Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Yoshi

Øyh, når ble det endret til "sier du gulost eller hvitost?"?

 

Det heter hvitost, og det har det alltid gjort, men folk flest sier jo gulost, fordi osten er gul.

 

Da må jeg nesten stemme på nytt. xD

Lenke til kommentar
Da argumentene går igjen og igjen, foreslår jeg at pollen stenges, og at gulost da går av med seieren.

6214069[/snapback]

Kan ikke stenge tråden og i alle fall ikke erklære gulost som vinner før dere har komt med en definisjon på gulost som Skarstad ber om her.

 

Dere forventer vel ikke at folk skal kunne bruke gulost uten at de vet hva det er.........

 

(ikke at jeg noen gang kommer til å bruke gulost uansett :p )

Lenke til kommentar
Kan ikke stenge tråden og i alle fall ikke erklære gulost som vinner før dere har komt med en definisjon på gulost som Skarstad ber om her.

(ikke at jeg noen gang kommer til å bruke gulost uansett  :p )

De kan ikke definere det, de sier bare "liek gul ost daaah!" Vi som har litt vett i skolten vet det er snakk om osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut.

Lenke til kommentar
Majoriteten av den norske befolkningen sier gulost, ergo heter det gulost. Osten er (som nevnt tidligere) gul, og kommer til å fortsette med det i nærmeste framtid.

6214405[/snapback]

Betyr dette at ALL ost som er gul på farge (i en eller annen fargetone) automatisk er gulost for dere, eller gjelder det bare norvegia/jarlsberg o.l.

I så fall kan jeg komme med en del spennende varianter fra en velassortert ostedisk...

Lenke til kommentar
Majoriteten av den norske befolkningen sier gulost, ergo heter det gulost. Osten er (som nevnt tidligere) gul, og kommer til å fortsette med det i nærmeste framtid.

6214405[/snapback]

Betyr dette at ALL ost som er gul på farge (i en eller annen fargetone) automatisk er gulost for dere, eller gjelder det bare norvegia/jarlsberg o.l.

I så fall kan jeg komme med en del spennende varianter fra en velassortert ostedisk...

6214435[/snapback]

 

Underbevisstheten får de fleste til å tenke på en gul ost hver gang de hører 'ost', 'gulost', eller 'hvitost'. Majoriteten av all gulost er også gul.

 

At hvitost ligger 1-2% unna hvitost på dette forumet betyr ikke at de gjør det i hele landet. Kjenner svært få som sier hvitost.

Lenke til kommentar
At hvitost ligger 1-2% unna hvitost på dette forumet betyr ikke at de gjør det i hele landet. Kjenner svært få som sier hvitost.

Vel, for meg er det motsatt, det har vel litt med bested å gjøre. Jævla søringer ...

6214494[/snapback]

 

Jeg bor på vestlandet, her tar ca 15 % feil og sier hvitost. På østlandet er det også svært få som sier hvitost (kjenner ikke så veldig mange fra østlandet).

Lenke til kommentar
At hvitost ligger 1-2% unna hvitost på dette forumet betyr ikke at de gjør det i hele landet. Kjenner svært få som sier hvitost.

Vel, for meg er det motsatt, det har vel litt med bested å gjøre. Jævla søringer ...

6214494[/snapback]

 

Jeg bor på vestlandet, her tar ca 15 % feil og sier hvitost. På østlandet er det også svært få som sier hvitost (kjenner ikke så veldig mange fra østlandet).

6214509[/snapback]

15%, ja? Rimelig tilfeldig tall, med tanke på at du ikke har et fnugg av bevis :wee:

Nice try.

Lenke til kommentar
Underbevisstheten får de fleste til å tenke på en gul ost hver gang de hører 'ost', 'gulost', eller 'hvitost'. Majoriteten av all gulost er også gul.

Prøver du å si at ikke all gulost er gul? Isåfall ryker jo fargeargumentet deres :hmm:

 

At hvitost ligger 1-2% unna hvitost på dette forumet betyr ikke at de gjør det i hele landet. Kjenner svært få som sier hvitost.

6214472[/snapback]

Synest egentlig det er skremmende at 50% bruker et navn de ikke kan si hva er/definere. Vedder på at om du spør folk hva guloset er vil du få utroli mange forskjellige svar.
Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden gått ut ifra at vi snakker om en type ost, og en type ost alene. Nemlig osten vi får kjøpt i blokker eller skiver fra enten Tine eller Synnøve. Altså f.eks denne:

 

B000C023SK.01-A1M96NKOK0T3I7._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

 

 

Jeg ser helt og fullstendig bort i fra alle andre typer. Jeg vet ikke hvorfor alle andre ostetyper a la cheddar, brie og alt det der ble dratt inn i diskusjonen. :hmm:

Lenke til kommentar

Hvit vi skulle tilpasse språket hver gang en ordfeil eller talefeil blir populær og utbredt, ville vi jo endt opp med en smørje av et språk som ikke ligner grisen!

6213295[/snapback]

 

 

Man ender opp med "østlandsk".... :whistle:

6213455[/snapback]

Sier bergenseren, som snakker en blanding mellom Hansatysk, dansk og vestlandsmål.

 

Dette er en debatt om gulost mot hvitost, ingenting annet!

 

EDIT: mulig 2laggy2follow faktisk har klart å glemme eller unngå å lese første post. Svaret på det du stadig vekk spør om står jo der.

 

Jeg synes man kan kreve i et såpass moderne samfunn som Norge at til og med hvitostinger bruker hodet.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...