Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Trenger ikke noen definisjon. De fleste har smakt en eller annen form for gulost, enten pizzaost, Norvegia, Synnøvefinden osv. Den osten du postet er i hvert fall ikke gulost, ligner mer på en hårdott.

6220897[/snapback]

 

Menneh.. ZOMG... den er jo gul!! Ost = gul, ergo ost = gulost.

 

edit:

 

P.S. Heia hvitost!

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:lol:

 

At du og andre gulostinger ikke har peiling på ost er ikke hvitostingenes feil. Som Evoz selv sier så prøvde han, med manipulasjon, å endre på spørsmålet det øyeblikket han ble oppmerksom på hva hvitost faktisk er og at den kommer i flere farger.

 

At han "klargjør" noe i ettertid er lite relevant da det ikke er det som kom i "ettertid" som det blir spurt om i pollen. Det er ikke han som laget pollen og det er ikke hans plass å omdefinere spørsmålet som ble laget i pollen, spesielt over et døgn etter den ble laget.

 

Det blir som å spørre "heter det brus eller Cola", men så kommer man løpende i ettertid og sier "nei jeg mente kun den svarte kulsyreholdige drikken" fordi man ikke hadde peiling på at det finnes flere sorter brus.

 

Den eneste som har forsøkt å omdirigere noe er gulostinger. Spørsmålet er der og det er presisert flere ganger. Det er udiskutabelt og jeg fatter ikke hvorfor man skal forsøke å kverulere seg vekk fra det.

 

Så dere gulostinger kan fortsette å ro med uvitenhet som årer. Men det hjelper dere ikke, like lite som jukset som er forsøkt på i tråden.

 

The truth is out there.

Sannheten er hvitost. :cool:

Nå skal det jo sies at de aller fleste som har stemt, har stemt på bakgrunn av Evoz' klargjøring, ergo er dette blitt spørsmålet, demokratiets makt.

 

Kan du skrive akkurat hva det stod før EvoZ endret posten sin, så ville jeg vært evig takknemlig. :love:

 

Og hvem som har forsøkt å omdirigere spørsmålet, kommer an på øynene som ser. Etter mitt skjønn har hvitostingene omdirigert det fra dag 1, da de valgte å misforstå Evoz' spørsmål og hentet inn mange urelevante, sære, idiotiske oster på pur f... :thumbdown:

 

Vi ror i kunnskapens innsjø, og er forbauset over at vi ikke ser noen hvitostinger i nærheten :cool:

 

EDIT: 2laggy2follow, jeg begynner å bli heftig lei av at du overser postene mine gang på gang. Jeg har sikkert definert gulost 543 ganger nå, men her kommer det en gang til. Overser du dette, overser jeg deg for all fremtid.

 

Gulost er ost som er dannet ved at proteinet og fettet i ystemelka felles ut, og det tilsettes bakterier og/eller konserveringsmidler som gjør at osten etter en modningsperiode får en gul nyanse. Eksempler på slike oster er gitt 194 432 ganger, men jeg gjentar: Jarlsberg, Norvegia, Synnøve Gulost osv.

 

Og la meg bare påpeke at grunnen til at dere hvitostinger overser disse definisjonene er at dere ikke har noen gode argumenter for hvorfor disse ostene skulle hete hvitost.

 

Gulost is on the rise :thumbup:

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
og de har opptil flere språkeksperter mot seg.

6221332[/snapback]

Kan du linke til den/de aktuelle postene hvor dette står?

 

Og husk nok en gang - at en språkekspert eller evt annen ekspert bekrefter at Norvegia kan kalles hvitost er ikke dermed synonymt med at Norvegia IKKE kan kalles gulost, dette regner jeg med at folk skjønner hvis de vil.

 

Til sammenligning er det korrekt å kalle en Ferrari F40 for en personbil i følge en rekke eksperter og fagfolk, men det er ikke dermed feil å kalle den en sportsbil.

Lenke til kommentar
gulost vinner :)

gulost har hatt et godtforsprang helt siden jeg fant pollen første gang... bare å gi opp kvitoster...

Hvitost/kvitost har ledet ved flere anledninger, men når gulostingene jukser hele tiden er det lite vi kan gjøre.

 

We shall overcome

We shall overcome

We shall overcome gulost some day

 

We shall all be free

We shall all be free

We shall all be free from gulost some day

 

Oh, deep in my heart

I do believe

We shall overcome it some day

Lenke til kommentar
Kan du linke til den/de aktuelle postene hvor dette står?

Sefflol.

 

>Kjære Vidar Daatland

>

>Dårlig spøk. Det kan nok være at jeg har svart på spørsmålet, som er

>velkjent for meg, men jeg har iallfall ikke uttalt meg så kategorisk som

>det påstås. I min familie er det to fraksjoner, den ene holder på hvitord,

>den andre holder på gulost. Selv hører jeg til den første.

>

>Det svar du har fått av Tine, var jo usedvanlig tåkete og tøvete. I

>virkeligheten er det Tine selv som bestemmer, ettersom folk tar etter det

>som står på pakningene. "Norsk ordbok med 1000 illustrasjoner" mener at

>"gulost" er mer dagligspråklig enn "hvitost", noe som kanskje sammenfaller

>med Tines utsagn om at "gulost er mer dialekt".

>

>Det later til at "hvitost" bør gå av med seieren.

Vel, så er han vel ikke imot dere, men han bekrefter det vi hele tiden har sagt: gulost er et tåpelig dialektord.

Lenke til kommentar
Vel, så er han vel ikke imot dere, men han bekrefter det vi hele tiden har sagt: gulost er et tåpelig dialektord.

6221509[/snapback]

Det kan godt hende ordet "gulost" opprinnelig stammer fra dialekt, men ordet står i allefall i de offisielle ordlistene for både bokmål og nynorsk, dermed er ordet "gulost" offisielt en del av det norske skriftspråket.

 

Hva folk velger å kalle f.eks. Norvegia-osten sin får være opp til hver enkelt, både gulost, kvitost og hvitost er i allefall riktig.

Lenke til kommentar
Vel, så er han vel ikke imot dere, men han bekrefter det vi hele tiden har sagt: gulost er et tåpelig dialektord.

 

 

Hmm.. han sier vel ikke det i det hele tatt? Dette er jo direkte faktaforvrengning! Velkjent herksteknikk fra folk som ikke har noe å fare med.

 

Det Vinje sier er at begge deler er like riktig, men at Gulost er mer "Dagligspråk" ... tja, da må jeg vel bare spørre hvor mange andre som vil vedkjenne seg å snakke noe annet enn "Dagligspråk" her....

 

At han kommer med synsing på slutten som faller ned på hvitost, er vel ikke så merkelig, da han allerede i innledningen bekjenner seg til den leiren??

 

Gulost FTW!

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Nja, var litt overraskende lite med folk rundt her nå, men kan jo ha noe å gjøre med streiken. :wee:

Siden de har så lite å gjøre de som er der kan du be dem lage et innslag om hvitost vs. gulost.

6221455[/snapback]

 

De har jo egentlig ikke så veldig lite å gjøre da. Og hvis det skulle blitt skrevet en sketch om det, så hadde de nok latt gulost vinne :hm:

Lenke til kommentar
Vel, så er han vel ikke imot dere, men han bekrefter det vi hele tiden har sagt: gulost er et tåpelig dialektord.

6221509[/snapback]

Det kan godt hende ordet "gulost" opprinnelig stammer fra dialekt, men ordet står i allefall i de offisielle ordlistene for både bokmål og nynorsk, dermed er ordet "gulost" offisielt en del av det norske skriftspråket.

 

Hva folk velger å kalle f.eks. Norvegia-osten sin får være opp til hver enkelt, både gulost, kvitost og hvitost er i allefall riktig.

6221592[/snapback]

 

Nå er du ute på laaaaaaang sykletur Juke. Dersom du søker på hvitost (som er riktig navn) i bokmålordlisten så får du ikke opp "gulost" som dere fargeblinde kaller det. Men dersom du skriver "kvitost" og søker i nynorskordboka, så får du opp "gulost". Ergo er det i henhold til Språkrådets ordliste greit å skrive "gulost" for de som digger nynorsk i tillegg til å være fargeblind :tease:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...