laaknor Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 09:21, skrev PIIIpower: Quote: Merkelig, når vi handler inn til data-party'et jeg er hovedansvarlig for betaler vi 2 kroner meter'n + 8 kroner pr. RJ45-plugg Det hørtes ut som en ordentlig dritt kabel, men jeg skal sjekke med en grosist hva veil pris er... utp cat5 pr 100m.... koster forrseten 599 eller no på clas ohlson /100m, så kabelen din er nok sponset...eller russisk Såvidt jeg vet er det norek/komplett Lenke til kommentar
Pion_ Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Jeg kjøpte 300m hos Biltema for 1000,- (inkl. tang og ender) 200m Cat5 gikk fint. Er ikke å anbefale dog. 150m skal ikke være noe problem.. De er garantert å funke på 100m fra produsent. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 brukte 120m tp kapel på http://www.laavelan.tk funka gull. den kabelen ligger i nærheten av strømmast. svarer i vinden og er tvinna rundt trær og stolper. vi skal teste med 200m en annen gang. hvor vi har hatt telt lan i bakhodet! Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 10:38, skrev laaknor:Såvidt jeg vet er det norek/komplett tja komplett selger 305meter med en meterspris på 3,6 ..... Dette er KA kabel da, ikke det jeg ville ha kjøp. Lenke til kommentar
CrackaBoi Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Kan noen av dere forklare meg hvordan man lager kabler selv? Hvis jeg kjøper 300 meter kabel i rull og en haug med ender (plugger), hva trenger jeg da for å lage en kabel slik som man kjøper ferdig? Hadde vært kjekt å kunne det, for da kunne jeg lage kablene akkurat så lange som jeg trenger dem. Hvordan gjør jeg det? Hva trenger jeg? Er det vanskelig? Er det noen ulemper ved å gjøre det selv? takk for hjelpen. Lenke til kommentar
twarr Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Kor mykje koster desse repaterene/forsterkerene? Trenger dei strømforsyning? Hvem selger de? Håper på svar.. Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Vel, det funker.. men det er en sånn "BOB-BOB" løsning, tenker da på 150/200 meter jallakabel. Lenke til kommentar
ustabil Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 På biltema får du kjøpt 300 meters kabel. Den koster ca 998,50 ,- bare sånn ca. ... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: The Pirate skrev (2002-10-08 18:05):Kan noen av dere forklare meg hvordan man lager kabler selv? Hvis jeg kjøper 300 meter kabel i rull og en haug med ender (plugger), hva trenger jeg da for å lage en kabel slik som man kjøper ferdig? Hadde vært kjekt å kunne det, for da kunne jeg lage kablene akkurat så lange som jeg trenger dem. Hvordan gjør jeg det? Hva trenger jeg? Er det vanskelig? Er det noen ulemper ved å gjøre det selv?takk for hjelpen. Du trenger ei tang (spesial tang, tror de heter Crimper.) og ei saks. Avmantle kabelen, sorter lederene i dene rekkefølgen: 1/2oransje oransje 1/2grønn blå 1/2blå grønn 1/2brun brun Kutt lederene så ca 1-1 1/2cm stikker ut fra kabelenog stikk det hele godt inn i en RJ-45 plugg. Stikk pluggen inn i tanga og knip ett par ganger. Kan være greit å ha en kabeltester så du vet at kabelen er riktig... Lenke til kommentar
GeNiaL Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Det var en eller annen som sa at du fikk kabler på trommel 300m, disse er til å dele opp til lengde du selv vil ha! Lenke til kommentar
norgeeek Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Elektronikklærererereren min (eks.-montør i telenor) sa at 100-metersgrensa gjelder UTP; uskjermet kabel, mens FTP; skjermet; har en grense på 2-300 m +. Hvis d r snakk om utendørs kablig, r vel nesten FTP et must, ja? Har foresten gitt opp fiber... noen som vet noe om regler innen sending av mikrobølgesignaler over "litt" større områder en vandlige w-lan? evt. ehmm... straffen for brudd på disse reglene...? Lenke til kommentar
twarr Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hei! Ej he nesten 200 meter med kategori 5 FTP, så den skal kunne strekkast so langt? Det e nokke sølvbelagt (hard) ting utapå slik at den e vantett... Den kan altså strekkast so langt? (he tenkt å legge kabel ute, grave ned) Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-09 22:31, skrev DOD:Elektronikklærererereren min (eks.-montør i telenor) sa at 100-metersgrensa gjelder UTP; uskjermet kabel, mens FTP; skjermet; har en grense på 2-300 m +. Hvis d r snakk om utendørs kablig, r vel nesten FTP et must, ja?Har foresten gitt opp fiber... noen som vet noe om regler innen sending av mikrobølgesignaler over "litt" større områder en vandlige w-lan? evt. ehmm... straffen for brudd på disse reglene...? Ikke mye til lærer han karen der du, vranglærer er vel ordet..... Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 ang 1km avstand : have med å sjekke opp direksjonell w-lan? Synes å ha sett prosjekter på nettet hvor de setter opp reflektorer på vanlige w-lan antenner og oppnår bedre rekkevidde. Hvis du kan få en vanlig rundstråler til å konsentrere effekten i en 180-graders sfære, så har du plutselig doblet mottatt effekt. Tror kanskje (?) at wlan har adaptiv filtereing som gjør at parabolen ikke trenger å være 100% korrekt heller (brette av sølvpapir?) eksperimenter! K. [edit] http://www.hyperlinktech.com/web/hg2424g.php antenner med 24dB gain til 2.4 GHz området... 8 grader åpningsvinkel [ Denne Melding var redigert av: knutinh på 2002-10-11 13:58 ] Lenke til kommentar
Chief Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 21:28, skrev olsen:standaren sier 100m til kabel, og 10m til patchekabel. altså 110m til sammen. AFAIK Standarden sier 90m til horisontal kabling og 10m til patch kabling = 100m! Lenke til kommentar
Chief Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Mangen rare forslag på uvitne bygdefolk her!! Standarden tilsier at man kan ha 90m horisontal kabling, 3 m patch og 6 meter fra vegg til maskin!! En forsterker, som noen påstår at må være mellom de 2 maskinene, finnes ikke! Deriom finnes det en dippedutt som kalles repeater (switch eller hub). Denne dippedutten KAN man ha mellom 2 eller flere PC'er, men er ikke nødvendig mellom 2 maskiner! Om man har en repeater mellom, kan kabelavstanden være <100m på hver side av repeateren! Man kan maks ha 5 repeatere på rad! Noen var inne på en kable ved navn FTP, dette er en Transportprotokoll, og ingen kabel! Kabelen du tenker på heter STP, Shielded Twisted Pair. Men at den er anbefalt for utendørsbruk har du deriomot rett i! 10MBit har også en maks kabelstrekk på 100m. Er som noen har vært inne på en ny kabeltype Cat-6, en stiv og vanskelig kabel, som sikkert kan takle Gigabit og som kan ligge ute, og beskytter mot støy. Koster nok flesk deriomot! Du må foresten ha krysset kabel mellom 2 maskiner! Om du da ikke har en repeater (hub eller switch) i mellom. Lenke til kommentar
Voffsen Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 *klaske panne* Noen som i det hele tatt vet hva de snakker om her? Virker ikke helt slikt iallefall. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: Voffsen skrev (2002-10-11 14:48):*klaske panne*Noen som i det hele tatt vet hva de snakker om her? Virker ikke helt slikt iallefall. så vidt jeg har klart å lese meg til på www, usenet etc, så er max lengden på en cat5 e kabel 100 meter eller 330 feet. Lenke til kommentar
Tomten Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Vel, en cat5 kabel kan faktisk være opptil 200m lang. Men d er tvilsomt om du får noe særlig kvalitet ut av den. Max. 100m er å anbefale. Jo kortere jo bedre. Og bruk en STP-kabel istedet for en UTP-kabel. Men pris kan vel være en begrensning også. Eller kanskje en fiberløsning er tingen. Koster bare "litt" mer:) En annen ting er å bruke repeaters. Er ikke helt sikker, men tror d er noe som heter 5-4-3 regelen eller lignende. Gjelder kanskje ikke her. Uansett, lykke til. Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hvor får man kjøpt repeatere da?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå