ikke lage og hvilke underleverandører de bruker, det er vel nettopp derfor AMD ikke er konkurs for lenge siden? Jeg synes det er synd dersom underleverandører skal kunne "muskle" seg frem vha rettsaker for å få innpass hos produsentene.. konkurransen blir ikke bedre og mer stuerein av den grunn, heller det motsatte. Jeg sier ikke at det er dette AMD har gjort her, men jeg er generelt skeptisk til ting som ser ut til å løse flere problemer uten nødvendigvis å gjøre noe særlig fra/til for noen. 6138047[/snapback] AMD har neppe "musklet" seg inn hos Dell, selv om det skal sies at de noe misstenkelig har fritatt Dell-sjefene fra å måtte vitne i rettsaken mot Intel. Det kan selvsagt hatt en viss betydning for Dell, men jeg tror at det er andre mer tyngtveiende årsaker som jeg kommer tilbake til. Når det er sagt så bør det herske liten tvil om at Intel i en årrekke har hatt balletak på databransjen og gjorde stort sett som de ville siden konkurransen var så og si ikke-eksisterende. Dell var sterkt delaktig i dette ettersom selskapet vokste seg store takket være eksklusive avtaler med bl.a. Intel. Det at Dell nå bryter sin eksklusivitet med Intel og begynner å tilby AMD-løsninger er derfor en positiv tendens, og jeg er overbevist om det skjedde som følge av stort press fra Dells største kunder. Alle vil ha Opteron-løsninger nå, ettersom Xeon-løsninger rett og slett ikke er konkurransedyktige på annet enn pris. Du snakker om underleverandører akkurat som de alle er likestilte, men hvis du påstår at Intel og AMD konkurrerer på like villkår så har du ikke fulgt med i timen. Intel er den som utvilsomt har "musklet" seg frem her - hvorfor tror du at det tok så lang tid før Dell tilbød AMD-løsninger til tross for at disse har vært totalt overlegne de siste årene? AMD har endelig fått innpass i markedet som følge av sin evne til å tilby teknisk overlegne produkter til fornuftige priser, men som denne Dell-saken er et stjerneeksempel på så er det fortsatt en lang vei å gå før man er helt kvitt Intel-kvalmen som fortsatt ligger ganske tykt utover databransjen dessverre. Likevel synes jeg dette er et skritt i riktig retning for bransjen, og jeg håper virkelig at denne tendensen fortsetter og at Intel skjerper seg tilsvarende på alle plan av organisasjonen. Jeg er fortsatt veldig skeptisk til om at det noensinne vil bli mulig å friskmelde Intel, spesielt så lenge skap-skjelettene Andy Grove og Craig Barrett fortsatt spøker i kulissene. En slik ukultur som disse tross alt representerer blir man ikke kvitt så lett, så Intel-søksmålet til AMD kom forhåpentligvis i grevens tid. Endret 20. mai 2006 av snorreh Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 At Opteron har blitt en suksess er det ingen tvil om. Og det at Dell nå vil bruke Opteron i 4-veis systemer, er bare nok en bekreftelse på at AMD har kommet med et meget sterkt produkt. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Skal bli godt å endelig slippe all sytingen rundt dell/amd forholdet. 6131838[/snapback] NEI, NEI NEI, !"#%"¤#§, det er meget uklokt av AMD og innlate seg med et selkap som Dell, Det vil svekke konkuransekraften som AMD har i sine ihuga fans (ialleall hos meg), som gjennom nesten 12 år har bygget opp en nedlatende, nesten fordømmende holdning ovenfor DEll. selv ser jeg bare nedlatende på folk som har Dell maskiner, (Dell er PC'ens Lada), og her mine forum meddebatanter oppstår det et problem, for meg og andre som totalt mengisløst og uhemmet hater Dell og Intel, hvordan kan vi være sikker på at det ikke er en skikkelig motor i Ladaen, hæ, alt va så greit når en var sikker på at det var et makkverk fra Intel som sto der, hrmf. Blir ikke med glede jeg åpner smirnoff flaska i kveld, NEI, dette er en tung stund Håper bare at AMD nekter Dell å bruke sine teknike og meget bedre CPU'er i det skrapet som Dell selger som Laptop og desktop. JA Endret 20. mai 2006 av Osse Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 ........Når det gjelder det profesjonelle markedet er derimot situasjonen er en annen. Jeg tror rett og slett Dell etter hvert har insett at de ikke lenger har ”råd” til å la være å benytte AMD-prosessorer i sine serverprodukter. Skal de henge med og være konkurransedyktige i dette markedet må de også kunne tilby det som av stadig flere oppfattes som de beste produktene. (Beslutningstakerne her leser tester i motsetning til de som kjøper PC etter å ha sett en annonse i Se og Hør). Så når det gjelder valgmuligheter for Dellkjøperen blir stalltipset denne gang noe slikt som at serverkjøpere kan velge mellom Intel og AMD, mens hjemmebrukeren kan velge mellom, ehh…Intel. 5434108[/snapback] Men at frontene på debattfora som dette forsvinner tenker desverre ikke Michael Dell på. Til slutt ender det vel med at man må gå over til å diskutere hva som er best av AMD og Intel Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 ... Blir ikke med glede jeg åpner smirnoff flaska i kveld, NEI, dette er en tung stund Håper bare at AMD nekter Dell å bruke sine teknike og meget bedre CPU'er i det skrapet som Dell selger som Laptop og desktop. JA 6141124[/snapback] Godt å ha flaskefôr å trøste seg med for Intel- og Dell-hatere i disse tider... og verre skal det bli Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 må jo skryte litt: old news^^ been there, done that. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=579309&hl= 6131481[/snapback] Vel, jeg slo deg med over 7 timer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8entry6130578 ........Når det gjelder det profesjonelle markedet er derimot situasjonen er en annen. Jeg tror rett og slett Dell etter hvert har insett at de ikke lenger har ”råd” til å la være å benytte AMD-prosessorer i sine serverprodukter. Skal de henge med og være konkurransedyktige i dette markedet må de også kunne tilby det som av stadig flere oppfattes som de beste produktene. (Beslutningstakerne her leser tester i motsetning til de som kjøper PC etter å ha sett en annonse i Se og Hør). Så når det gjelder valgmuligheter for Dellkjøperen blir stalltipset denne gang noe slikt som at serverkjøpere kan velge mellom Intel og AMD, mens hjemmebrukeren kan velge mellom, ehh…Intel. 5434108[/snapback] Men at frontene på debattfora som dette forsvinner tenker desverre ikke Michael Dell på. Til slutt ender det vel med at man må gå over til å diskutere hva som er best av AMD og Intel 6143941[/snapback] Siterer du deg selv fra en annen tråd så kan det være en fordel med en link slik at vi andre kan se sammenhengen. Når det er sagt så kan det selvsagt diskuteres hvorfor Dell valgte dette tidspunktet å begynne å utvikle egne AMD-løsninger. Det er klart at denne beslutningen vil ta endel av fokuset bort fra Dell og over på Intel, men jeg friskmelder ikke Dell før de tilbyr AMD- og Intel-løsninger på lik linje. Ettersom Dell fortsatt befinner seg dypt i lomma på Intel så ser jeg det som svært lite sannsynlig. Ingenting er umulig, f.eks. HP sin 180 graders vending som tilbyr Opteron-løsninger på lik linje med deres Xeon-løsninger samt at de også tilbyr AMD-løsninger i både desktop og bærbare bedrifts PCer. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 må jo skryte litt: old news^^ been there, done that. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=579309&hl= 6131481[/snapback] Vel, jeg slo deg med over 7 timer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8entry6130578 6149720[/snapback] ahh, there's always a bigger fish som det heter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 The Inquirer: Why Dell now does Opteron Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) gjenoppliver tråden; Dell sjokkerer. Inquirer melder nå om at Dell har planer om å utvide antallet produkter som tilbys med AMD. les mer om det her: http://www.theinquirer.net/?article=32536 utfra denne artikkelen virker det som Dell ikke er så veldig fornøyd med Intel og Apple samarbeidet... Endret 22. juni 2006 av deep750 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Skal bli godt å endelig slippe all sytingen rundt dell/amd forholdet. 6131838[/snapback] Du skal ikke se bortifra at Dell tenker det samme og kanskje tilogmed Intel.... 6132599[/snapback] Jeg også, dette tullet har pågått altfor lenge så det er på tide at de nå gjør alvor av alt snakket. Opteron er rett og slett er for bra produkt til å si nei til så det er positivt at Dell endelig tok til fornuften synes jeg. Hvis Opteron-løsningene deres holder mål, så kan det muligens hjelpe å redusere kundeflykten til HP, SUN og IBM. Selv anser jeg ikke Dell for 100% stuereine før de begynner å tilby AMD-baserte desktop/bærbare PCer for bedrifter, men det er nok en lang vei å gå før det eventuelt er tilfelle. Likevel er Opteron-baserte tjenerløsninger en god start, det er jo tross alt her de store pengene finnes. 6132967[/snapback] Så med andre ord så blir de "stuereine" ved å selge amd produkter Nå har beskyldingene mot Dell haglet lenge her på forumet og at de er nesten like korrupte som Intel, er det da så enkelt at bare de tar inn "hjertebarnet" så er det greit Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Så med andre ord så blir de "stuereine" ved å selge amd produkter Nå har beskyldingene mot Dell haglet lenge her på forumet og at de er nesten like korrupte som Intel, er det da så enkelt at bare de tar inn "hjertebarnet" så er det greit 6363560[/snapback] Hvem pokker liker monopol? Fatter ikke hvorfor du er så negativ på de som liker valgfrihet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå