Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor lang kan en nettverkskabel være?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det kommer litt ann på....

hvis du vil at nettverkskabelen skal funke (ordentlig i hvertfall) er 100 meter grensa + - ....

det går nok med lengre, men jeg vet ikke hva som skjer....

du får vel kansklje ikke lengre kabler enn 100 meter?

alexio

Lenke til kommentar

Slike kabler kommer vanligvis på 300 meters tromler fra produsentene. Disse kan du enkelt få kjøpt hos din lokale elektriker, evt. landsdekkende tele-firma som f.eks. Tel-Nett :smile: Du får også kjøpt det på biltema, clas ohlson osv.. men kvaliteten er vel heller tvilsom her ...

Kabel koster ca. en 8-9 kroner per meter + moms...

(Du kan sikkert prute på prisen her, men)

Da må du i tillegg også mekke en RJ-plugg på hver ende...

Mvh, Stian.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-06 21:47, skrev Mezzy:

Du får også kjøpt det på biltema, clas ohlson osv.. men kvaliteten er vel heller tvilsom her ...

Har kjøpt en del kabler hos både hos Biltema og Clas Ohlson. Ingenting problemer. En Cat5 kabel skal jo oppfylle kravene standarden krever...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-06 21:28, skrev olsen:

standaren sier 100m til kabel, og 10m til patchekabel. altså 110m til sammen. AFAIK

Feil. Totalen er 100. 90 meter horisontal kabling, 3 meter patch og 6 meter fra vegg til maskin. (siste meteren er ikke nevnt i standarden, men kan brukes der det trengs.)

Lenke til kommentar

Quote:

Merkelig, når vi handler inn til data-party'et jeg er hovedansvarlig for betaler vi 2 kroner meter'n + 8 kroner pr. RJ45-plugg

Det hørtes ut som en ordentlig dritt kabel, men jeg skal sjekke med en grosist hva veil pris er... utp cat5 pr 100m....

koster forrseten 599 eller no på clas ohlson /100m, så kabelen din er nok sponset...eller russisk :lol:

Lenke til kommentar

Har hørt noe om 100m, men produsentene pleier å ha en del sikkerhetsmargin.

Noen som vet om grenser og pris på optisk eller W-lan? har planer om å opprette et lan mellon garagen min og min mors hus, der jeg er i helgene, slik at jeg får bredbånd og mulighet for å rette opp maskinen når mora mi har hærpa`n. d er ca. 1 km mellom husene, med det skulle ikke være noe problem å lege opp evt. kabel, men fiber skal vist være ganske dyrt fremdeles... evt. forsterke et w-lan system. (tror ikke d er fri sikt mellom husene, har ikke vært på taket enda...)

... Ja, jeg er en ustoppelig optimist :smile:

Lenke til kommentar

ingen som nevner direkte at man ved en strekning på over 100m, må man ha en forsterker mellom

elelrs blir signalet for svakt.

slik:

[pc][kabel 100m][forsterker][kabel 100m][pc 2]

du er ikke full før gulvet reiser seg og klasker deg i panna!

[ Denne Melding var redigert av: umy på 2002-10-07 09:50 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...