Gå til innhold

Backup: Hvorfor kan man ikke skrive om dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Hvorfor kan man ikke skrive om backup av egne spill på Spill-delforumet men backup av egne DVD-filmer ellers?

6130477[/snapback]

Fordi vi i spill-forumet har en klar holdning til hva som er lov og hva som ikke er lov. Kanskje burde alle moderatorene følge denne holdningen slik at moderatorene blir litt mer samstemte og følger samme holdninger.

 

Hvis jeg ser noen som går på det du beskriver stenger jeg de ned. Det kommer uansett sjeldent rapporter om dette så om flere folk rapporterte dette hadde det nok hulpet!

Lenke til kommentar

Vel,

det er mange som tar kopier av filmer de leier. Forumet tilbyr gjerne informasjon for å gjennomføre dette.

 

Når det gjelder spill,

har man unger, så vet man hvordan de bytter spill på en konsolle/PC. De tenker ikke akkurat på riper og slikt. Da syntes jeg at slike mennesker kan få hjelp til å beskytte sin investering. Heller gi ungene en backup fremfor originalen.

 

Jeg kunne gjerne benyttet meg av backupkopier av mine egne spill. Bare installere spillet, ta en backup for så å stue den vekk i samlingen.

 

Alle bør ha en klar holdning til hva som er lov og ikke lov. Enten må diskusjon.no stole på at brukerene har legitime hensikter med et backup spørsmål eller må diskusjon.no ha en klar holdning om at all snakk om backup av diverse media skal være forbudt. Da snakker jeg om CD, DVD og spill.

 

I bunn og grunn bryter jo all snakk om backup retningslinje #8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Når det gjelder spill så er jo det grunnet piratkopiering etc som mange her liker å snakke om, det samme skal jo egentlig gjelde filmer.

6317519[/snapback]

Så , hvis jeg har forstått deg rett, så er det ikke lov å snakke om backup av spill ?

6318377[/snapback]

Riktig. Det har aldri vært lov å snakke om backup av spill..av en eller merkelig grunn.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Den grunnen er da ikke merkelig. Gamer.no er norges kanskje største redaksjonelle nettsted omhandlende spill. De er knyttet tett opp til Spill-kategorien hvor de også har en egen tilbakemeldingskategori til gamer.no. Dersom det skulle være lov å diskutere hvordan man tar backup av spill ville jo dette skapt en haug av guider til hvordan man også kan piratkopiere spill.

 

Jeg er overbevist om at de norske/eiropeiske leverandørene av spill ikke ville like dette og kanskje gjøre noe så drastisk som å slutte å støtte gamer.no med anmeldereksemplarer av spill ol. Gamer.no ønsker selvfølgelig å skape et intykk av at de støtter leverandørene og deres krav og da er det viktig at forumet ikke florerer med masse guider til backup av spill ol.

 

Noter dere at dette er min teori om saken. Kan for all del være totalt feil! Uansett. Jeg personlig modererer kun de tråder hvor det klart kommer fram hvordan man kan piratkopiere og sådan også hvor det klart gjelder piratkopier. Heldigvis har jeg ansvaret for spillforumet og der er det enkle og klare retningslinjer på dette feltet!

Lenke til kommentar

Hvis vi skal beskytte spillleverandørenes interesse, må jo da diskusjon.no fjerne guider til BitTorrent, Gnutella, mIRC, DC++, LimeWire osv. Hvis ikke de bryter retningsline #8's første settning, aner ikke jeg.

 

Blir litt Kina-sensur hvis ikke vi kan snakke om lovlige ting fordi leverandører ikke liker det. Skal Gamer.no styres av leverandører eller folk som ikke vil stå for sine egne rettigheter?

Lenke til kommentar

For min del: Fjern alt av limewire greier (bitcomet også).

 

De som vil bruke de kan lære det seg selv. Jeg er enig med orresnei at det kan ha innvirkning med spilleverandørenes interesse. Men en viktig del er også ryktet, og imaget som forumet skal ha. Vil vi bli kjent som en side der man kan diskutere backup/piratkopiering av spill o.l. Da kan heller piratebay lage seg ett eget forum. (faktisk en god idè)

 

Anyways; Har ikke sett noen guide til torrent-programmer, men jeg synes at de burde fjernes. De som ikke kan bruke de programmene, burde ikke laste ned.

Lenke til kommentar

Skader man sitt rykte av å diskutere noe som er lovlig? :hmm:

Håper ikke diskusjon.no skal være en marionette i regi av spillbransjen.

 

Jeg syntes enten vi kan snakke om all form for lovlig backup eller ikke. Ønsker ikke et forum hvor enhver delforum moderes ulikt. Da bør isåfall delforumer ha sine egne retningslinjer.

Lenke til kommentar
Skader man sitt rykte av å diskutere noe som er lovlig? :hmm:

Håper ikke diskusjon.no skal være en marionette i regi av spillbransjen.

 

Jeg syntes enten vi kan snakke om all form for lovlig backup eller ikke. Ønsker ikke et forum hvor enhver delforum moderes ulikt. Da bør isåfall delforumer ha sine egne retningslinjer.

6323637[/snapback]

Såklart skal man ikke fjerne alle diskusjoner rundt hvordan man bruker Torrent-klienter ol. Det blir jo bare teit ettersom, som du sier, det er fullt lovlig. Det jeg mener er at man skal slette alle innlegg som direkte forklarer hvordan man piratkopierer bestemte programmer. F. eks Adobe Photoshop, The Sims 2 ol.

 

Må alikevel få påpeke at jeg følger de holdningene som er blitt gitt av forumstyret til meg mens jeg bare var spillmoderator og har handlet ut fra dette. Og jeg er enig i at man ikke skal skape sensur på høyde med det man har i Kina. Et forum skal være en påalss der man skal kunne diskutere det man ønsker innenfor visse retningslinjer (som da er satt opp av de Norske lover og Forumstyret). Det er jo forumstyret som ebstemmer disse reglene og liker man de ikke får man finne seg et annet forum.

 

Selv har jeg ikke noe imot diskusjon rundt bruken av disse tingene med kamerater og personer jeg snakker med. Men på dette forumet overholder jeg de regler som er satt. Og i reglene står det at jeg ikke skal gi informasjon og diskutere bruken rundt informasjon som kan lede til piratvirksomhet.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt på dette, og vil gjerne komme med et tilleggspørsmål:

 

Man vet no (nesten) alle at man kan ved hjelp av enkelte små programmer lagre "image"-filen til en cd/dvd-plate påhardisken og "lure" maskinen til og tro at den har en ekstra cd-rom som den enkelte cd/dvd står i. Er dette et tillatt samtaleobjekt eller dette også forbudt? Det er jo ikke snakk om piratkopiering, men snakk om å slippe å bruke cd/dvdene hver gang man skal starte et spill el.

 

Innbiller meg at slike tråder har blitt stengt ned før.

Lenke til kommentar
Jeg har også lurt på dette, og vil gjerne komme med et tilleggspørsmål:

 

Man vet no (nesten) alle at man kan ved hjelp av enkelte små programmer lagre "image"-filen til en cd/dvd-plate påhardisken og "lure" maskinen til og tro at den har en ekstra cd-rom som den enkelte cd/dvd står i. Er dette et tillatt samtaleobjekt eller dette også forbudt? Det er jo ikke snakk om piratkopiering, men snakk om å slippe å bruke cd/dvdene hver gang man skal starte et spill el.

 

Innbiller meg at slike tråder har blitt stengt ned før.

6325145[/snapback]

dette lurer jeg også på om er lov å prate om

Lenke til kommentar

Jeg skjønner selvfølgelig at du følger visse regler gitt av styret :)

 

Og i reglene står det at jeg ikke skal gi informasjon og diskutere bruken rundt informasjon som kan lede til piratvirksomhet.

6325072[/snapback]

Hva er en guide til DC, LimeWire, Bittorrent, BearShare osv. da? Hva med en guide i DVDShrink eller guide til DaemonTools? Hva med tråder som er inne på disse programvarene? Hvorfor kan jeg snakke om konsollmodding og hvordan man kan benytte backup av spill (ref. til xbox360 fw-modd)? Er dette informasjon som ikke kan lede til piratvirksomhet? Tvert om mener jeg.

 

Hvorfor kan jeg benytte meg av slike guider og diskutere slike tråder men å diskutere en lovlig backup av mitt eget spill er helt uakseptabelt?

 

Er det fordi det er heller uvanlig å ta backup av spill og siden dette er oftest assosiert til moddet konsoller, blir all slik snakk regnet som diskusjon rundt piratvirksomhet?

 

Alle vet så godt som meg at 90% snakk om nevnte programvarer, gjelder bruk i forbindelse med nedlasting av ulovlig media. Hvis man mener noe annet, er man naiv.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Hvorfor kan man ikke skrive om backup av egne spill på Spill-delforumet men backup av egne DVD-filmer ellers?

6130477[/snapback]

Det kommer uansett sjeldent rapporter om dette så om flere folk rapporterte dette hadde det nok hulpet!

6317539[/snapback]

Det som hadde hjulpet var om brukerne viste at de var av en annen holdning enn ledelsen og dermed bevisst lot vær å rapportere slike tråder. Det bryter vel ikke med retningeslinjene å la vær å rapportere, fordi man selv støtter saken selv om denne i seg selv bryter med retningslinjene? (lenge siden jeg har sett over dem)

 

Jeg sliter litt med å se hvordan dere skal sette en klar grense, og jeg ser også at disse grensene er litt forskjellige fra moderator til moderator.

 

Først er det ulovlig å fortelle hvordan man tar en backup av spill x, eller cracker dette (til eget bruk for å slippe cd'er). Så blir det ulovlig å spørre hvordan hvilke programmer som kan ta backup av cd'er beskyttet av SecuRom, LaserLock, RMPS eller SafeDisk. Så blir det ulovlig å spørre hvordan disse fungerer(, så man kan lage egne programmer for å omgå disse sperrene på egne plater). Så blir det kanskje ulovlig spørre om hjelp til å feilsøke en kodesnutt som kan brukes i sammenheng for å omgå en slik sperre.

 

Ellers blir det vel spørsmål "hvor kan jeg laste ned program x". Deretter kommer forbudet mot å spørre om hvordan man tar ibruk programmene for å laste ned et annet program (selv om program x kan være fullt lovlig å laste ned). Så kommer forbudet mot å nevne nedlastingsprogrammer i det hele tatt. Etterfølgeren blir kanskje et forbud mot å spørre om hvordan disse programmene fungerer. Deretter er det jo på sin plass med et forbud mot å diskutere nettverksrelatert kode, for denne kan jo misbrukes til å laste ned ulovlig software. *voops* plutselig kan man ikke nevne ordet 'beej' eller 'winsock tutorial' eller noe som helst.

Lenke til kommentar
Jeg har også lurt på dette, og vil gjerne komme med et tilleggspørsmål:

 

Man vet no (nesten) alle at man kan ved hjelp av enkelte små programmer lagre "image"-filen til en cd/dvd-plate påhardisken og "lure" maskinen til og tro at den har en ekstra cd-rom som den enkelte cd/dvd står i. Er dette et tillatt samtaleobjekt eller dette også forbudt? Det er jo ikke snakk om piratkopiering, men snakk om å slippe å bruke cd/dvdene hver gang man skal starte et spill el.

 

Innbiller meg at slike tråder har blitt stengt ned før.

6325145[/snapback]

men en slik image-fil er jo meget enkel å dele med tusenvis av andre nettbrukere. Tipper det er derfor slike tråder stenges. Det er desverre ikke lett for moderatorene å vite hvilke hensikter vi brukere har. Noen ganger er de litt for strenge med oss, andre ganger slipper folk billig unna...

 

Selv synes jeg man burde kunne diskutere sikkerhetskopiering, bruk av .torrent, .iso og andre filformater som folk lurer på. Men veldig mange som lurer på slike ting sitter med ulovlig eksemplar av et program, så jeg forstår diskusjon.nos synspunkt.

Lenke til kommentar

Som dere sikkert skjønner er det fader ikke lett for oss mods å vite hva vi skal gjøre med slike tråder. Jeg tror de fleste moderatorene tar dette litt sånn de ser det der og da. Skal man tillate all snakk som kan lede til piratkopiering? Skal man kanskje legalisere direkte informasjon og diskusjon rundt kalr piratkopiering?

 

Dette er ting jeg heldigvis ikke trenger å ta stilling til da det ikke er jeg som bestemmer slikt her på forumet. Det jeg vet er at det er en vanskelig problemstilling og jeg tror nok at alle gjør sitt beste for å ikke skape et sensur-forum. Jeg tror man får ta det litt som det kommer. Og skulle en moderator stenge en tråd som ligger godt innenfor reglene for forumet er det heller bare å kontakte denne mod på pm og forklare situasjonen.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Slik som #8 er formulert blir det egentlig en skjønnsvurdering av moderatorene. Tråder hvor det klart kommer frem at hensikter er å piratkopiere er greie nok å ta, andre tråder blir vurdert individuelt.

 

Således vil det også variere og til tider vil det virke som dobbeltmoral når en tråd om film blir ståendes åpen, mens en om spill blir stengt. Men dette er alltid konsekvens når man må ta skjønnsvurderinger :)

 

Det beste man kan gjøre er å prøve å samkjøre moderatorteamet. Dessverre vil det være litt usikkerhet for brukere til tider, men man får bare prøve seg frem, evt ta kontakt med en moderator for vurdering før man poster.

Lenke til kommentar
Slik som #8 er formulert blir det egentlig en skjønnsvurdering av moderatorene. Tråder hvor det klart kommer frem at hensikter er å piratkopiere er greie nok å ta, andre tråder blir vurdert individuelt.

 

Således vil det også variere og til tider vil det virke som dobbeltmoral når en tråd om film blir ståendes åpen, mens en om spill blir stengt. Men dette er alltid konsekvens når man må ta skjønnsvurderinger :)

6341701[/snapback]

 

Så hvorfor ikke stenge alle tråder som omhandler ordet piratkopiering og la de andre stå åpne ?

 

Såvidt meg bekjent er det ikke ulovlig å ta backup av spill.

 

Skjønner ikke hva som er så vanskelig...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...