Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor lang kan en nettverkskabel være?

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-10-08 18:05, skrev The Pirate:

Hvordan gjør jeg det? Hva trenger jeg? Er det vanskelig? Er det noen ulemper ved å gjøre det selv?

Du trenger en krimpetang. Kjøp en på Clas. Den kommer med bruksanvisning.

Så trenger du pin-out. Da er Google din venn hvis du vil ha tegninger og farger, f.eks:

http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm

Det er ikke vanskelig når du først har fått dreisen på det. Jeg hadde aldri gjort det før, men fikk kablet opp leiligheten ganske så kjapt. Husk bare å kjøp med en del ekstra kontakter sånn at du kan øve. :wink:

Ulempen er at det blir noe drit hvis du ikke gjør jobben skikkelig. Husk å stapp ytterkappen inn i kontakten!

Quote:

Den 2002-10-11 14:12, skrev Chief:

Standarden tilsier at man kan ha 90m horisontal kabling, 3 m patch og 6 meter fra vegg til maskin!!

Hvilken standard? Innen nettverksverdenen er det flusst med slike.

Quote:

En forsterker, som noen påstår at må være mellom de 2 maskinene, finnes ikke! Deriom finnes det en dippedutt som kalles repeater (switch eller hub).

Konseptuelt er en forsterker == (analog) repeater. Og om man ikke får kjøpt en repeater, er det mindre vanskelig å lage en selv.

Og man får kjøpt repeatere som ikke er switcher eller hubber, bare så det er sagt. F.eks:

http://makeashorterlink.com/?Y1CF23712

Så kanskje du bør trø litt mer varsomt neste gang. "Uvitne bygdefolk" is fighting talk where I come from, boy. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangen rare forslag på uvitne bygdefolk her!!

Standarden tilsier at man kan ha 90m horisontal kabling, 3 m patch og 6 meter fra vegg til maskin!!

Det står ingenting om det i ieee802.3, seksjon 13. Bare 100 meter er nevnt. Kan du da vise meg hvor i og hvilken "standard" du har funnet disse tallene?

Lenke til kommentar

Quote:

Mangen rare forslag på uvitne bygdefolk her!!

Noen var inne på en kable ved navn FTP, dette er en Transportprotokoll, og ingen kabel! Kabelen du tenker på heter STP, Shielded Twisted Pair. Men at den er anbefalt for utendørsbruk har du deriomot rett i!

Det er det dummeste jeg har hørt. FTP finnes både som kabeltype og som transportprotokoll.

Cat.5E tilsier: FTP er en 4-pars kabel som er skjermet med aluminiumsfolie.

Dette skal beskytte mot sterk støy, og den er mye brukt f.eks i fabrikker og på steder hvor det kan oppstå crosstalk mellom kabler.

De tre mest brukte Kat.5 kablene er:

UTP (Unshielded Twisted Pair)

STP (Shielded Twisted Pair)

FTP (Foil Screened Twisted Pair)

Vet nå ikke hvem som er uviten her jeg..

Lenke til kommentar

jeg har vært med på en test.. hehe, en kamerat som bor i oslo skulle teste å vi fikk tak i en 300 m rull.. og satt på plugger, en switch i den ene enden og en bærbare i den andre.., fikk ikke "kontakt" før ved 190 m ... men tror ikke vi hadde full "ytelse" da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...