Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

EDIT: 2laggy2follow, jeg begynner å bli heftig lei av at du overser postene mine gang på gang. Jeg har sikkert definert gulost 543 ganger nå, men her kommer det en gang til. Overser du dette, overser jeg deg for all fremtid.

Gulost er ost som er dannet ved at proteinet og fettet i ystemelka felles ut, og det tilsettes bakterier og/eller konserveringsmidler som gjør at osten etter en modningsperiode får en gul nyanse. Eksempler på slike oster er gitt 194 432 ganger, men jeg gjentar: Jarlsberg, Norvegia, Synnøve Gulost osv.

Og la meg bare påpeke at grunnen til at dere hvitostinger overser disse definisjonene er at dere ikke har noen gode argumenter for hvorfor disse ostene skulle hete hvitost.

Gulost is on the rise :thumbup:

6221081[/snapback]

Så nå at du hadde komt med en definisjon på side 90 etter at jeg hadde logga for kvelden. Begynnte desverre rett på side 91 når jeg kom på skolen i dag i den tro at jeg hadde komt så langt så har vist ikke fått den med meg. Beklager :blush:

Å si at du har definert gulost mange ganger var litt vel overdrevet, dere har riktignok komt med eksempel på gulost en del ganger, men dette er den første skikkelige definisjonen jeg har sett. Og som Dotten sa:

Det elementære med definisjon er at et eksempel ikke er en definisjon.

6217906[/snapback]

Greit nok at definosjonen ser vel kjent ut. Står jo så og si "En hvitost som tilsettes bakterier og/eller konserveringsmidler som gjør at osten etter en modningsperiode får en gul nyanse." Men det er ikke så viktig, kjekt å endelig få vite hva dere mener med ordet :p

Men vi har fortsatt ekspertene og google på vår side og om gulost er så rett som dere skal ha det til burde det ikke vere så vanskeligt for dere å skaffe en ost- eller språk- ekspert som er på deres side. Kanskje han til og med kan bringe inn noen nye argumenter :)

Edit: skriveleif

Endret av 2laggy2follow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm.. han sier vel ikke det i det hele tatt? Dette er jo direkte faktaforvrengning! Velkjent herksteknikk fra folk som ikke har noe å fare med.

Det Vinje sier er at begge deler er like riktig, men at Gulost er mer "Dagligspråk" ... tja, da må jeg vel bare spørre hvor mange andre som vil vedkjenne seg å snakke noe annet enn "Dagligspråk" her....

At han kommer med synsing på slutten som faller ned på hvitost, er vel ikke så merkelig, da han allerede i innledningen bekjenner seg til den leiren??

Gulost FTW!

6221621[/snapback]

*applaus*

:thumbup:

2laggy2follow; japp, det er det jeg mener, en ost laget på samme måte som det dere feilaktig kaller hvitost, men med forbehold om at den er gul/gulaktig/nesten orange.

Forøvrig har vi Pernille Sørensen, det burde da holde bra. Vi har Store Norske Leksikon, hele Norges oppslagsverk på vår side også. Har vi fått noe svar fra Petter Scherven? Tipper han er gulosting, han virker som en rimelig oppvakt kar.

Lenke til kommentar

Petter Schjerven kan umulig være gulosting.

2 av 2 spurte NRK -kjendiser er dessverre gulostere, men jeg skal nok snart få spurt flere.

Har ikke peiling på hva kjæresten til Pernille etc. heter, privatlivet hennes får hun ha i fred...

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Ja, hun nevnte noe om Dagfinn ja, er nok 100% sikkert han. I tillegg påpekte hun at han var bergenser.

edit: altså "kjæresten min" er jo uantsett bare en talemåte.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Hmm.. han sier vel ikke det i det hele tatt? Dette er jo direkte faktaforvrengning! Velkjent herksteknikk fra folk som ikke har noe å fare med.

Det Vinje sier er at begge deler er like riktig, men at Gulost er mer "Dagligspråk" ... tja, da må jeg vel bare spørre hvor mange andre som vil vedkjenne seg å snakke noe annet enn "Dagligspråk" her....

At han kommer med synsing på slutten som faller ned på hvitost, er vel ikke så merkelig, da han allerede i innledningen bekjenner seg til den leiren??

Gulost FTW!

6221621[/snapback]

Han sier ikke at det er mer daglig språk, men at "Norsk ordbok med 1000 illustrasjoner" sier det. Og det at pollen ligger tilnerma likt vil jo bety at gulost ikke er noe mer "dagligspråk" en hvitost.

2laggy2follow; japp, det er det jeg mener, en ost laget på samme måte som det dere feilaktig kaller hvitost, men med forbehold om at den er gul/gulaktig/nesten orange.

Forøvrig har vi Pernille Sørensen, det burde da holde bra. Vi har Store Norske Leksikon, hele Norges oppslagsverk på vår side også. Har vi fått noe svar fra Petter Scherven? Tipper han er gulosting, han virker som en rimelig oppvakt kar.

6222019[/snapback]

Skulle gjerne sett hva som står i de to oppslagsverkene om gulost vs hvitost, men har de ikke selv og går ut ifra at det har blitt posta før og vi har råd til å tape våre opplagsverk. Nå har jo vi tydeligvis Dagfinn da så vi ender opp med hver sin komiker.

Så da leder vi fortsatt med i alle fall en ekspert og google :)

Edit: Fant dette på Store Norske Leksikon

Gulost

også kalt hvitost, i Norge betegnelse brukt om halvfaste til faste løypefelte kumelksoster av lys gul farge. De myke og skjærbare som tilsiter

Var jo til og med en definisjon der jo, men blir jo feil å si at Gulost også blir kalt hvitost siden gulost er en hvitost pr. definisjon av hvitost.

Ser og at gulost har fått et opprop.

Endret av 2laggy2follow
Lenke til kommentar
Bare å ta en google duel så ser du at det faktisk er hvitost som blir brukt mest :wee:

6222222[/snapback]

Men det er jo ikke så rart, med tanke på at samlebegrepet "hvitost" kan brukes om samtlige oster i hvitostfamilien. Det mer spesifikke begrepet "gulost" brukes derimot bare om noen av ostene i den nevnte ostefamilien, og dermed er det jo bare naturlig at man får færre treff på google. :)

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke så rart, med tanke på at samlebegrepet "hvitost" kan brukes om samtlige oster i hvitostfamilien. Det mer spesifikke begrepet "gulost" brukes derimot bare om noen av ostene i den nevnte ostefamilien, og dermed er det jo bare naturlig at man får færre treff på google. :)

6222363[/snapback]

"hvitost" brukes om samtlige oster i hvitostfamilien som du sier, men gulost er ikke med i hvitostfamilen. Dette fordi at det ikke finnes noen gule oster i hvitostfamilen. Det ligger liksom i navnene "hvit" og "gul".

Min teori er at ordet "gulost" kommer fra personer som har glemt å sette hvitosten inn i kjøleskapet etter at den har blitt brukt :hmm:

Lenke til kommentar

Tok meg et google søk og kom over dette:

Tatt fra Snartgravid.com

Vi krangler aldri, heldigvis. Er enige om det meste, og er vi uenige, diskuterer vi saklig til vi finner en løsning. Det eneste vi aldri kommer til å bli enige om, er om det heter gulost eller hvitost. :knegg:

Det eneste vi aldri kommer til å bli enige om, er om det heter gulost eller hvitost. :knegg:

Hvitost, selvfølgelig....:blunke:

Hvitost, selvfølgelig....:blunke:

Neiognei! :grrr: Det var nesten så jeg sendte deg en rød prikk nå! (Bare tulla, asså. :klemme: )

Legg merke til datoen!

Andre som diskuterer dette nå: dinbaby.com, Start.no(dato!), kvinneguilden.no, club-honda.com

Det ser og ut til at det er en tråd på battlefield.no

Og jeg hadde nok funnet mange flere om jeg hadde fortsatt å se igjennom treffene!

Konklusjon: Ost kommer til å skape WW3 :w00t:

Edit: Jeg foreslår at vi får norsk gallup til å ta en undersøkelse på dette før noen blir skada :!:

Edit2: La til flere linker.

Endret av 2laggy2follow
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...