Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sporadiske reboots og programfeil

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Har i flere uker og måneder hatt problemer med datamaskinen... Har nå latt den stå en stund, og tenkte jeg skulle prøve å få liv i den igjen...

Hendelsesforeløp (sånn omtrent)

1. Maskinen rebooter seg under spilling og nekter å starte (dvs. alt "starter" men med svart skjerm).

2. Prøver med annet minne og skjermkort, ikke skjermbilde.

3. Skrur maskina fra hverandre, støvsuger den og lar den hvile. Skrur den sammen uten unødvendige komponenter (dvs. bare PSU,HK,CPU,GPU,RAM,HD,CD), og trippelsjekker at maskinen ikke kortslutter som følge av "skruefester" i underkant av HK etc...

3.5 Eureka! Den booter!

4. Gleden er kortvarig, klarer ikke laste windows.

5. Setter inn WinXP-install cd, starter installasjonen og får kristisk feil etter 2-3 min. Prøver å installere linux - feilmelding. Prøver å boote fra floppy - feilmld.

Konkluderer med at noe er "spinngale", og kjøper nytt hovedkort.

6. Maskinen booter og jeg får installert windows... Får dog blåskjermer 5-15 ganger til dagen. Wow/Doom3/Fear får i tillegg "prgrammet må avsluttes"-feilmld. K

7. Tester så harddiskene mine individuelt; installerer OS+spill på raptoren - samme problemene. Kobler fra raptoren og tester WD200gb... Samme feilmeldingene. Disse kjører forøvrig henholdsvis SATA/IDE så jeg vet at det ikke er kontrollerfeil.

8. Kjører Sisoft BURN-in i 8 timer uten feilmld. Deretter Memtest86+ i 3 timer uten feilmld.

9. Har på dette stadiet testet alle komponentene foruten CPU og PSU.

I dag kjøpte jeg HIPER 580W PSU.

Blåskjermene har forsvunnet, men maskina rebooter sporadisk fremdeles... Får hyppige krasj i WoW etc... "Fatal error, could not "read/write" memory, yaddayaddayada"....

Har følgende systemoppsett:

HIPER 580w

EPOX VIA K8

AMD XP3500

1gb TwinMos PC3200 Value

XFX 6600GT

Raptor 36gb

WD 200gb

Linksys Wlan (G)

Kjører en clean install med følgende drivere etc.:

Disablet network/modem på HK

Ny BIOS/fw.

Medfølgende drivere til Chipset,CPU,lydkort.

Nyeste grafikkdriver

Wlan-driver

XP-sikkerhetsoppdateringer

Føler egentlig at jeg har gjort.... Så mye man kan forvente av en amatør...... Har noen input? Begynner å bli en smule frustert her :no:

Mvh.

Tiddien

edit: installerte et program som måler voltage og så at v.3.3 var 2.75... Er dette en indikasjon på at noe er gæli? Dette var under 100% idle.

Update: Kjørte i natt en memtest; og til min store forbauselse fikk jeg 10 feil i løpet av 7 timer!..... Hvorfor var ikke disse her sist gang jeg prøvde?

Kan jeg nå konkludere med at det virkelig er minnet som er røket??

memtest180506.jpg

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...