Dotten Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Så hvorfor ikke stenge alle tråder som omhandler ordet piratkopiering og la de andre stå åpne ? Såvidt meg bekjent er det ikke ulovlig å ta backup av spill. Skjønner ikke hva som er så vanskelig... 6346522[/snapback] Fordi forumet har som policy å bidra minst mulig til å gi informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Netiketten: Vi tillater ikke piratkopiert programvare (warez), cracks, serie-koder og CD-keys. Vi tillater heller ikke brudd på åndsverksloven eller copyrighted materiale i form av musikk eller video. Norges lover tillater deg kanskje å laste ned musikk - vi gjør det ikke. Dette omfatter direkte linking, linking til sider som inneholder dette og alternative måter å skaffe seg slike ting på. Dette omfatter også diskusjoner rundt bruk av slikt materiale. Det er heller ikke lov å diskutere rundt et spill dersom det er klart at all informasjonen kommer fra at en har spilt en piratversjon av spillet. Å diskutere hvordan man tar backup av et spill er også informasjon som er identisk med hvordan man piratkopierer. Således er det uønsket på dette forumet. Om det er lovlig juridisk sett tviler jeg på at forumledelsen bryr seg om (se utheving i quote, selv om det gjelder et annet eksempel). Slik innformasjon ønsker man ikke at forumet skal inneholde, enten brukernes intensjoner er edle som gull eller lumske som gråstein Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Å diskutere hvordan man tar backup av et spill er også informasjon som er identisk med hvordan man piratkopierer. 6346901[/snapback] Hva med backup av DVD filmer da? Er jo samme sak men dette tillates i høy grad. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Det er ikke noe nyhet at Spillforumet har sine egne regler og ikke de samme som resten av forumet, og jeg har lenge synest det er litt rart. Hvorfor ikke lage egne retningslinjer til spillforumet? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Det er da strengt tatt ingen andre regler der enn andre steder. Kan du gi eksempler? Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Det er da strengt tatt ingen andre regler der enn andre steder. Kan du gi eksempler? 6363762[/snapback] Tja, for eksempel at dere har deres egne regler når det gjelder telletråder, slik at dere kan fylle opp "Annet" med spilltråder dere mener er telletråder, mens lignende tråder fra andre kategorier blir værende. Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) jeg lagde en telletråd, så ble den stengt. og nå finner jeg en lik, bare at den ikke er stengt Endret 23. juni 2006 av _Evolution_ Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Det er da strengt tatt ingen andre regler der enn andre steder. Kan du gi eksempler? 6363762[/snapback] Tja, for eksempel at dere har deres egne regler når det gjelder telletråder, slik at dere kan fylle opp "Annet" med spilltråder dere mener er telletråder, mens lignende tråder fra andre kategorier blir værende. 6366188[/snapback] Telletråder er klassifisert som spam! Og ifølge retningslinjene her på forumet er det ikke lov å lage spammetråder. Så enkelt er det. At de ikke blir stengt i andre kategorier kan ikke jeg svare for, for jeg moderer ikke så mye der. Men av det jeg har sett så er det en del som kunne blitt stengt i Off-topic-kategoriene. Spesielt i OT-Baren. Så på området rundt telletråder følger vi bare retningslinjene. #10: Blant andre ting regnes f. eks tre eller flere like tråder/innlegg som uønsket innhold (heretter referert til som "spam"), og kan føre til advarsler eller midlertidig/permanent utestengelse. Brukere som deltar i slike tråder kan straffes på lik linje med trådstarter. Ulovlig bumping er heller ikke tillatt og kan bli straffet på samme måte som spamKorte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Tror retningslinjene taler for seg selv. Om disse regler ikke følges andre steder er vel ikke vi moderatorer i spill-forumets feil? Før pleide vi å putte dem under Annet i Off-Topic. Dette fordi Annet ikke ga poster i post-counten. Men da klagde folk over at var feilplassert. Så nå har vi begynt å stenge dem istedet. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 jeg lagde en telletråd, så ble den stengt. og nå finner jeg en lik, bare at den ikke er stengt 6371031[/snapback] Hørt om "rapporter"knappen? Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 vil jo ha den åpen da. bare synd at min ble stengt og ikke dems. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Enhver som har lest retningslinjene skjønner at telletråder skal absolutt ikke opprettes. / Har et eksempel på unødvendig stenging av en tråd i spill-delfroumet: Før Xbox360 lanseringen, opprettet en bruker en tråd ang. kjøp av 360 på Elkjøp. Tråden het noe med Xbox360 og Elkjøp. Tråden ble større og større og gikk fra å konkret snakke om kjøp på Elkjøp, til kjøp hos el-butikker generelt. Vi diskuterte pris, lagerstatus og hvor generelt man kunne kjøpe Xbox360. Det trådstarteren gjorde var å endre emnetittel til noe som Generelt kjøp av Xbox360 og dermed ble tråden stengt siden den ble sett på som telletråd. I mine øyer var dette helt unødvendig med tanke på at de postene som ble lagt til i det emnet, var overhode ikke av OTbaren-sorten men konstruktive og gode tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg tenkte egentlig på chattetråder og slike ting. Vist hele forumet hadde fulgt Gamer sine regler angående dette hadde Annet vært stappfult med slike tråder. Ta for eksempel tråden småprat om/rundt WoW, den ble flyttet relativt raskt til annet, men tråder som den frie kafeen, webcafeen, backstage, filmprat, mobilkafeen osv. er fortsatt i forumene de hører hjemme i, er ikke disse trådene helt like? Så kan vi ta tråder som "Den store PSP-tråden", "den store Xbox 360-tråden" osv. Alle flyttet til annet, men vist dere skal flytte alle store tråder om et emne, så er det da huagevis av tråder i resten av forumet som er klart til å flyttes. Jeg trodde alle forumene skulle ha de samme reglene, men vist gamer.no skal ha sine egen regler kan dere vel skrive deres egne retningslinjer? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Det er helt klart at delforumer på diskusjon.no moderes helt ulikt. Både når det gjelder snakk om backup og generell snakk. Jeg syntes at moderatorene på spill-delforumet kan sette seg ned med styret og drøfte modereringen. Det må da være moderering på en lik linje gjennom hele diskusjon.no @Goz De ble sagt at slike "Store-" tråder før den og den datoen skulle bestå men slike tråder opprettet i nyere dato skulle stenges men ser lite til denne modereringen. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Vel, folk må rapportere slike tråder. Vi moderatorer har ikke tid til å tråle hele forumet etter slike. Og personlig skulle jeg gjerne sett alle telletråder og chatte-tråder stengt. Men jeg skal høre med TST og vi andre spillmoderatorer om vi ikke kan få en klarhet i retningslinjene anngående dette. Så skal vi se hva som skjer. Snorre Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Unskyld meg, men her er det ikke snakk om tråder som moderatorene ikke har fått med seg, det er snakk om tråder som blir satt til sticky av moderator i en kategori og stengt eller flyttet i en annen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg