Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: mulig 2laggy2follow faktisk har klart å glemme eller unngå å lese første post. Svaret på det du stadig vekk spør om står jo der.

6215169[/snapback]

Så definisjonen på gulost er tilfeldigvis "Norvegia, Synnøve Finden, Pizzaost osv."?

6215588[/snapback]

Dersom du ikke forstår hva slags type ost dette er, anbefaler jeg å ta en tur i butikken og kjøpe nevnte oster. :thumbup:

Lenke til kommentar
Dersom du ikke forstår hva slags type ost dette er, anbefaler jeg å ta en tur i butikken og kjøpe nevnte oster. :thumbup:

6215650[/snapback]

Så om jeg har lyst å produsere gulost, hva skal til for at jeg skal kunne kalle osten min for gulost? Må jeg ta en rippoff av tine eller synøve?

Lenke til kommentar
Jeg har hele tiden gått ut ifra at vi snakker om en type ost, og en type ost alene.  Nemlig osten vi får kjøpt i blokker eller skiver fra enten Tine eller Synnøve.  Altså f.eks denne:

 

B000C023SK.01-A1M96NKOK0T3I7._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

 

 

Jeg ser helt og fullstendig bort i fra alle andre typer.  Jeg vet ikke hvorfor alle andre ostetyper a la cheddar, brie og alt det der ble dratt inn i diskusjonen.  :hmm:

6215077[/snapback]

Den er oppbrukt; osten heter gulost på samme måte som brie heter brie og jarlsberg heter jarlsberg.

Lenke til kommentar
Så om jeg har lyst å produsere gulost, hva skal til for at jeg skal kunne kalle osten min for gulost? Må jeg ta en rippoff av tine eller synøve?

6215748[/snapback]

Du må lage en ost som ligner en del på nevnte oster; den må være fast, ikke muggost, ha en gulaktig farge og ha en relativt mild smak.

Lenke til kommentar
EDIT: mulig 2laggy2follow faktisk har klart å glemme eller unngå å lese første post. Svaret på det du stadig vekk spør om står jo der.

6215169[/snapback]

Så definisjonen på gulost er tilfeldigvis "Norvegia, Synnøve Finden, Pizzaost osv."?

6215588[/snapback]

 

Hehe, prøver de seg på den kommer de ikke langt. Det elementære med definisjon er at et eksempel ikke er en definisjon. Slike svar gir 0 poeng :)

Lenke til kommentar

Så definisjonen på gulost er tilfeldigvis "Norvegia, Synnøve Finden, Pizzaost osv."?

6215588[/snapback]

 

Hehe, prøver de seg på den kommer de ikke langt. Det elementære med definisjon er at et eksempel ikke er en definisjon. Slike svar gir 0 poeng :)

6217906[/snapback]

Merkelig, et innlegg uten angrep på forsvarsløse østlendinger? hva skjer? :ohmy:

 

Vår definisjon på gulost er jo den samme som deres definisjon på det dere kaller hvitost, bare med større begrensninger. Ost laget på samme måte som gulost men som ikke har en gul nyanse, er heller ikke gulost. Eksempelvis Mozarella.

 

For å gjenta definisjonen for n-te gang, siterer jeg den eminente forumbruker smeboe:

den må være fast, ikke muggost, ha en gulaktig farge og ha en relativt mild smak.

 

 

Jeg elsker å ha rett når andre tar feil.

Lenke til kommentar

Så definisjonen på gulost er tilfeldigvis "Norvegia, Synnøve Finden, Pizzaost osv."?

6215588[/snapback]

 

Hehe, prøver de seg på den kommer de ikke langt. Det elementære med definisjon er at et eksempel ikke er en definisjon. Slike svar gir 0 poeng :)

6217906[/snapback]

Merkelig, et innlegg uten angrep på forsvarsløse østlendinger? hva skjer? :ohmy:

 

Vår definisjon på gulost er jo den samme som deres definisjon på det dere kaller hvitost, bare med større begrensninger. Ost laget på samme måte som gulost men som ikke har en gul nyanse, er heller ikke gulost. Eksempelvis Mozarella.

 

For å gjenta definisjonen for n-te gang, siterer jeg den eminente forumbruker smeboe:

den må være fast, ikke muggost, ha en gulaktig farge og ha en relativt mild smak.

 

 

Jeg elsker å ha rett når andre tar feil.

6218363[/snapback]

 

 

Hva er det for en definisjon?

 

La meg hjelpe deg:

 

Gulost er en type hvitost. Den er et osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, men med den forutsetning at den er gul og fast i formen. Gulost er en betegnelse som ofte blir benyttet på østlandet og regnes som dialekt. Eksempler på ost hvor betegnelsen gulost kan bli benyttet er Jarlsberg og Norvegia.

 

Bra du innser at det er hvitost som er den riktige betegnelsen for produktet. Fordi denne pollen handler om produktet "osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut". Dette er ikke en "heter det cola eller brus" diskusjon.

Lenke til kommentar
Gulost er ikke en hvitost. Den er et osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, men med den forutsetning at den er gul og fast i formen. Gulost er en betegnelse som blir benyttet på østlandet, vestlandet, sørlandet og i nord-Norge og regnes som den rette betegnelsen på de gule osteslagene. Eksempler på ost hvor betegnelsen gulost kan bli benyttet er Jarlsberg og Norvegia.

6218558[/snapback]

Korrekt, Dotten! :dremel:

 

Hvordan kan du si at Gulost blir brukt på østlandet når eksempelvis askergutten Shadowlands bruker Hvitost, mens flere vestlendinger på forumet (husker ikke navn i farten) bruker Gulost?

 

Og når har jeg innsett at hvitost er den "riktige" betegnelsen? Har du lest første post? Det handler ikke om hvordan osten blir laget, det handler om hvilken ost det er. I første post omtaler Evoz guloster, og nevner eksempler på dem.

 

Elsker denne diskusjonen :w00t:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Hva er det for en definisjon?

 

La meg hjelpe deg:

 

Gulost er en type hvitost. Den er et osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, men med den forutsetning at den er gul og fast i formen. Gulost er en betegnelse som ofte blir benyttet på østlandet og regnes som dialekt. Eksempler på ost hvor betegnelsen gulost kan bli benyttet er Jarlsberg og Norvegia.

 

Bra du innser at det er hvitost som er den riktige betegnelsen for produktet. Fordi denne pollen handler om produktet "osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut". Dette er ikke en "heter det cola eller brus" diskusjon.

6218558[/snapback]

 

Tusen takk! Du er best!

Lenke til kommentar
Gulost er ikke en hvitost. Den er et osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, men med den forutsetning at den er gul og fast i formen. Gulost er en betegnelse som blir benyttet på østlandet, vestlandet, sørlandet og i nord-Norge og regnes som den rette betegnelsen på de gule osteslagene. Eksempler på ost hvor betegnelsen gulost blir benyttet er Jarlsberg og Norvegia.

6218558[/snapback]

Korrekt, Dotten! :dremel:

 

Hvordan kan du si at Gulost blir brukt på østlandet når eksempelvis askergutten Shadowlands bruker Hvitost, mens flere vestlendinger på forumet (husker ikke navn i farten) bruker Gulost?

 

Og når har jeg innsett at hvitost er den "riktige" betegnelsen? Har du lest første post? Det handler ikke om hvordan osten blir laget, det handler om hvilken ost det er. I første post omtaler Evoz guloster, og nevner eksempler på dem.

 

Elsker denne diskusjonen :w00t:

6218713[/snapback]

 

Førsteinnlegget ble endret et døgn etter den ble skrevet. At en gulosting prøver å misvise spørsmålet er bare ufint. Det er ledende spørsmål og således gjør det nesten hele pollen ubrukelig. Dette vet alle som driver med statistikk.

 

Spørsmålet er "heter det gulost eller hvitost?", det er ikke "Hva omtaler du den osten som er gul og fast, som Norvegia, Synnøve Gulost og Jarlsberg?"

 

 

Selvfølgelig prøver desperate gulostinger å avlede hva dette faktisk handler om, men men. At trådstarter går inn etterpå når han blir konfrontert med hvite oster og endrer innlegget får stå for gulostingens regning.

:p

 

Juks er jo ikke noe nytt fra gulostingene i denne tråden ;)

Lenke til kommentar

Enda noe som er ufint er når en bruker quoter min definisjon og endrer den slik at man gir uttrykk for at det er min definisjon. Derfor er det fint at jeg som moderator kan gå inn i det nevnte innleget og rette på det slik at det blir riktig. :tease:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Spørsmålet er "heter det gulost eller hvitost?", det er ikke "Hva omtaler du den osten som er gul og fast, som Norvegia, Synnøve Gulost og Jarlsberg?"

Ja, og hva er "det" definert som, ifølge EvoZ? Dessuten, et døgn etter det ble skrevet, visste ikke Evoz hva han hadde satt i gang, og hva slags etterdønninger denne posten skulle få. Det har jo blitt en ny tidsregning her i OT-baren, en tid før og en etter "ostespørsmålet". :cool:

 

 

Endrer du innlegget mitt? Det er SENSUR! Brudd på ytringsfrihet! Norges Lover, klonk han i hodet med dine 1200 sider! :ohmy:

 

Og jeg skrev Dotten@fixed, så de riktig observante skjønner at det er en "fikset" tekst.

 

Føler at denne tråden vil leve lenge. Vi leder med 4! :thumbup:

 

EDIT: 7!!

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

smeboe, eksempler kan ikke definere noe som helst. "Norvegia, skivet Synnøve-ost osv." kan ikke definere alle hvitostene.Vi har kommet med en håndfast definisjon, dere har gitt eksempler.

 

We shall overcome

We shall overcome

We shall overcome gulost some day

 

We shall all be free

We shall all be free

We shall all be free from gulost some day

 

Oh, deep in my heart

I do believe

We shall overcome it some day

Lenke til kommentar
Spørsmålet er "heter det gulost eller hvitost?", det er ikke "Hva omtaler du den osten som er gul og fast, som Norvegia, Synnøve Gulost og Jarlsberg?"

Ja, og hva er "det" definert som, ifølge EvoZ? Dessuten, et døgn etter det ble skrevet, visste ikke Evoz hva han hadde satt i gang, og hva slags etterdønninger denne posten skulle få. Det har jo blitt en ny tidsregning her i OT-baren, en tid før og en etter "ostespørsmålet". :cool:

6218882[/snapback]

 

Evoz puttet det inn fordi han ble konfrontert med bilder av hvite oster. Med ett var det kun snakk om de ostene som var "gule", men det var ikke det som var ment som det i pollspørsmålet. Dette er også påpekt flere ganger tidligere i tråden.

 

Det handler om osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut. Intet annet. At man prøver å komme med ledende spørsmål i ettertid er kun juks og fanteri for å prøve og villede. Statistisk sentralbyrå ville fått anfall om de hadde sett noe slikt.

 

Det finnes strenge regler for hvordan man stiller et spørsmål. Spørsmålet i pollen er kort og godt "heter det hvitost eller gulost", det i så måte sier seg selv. Men trådstarter, konfrontert med hvite oster, prøvde med ett å villede. Det samme gjør nå du.

 

Men hva mer kan man forvente av en gulosting?

Lenke til kommentar

Prøver ikke å villede, men etter at det ble postet flerre bilder av sære hvite franske oster tenkte jeg at jeg kunne lage en bedre beskrivelse i første post. Derfor skrev jeg at det var snakk om oster som Norvegia og Synnøve Finden. Dette ble gjort en dag eller to etter at pollen ble åpnet.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...