haakka Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei. Jeg har et irriterende problem. systemdisken min heter F:. Jeg tror jeg gjorde noe rart under siste reinstallasjon, men som det vanedyret jeg er, så vil jeg ha det "default". Men det som er tingen er at windows er jo ikke så gla i å endre denne, mens systemet er bootet opp. Jeg vet jeg muligens må reinstallere, men det er ikke noe problem. Så hvis noen har en løsning på dette, så har jeg vært evig takknemlig:) Mvh Haakka Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Det som har skjedd her, er at du har installert windows på en harddisk som ikke står nummerert som "nummer 1". For å gjøre det jævlig idiot sikkert, napp ut alle diskene bortsett fra den du ønsker å installere windows på. Kjør så install på den ene og alene disken du har tilkoblet pc'n. (holder om du bare tar ut strøm, forsåvidt..) Prøve å tegne litt her.. Hvis partisjon 1XX er primær, og du har installert på partisjon 2XX så vil 1xx bli sett som C:\. Fordi den er primær. Så det som da har skjedd er at du har en primær partisjon på en annen harddisk, som har tatt bokstavpartisjon prioritet framfor den disken du installerte Windows på. At en partisjon er primær, er i seg selv helt fint. Da slipper en å ha expanderte partisjonsblokker, eller hva det nå heter på godt norsk. Windows MÅ installeres på en primær partisjon. Mye rart som vil skje om du ikke har gjort det. Husker ikke om dette faktisk er krav, men det er en gammel god regel iallefall. Det GÅR an å forandre bokstaven fra X til c:\ f.eks, men du trenger da partisjons programvare, eller bare uhorvelig mye tid til å forandre dette via f.ex en annen windows installasjon og en hex editor. Eller et cdboot programvare winternals lager. Eller mye annet. Er så mange løsninger. Har du partition magic fra gamle powerquest (eksisterer ikke lenger), eller ranish partition manager, eller acronis disk suite eller noe lignende: Så er det mulig du kan finne en opsjon til å få dette gjort for deg. Jeg mener spesifikt at en versjon av partition magic hadde en slik mulighet. Forsåvidt, så kan du også bruke true image fra acronis, eller annet bra backup program. Så ta backup image og forandre partisjon bokstaven derfra. Etter å ha gjort en partisjonering. Har du lyst å reinstallere uansett, og det er jo er jo greit gjerne, så følg "oppskriften" slik jeg skrev i starten av posten. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Du trenger ikke gjøre det så tungvint som amiganostalgia foreslår, og koble fra diskene og greier. Bare boot opp maskinen fra XPCDen din. Når du kommer til alternativene for sletting/formatering og gjenoppretting av partisjoner i installasjonsprosessen, så sletter du harddiskene og oppretter nye partisjoner. Den partisjonen du så oppretter først blir C:\, og så kan du velge å installere Windows der... Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Han hadde vel ikke postet om han bare ville slettet partisjonene? Eller er du så tett i pappen trådstarter? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Bare a word of warning, det å bruke Partitionmagic til å endre på systemdisken, noe jeg har gjort 2 ganger, kan fucke opp alt royally. Det samme gjelder registerendringer du gjør selv for å endre denne. Tryggeste er å installere win pånytt, gjør som amiganostalgia sier og ta ut strømmen til andre harddisker først. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Bare a word of warning, det å bruke Partitionmagic til å endre på systemdisken, noe jeg har gjort 2 ganger, kan fucke opp alt royally. Det samme gjelder registerendringer du gjør selv for å endre denne. Tryggeste er å installere win pånytt, gjør som amiganostalgia sier og ta ut strømmen til andre harddisker først. 6136591[/snapback] Jeg er helt enig. Jeg vil ikke anbefale partition magic i seg selv. Det er ikke stabilt, rett og slett. Om du skal repartisjonere noe, altså forandre en partisjon størrelse så er det ett par regler som gjelder. 1) 100% Stabilt system, du vil IKKE at pc'n kræsjer mens du flytter en partisjon xx GB rundt om på disken, det vil i verste fall føre til totalt harddisk kræsj av verste type. 2) Ett bra program. Jeg har brukt Acronis Disc Director Suite,ekstensivt, og kan anbefale dette. Jeg vil faktisk anbefale True Image også, fra Acronis igjen. 3) Vurdering av partisjonen, såklart. Trenger du BACKUP av data? Isåfall se punkt 2. Vurder også hvorvidt disken har oppført seg stabilt, om S.M.A.R.T data er gode eller så. 4) Tid. Å repartisjonere kan ta lang tid. Skal du repartisjonere noe ekstremt, VIL det lønne seg å ta ut alle disker som IKKE skal være med i prosessen. Da øker du sjansen for at ting IKKE kan gå gale. Jo mindre maskinen skal holde orden på, jo mer orden i sysakene og mindre rot. Færre kokker, mindre søl. Angående punkt 1. For å sjekke om systemet er stabilt, kjør Prime95, 3dmark01 (alt på minimum/alle tester), SuperPi 32M, for å få en indikasjon på om systemet er solid eller feiler lett under press. Angående Register Endringer: Windows Registry, ja for å ta det kort: Windows Registeret eksisterer i hives, altså filer, rundt om på harddisken, system mappen altså \Windows. Det som er GREIA med at hvis du skal Søke og ERSTATTE informasjon i REG, så er det mange steder i registeret som er BESKYTTET, og dermed USYNLIG, for mange register type tweak verktøy. Dette gjør en slik jobb betraktelig tid krevende, og det er dessverre slik at jeg IKKE gidder å ramse opp alle steder i windows registeret du må forandre system partisjon bokstaven på. DET er forøvrig håp, fordi at om du forandrer ett fåtall av de, så vil windows boote og fungere noenlunde normalt. Og det går dermed an å bruke ett program som JV16POWERTOOLS (forøvrig MÅ HA program), for å forandre F:\ f.ex til C:\. Men jeg mener forøvrig at det LETTESTE vil være å ta ett BACKUP IMAGE av partisjonen via ett program som acronis trueimage, 30 dagers trial, og forandre partisjon bokstaven der. Dette er det letteste fordi, hele bildet av system partisjonen kan bli skrevet direkte om til å ha C:\ og ikke XXXX:\ partisjon bokstav. Og du trenger ikke være redd for evt. feil. Skulle ting LIKEVEL gå gale, så har du jo backup. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Han hadde vel ikke postet om han bare ville slettet partisjonene?Eller er du så tett i pappen trådstarter? 6136534[/snapback] Ok, enig med deg hvis det er sånn at han vil beholdeinnholdet på diskene. Da er nok din metode den smarteste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå