vega77 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Har brukt denne som mal. Vil at linker skal åpnes i "centercontent" Så logo og nav bar i venstre/høyre side forblir lik. Prøvde både google og forumsøk men er vel så enkelt at det ikke er skrevet så mye om det.... Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Du bruker serverside kode for det Lenke til kommentar
vega77 Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 ? ikke helt med på den. vil det si at når jeg lager sida på min maskin vil den ikke oppføre seg likt når jeg laster den opp ? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Ja. Serversidekode er kode som utføres på serveren. Det betyr at du kan ikke uten videre "åpne noe i centercontent". For å la menyer, logo og andre faste elementer bestå på alle sidene, kan bruke et script som kjøres på serveren. Det finnes flere forskjellige scriptspråk og muligheter til å gjøre dette, for eksempel PHP og ASP. Én mulighet er å lage de ulike elementene av en side i en fil for seg, for eksempel header.htm, meny.htm og så videre. En annen, kanskje mer fleksibel, mulighet er å lage en "sidemal" som importerer de ulike innholdene. Hvis det spørres etter siden "Fakta om heimplassen min", settes denne undersiden inn i sidemalen og vises for brukeren. Jorgis har skrevet en fin artikkel om sistnevnte metode i PHP. Merk at serveren din må ha støtte for PHP for å kunne bruke denne metoden. Lenke til kommentar
vega77 Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 takk for oppklaringen. merker at jeg blir sugen på å bruke frames allikevel. men jeg får gjøre ett forsøk. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Når du får til php include så kommer du til å le av frames! Lenke til kommentar
vega77 Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 ja ser det er muligheter ihvertfall. prøvde meg med denne: index.php meninga er å få footer.html , header.html og menu.html med på alle sidene. brukte denne html genearatoren. og prøvde å lage index.php selv... den funka ikke bruker b-one som webhost testsida mi index.php: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html> <head> <title> Bookmark Title Here </title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <meta name="robots" content="noarchive" /> <meta name="keywords" content=" Insert keywords - SOME search engines still use keywords" /> <meta name="description" content=" Description is used by some search engines" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> </head> <body> <div class="header"> <?php include ("header.html") ?> </div> <div id="menu"> <?php include ("menu.html") ?> </div> <div id="mainbody"> <?php include ("homebody.html") ?> </div> <div class="footer"> <?php include ("footer.html") ?> </div> </body> </html> Lenke til kommentar
araziel Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Mest brukte metoden er å lage en helt vanlig html side, slik du ellers ville lagd den. Kun en html fil. Enten bruker du tables eller divs for å legge informasjonen der du vil ha den. Så bytter du ganske enkelt ut dummyinfoen du la i centerframen med noe a la dette: <?php $validPages = array ("hovedside","enannenside","entredjeside"); if ( in_array( $_GET , $validPages ) ) { include ( $_GET .".php" ); } else { include ( "hovedside.php" ); } ?> Deretter gjør du sånn at hver link fra menyen du bruker peker til den siden du vil slik: <a href="http://www.lala.com/index.php?page=hovedside">link til hovedside</a> <a href="http://www.lala.com/index.php?page=enannenside">link til enannenside</a> <a href="http://www.lala.com/index.php?page=entredjeside">link til entredjeside</a> $validPages inneholder alle sider man skal kunne include, dette slik at noen ikke kan legge inn /etc/passwd i GET strengen Koden over forutsetter at filene du vil inkludere heter .php og ligger i samme katalog som index.php. Lenke til kommentar
Nano- Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Oh, hopper inn i tråden med å si: Bra info araziel, der lærte jeg noe veldig nyttig! for så å spørre: Er det ikke noen bakdeler ved denne metoden? Mener å huske å ha lest at søkemotorer stopper indekseringen når crawlere kommer til sider med "?" i URL? Eller er jeg helt på bærtur nå Lenke til kommentar
araziel Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Aldri hørt om det nei, og vet som et faktum at google iallefall indekserte min forrige site, som brukte omtrent samme metode. Det er riktignok en god stund siden. Gidder ikke nå, men søker du rundt på google om includes, crawlere og php finner du sikkert noe, jeg er som sagt ikke 100% sikker. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 I tillegg kan du bruke mod_rewrite (forutsatt Apacheserver), som gir deg helt vanlige URL-adresser ved bruk av slike metoder. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Oh, hopper inn i tråden med å si:Bra info araziel, der lærte jeg noe veldig nyttig! for så å spørre: Er det ikke noen bakdeler ved denne metoden? Mener å huske å ha lest at søkemotorer stopper indekseringen når crawlere kommer til sider med "?" i URL? Eller er jeg helt på bærtur nå 6137168[/snapback] Google indekserer det i alle fall, om det enda ikke er bra, kan du jo lese litt om mod_rewrite og .htaccess ^^ Lenke til kommentar
Nano- Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Ok, fant noe interessant her: http://www.sitepoint.com/article/search-engine-friendly-urls So, what’s the problem with that? Well, most search engines (with a few exceptions - namely Google) will not index any pages that have a question mark or other character (like an ampersand or equals sign) in the URL. So all of those popular dynamic sites out there aren’t being indexed - and what good is a site if no one can find it? Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Merkelig at alle php sidene jeg har (som har ? amp osv i url-en) blir indexsert av google. Edit: with a few exceptions - namely Google) Endret 21. mai 2006 av Garreth Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Hadde du lest så er google unntaket. -- du får somregel også lavere "rate" om du bruker slike linker, spess de med tall bare. google foretrekker mod_rewrite(eller du vil foretrekke det) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå