Gå til innhold

et strøm spørsmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gøy? strøm er definert å gå fra pluss til minus. det har ikke så mye med gøy å gjøre.

EDIT: Litt mer utfyllende: strøm er ladninger i bevegelse. Du har 2 poler, og følgelig 2 valg, du kan velge å snakke om strømmen som går fra pluss til minus, eller fra minus til pluss. Man valgte fra pluss til minus.

Merk at dette var lenge før man visste at strøm ofte er elektroner i bevegelse. Elektroner er som kjent negative og vandrer fra minus til pluss, men dette hindrer deg ikke i å betrakte en tenkt vandring av positive partikler fra pluss til minus. Rent matematisk.

EDIT2: Der kom det en samtidig utgreiing fra kyrsjo og.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Man hadde to poler. Så fant man ut at når man koplet den ene sammen med den andre, så skjedde det noe. Man fant kansje ut at det skjedde litt forskjellige ting (med magneter etc) avhengig av hvilke poler man koplet til hvor, som igjen hang sammen hvilke metaller som var her. Så man sa at "her har vi et metall (kobber? eller blander jeg?), og dette kaller vi "+". Da blir dette andre "-" (sink?)".

Senere fant man ut at elektronene (partiklene i strømmen) faktisk går fra minus til pluss, men da var definisjonen allerede fastlagt.

Lenke til kommentar

Strømretningen er retningen som positivt ladede partikler beveger seg i. Partiklene som beveger seg er normalt elektroner. Men de er negativt ladet, så de beveger seg i motsatt retning av den positive strømretningen.

I halvlederteknologi snakker vi om "hull". De er positive og beveger seg i strømretningen.

EDIT: Det er selvsagt bare et definisjonsspørsmål, men jeg ville bare ha frem at det finnes en logikk i det hele.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Det blir ofte sett på som en feil anntagelse en gang tilbake i historien at strøm går fra + til -, men strøm er ikke nødvendigvis av elektroner. Strømmen kan også være av ioner, som kan være både positive og negative. Grunnen til at man som oftest tenker på elektroner som det eneste alternativet, er at praktisk anvendelse av strøm som oftest begrenser seg til metaller. I metaller er det bare elektronene som kan bevege seg.

Lenke til kommentar

Jord er normalt ikke "minus", men 0V og dermed nøytralt ut i fra hvordan man definerer spenningen i diverse systemer. Hva som er 0V kan defineres helt fritt i et hvert spenningssystem. Spenning er bare en relativ forskjell så man kan kalle hva man ønsker for 0V i systemet og la alle andre spenninger være relatert til det nullpunktet man definerer.

Lenke til kommentar
Jord er normalt ikke "minus", men 0V og dermed nøytralt ut i fra hvordan man definerer spenningen i diverse systemer. Hva som er 0V kan defineres helt fritt i et hvert spenningssystem. Spenning er bare en relativ forskjell så man kan kalle hva man ønsker for 0V i systemet og la alle andre spenninger være relatert til det nullpunktet man definerer.

6138376[/snapback]

Eneste er at dersom jord faktisk er jord (slik som jeg forstår at f.eks. tbane/tog funker) så er det jo veldig greit at forskjellen mellom jorden og skinnene er 0V :)

Lenke til kommentar

6138376[/snapback]

Eneste er at dersom jord faktisk er jord (slik som jeg forstår at f.eks. tbane/tog funker) så er det jo veldig greit at forskjellen mellom jorden og skinnene er 0V :)

6139037[/snapback]

Helt klart :)

Men det er ingenting i veien for at vi kaller Jord for 100V (både skinnene som er i kontakt med jord og selve jord er definert til 100V). Nå vet jeg ikke hvor mange volt trikker går på, men la oss si det er 400V forskjell mellom jord og "pluss" (antar også likespenning, noe som sikkert er feil). Da vil "pluss" være 500V, mens jord er 100V, uten å ha spenningsforskjell mellom skinnene og faktisk jord.

Evt. kan man definere de gule ledningene inni kabinettet til å være 0V. (De som normalt kalles for 12V). Da vil de tilgjengelige spenningene i kabinettet være 0V, -7V, -8,67V og -12V (samt noen få andre). Spenningsforskjellen mellom -12V og jord vil normalt være 0V dersom kabinettet er jordet riktig.

Lenke til kommentar
hvorfor sier man at strømmen går fra pluss til minus? Fysikk-læreren ga meg ikke et svar jeg var tilfreds med, og jeg tenkte dere visste noe.

6129694[/snapback]

jeg tror at 'kraften' måles fra pluss til minus

og elektroner går fra minus til pluss...

esa

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
jeg tror at 'kraften' måles fra pluss til minus

og elektroner går fra minus til pluss...

esa

6150794[/snapback]

'Kraften' virker forskjellig på positivt ladde partikler og negativt ladde partikler.

Volt beskriver egentlig potensiell energi i en krets på en ladd partikkel som følge av ladningsforskjeller i kretsens start- og endepunkt.

Dersom vi skal gjøre et lite tankeeksperiment for å prøve å simplifisere tankene rundt spenning littegrann:

La oss si at vi har en lyskilde som vi sikter innover en tunnell (krets) med ganske blanke vegger. Elektronene våre i tunnelen er noen store, dumme troll. Troll er redd for lys. Slik kan vi slutte at de vil gå vekk fra lyset.

Dersom vi lyser innover tunellen vil lyset totalreflekteres, og holdes sterkt helt til det når frem til trollene, og det sterke lyset vil føre til at de løper unna. På den andre siden er det mørkt, og trollene vil trives der, og følgelig løpe dit.

Dersom vi nå setter opp en "motstand" i form av en stor trekasse mellom lyskilden og trollene, vil deler av lyset bli fanget opp/blokkert av kassa, og trollene vil ikke føle det samme ubehaget. Her kan vi si at den "potensielle energien" har falt, eller som det blir mer riktig i vårt tilfelle: det er mindre som presser trollene vekk fra den ene siden av tunellen.

Dersom elektronene skal gå forbi ei kasse i tunellen, vil det bli trangt. Det vil faktisk bli så trangt at de må krype forbi, og dette skaper friksjon. Det er lyset som presser dem forbi, men om lyset er sterkt nok vil de alltids prøve (og greie det). Dersom kassa f.eks. skal representere ei glødelampe, vil vi måtte se at friksjonen må bli så høy at vi får en varmeenergi som gjør at kassa blir glødende.

Om vi skal måle ampère i kretsen, er det enda enklere: Alt vi behøver å gjøre er å telle hvor mange troll som går forbi et punkt i tunellen i løpet av en viss tid.

Dette er en forklaring som selvsagt ikke stemmer helt, men som kan gi et nogenlunde blikk inn i hvordan det fungerer. Det er hvertfall mer korrekt enn slik min fysikklærer sa i 2FY: "Elektronene blir ladet opp i batteriet, og så vet de ved hver motstand hvor mye av denne oppladningen de skal miste underveis"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...