Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Majoriteten av den norske befolkning, samt sunn fornuft er på gulostingenes side. Hvitostingene bør innrømme tapet - dette er en krig de ikke kan vinne ... :fun:

Dere har ikke en eneste mod på dere side, så fornufuftens stemme er det helt klart at dere ikke representerer.

6208828[/snapback]

Hvem sier at modene gir fornuftspoeng? Din lille spyttslikker... :roll:

6209646[/snapback]

 

Modene gir ikke fonruftspoeng siden de stemmer hvitost. De FÅR fornuftspoeng :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang:#1659

Må bare få si at det der er den mest seriøse posten jeg har sett på mange sider. Jeg har vist undervurdert dere gulostinger. Og selv om du har noen gode poeng der så er det ikke alt jeg er helt enig med. Synest i alle fall det er bra at du inrømmer at hvitost er en ost (i motsetning til alt for mange andre) og at gulost isåfall er en undergruppe av denne osten. Må faktisk inrømme at jeg bare bruker ost på pizza ost eller om det bare er en ost å velge mellom / på bordet o.l. :blush:

 

Synest de "beste" postene burde bli samla opp i en annen tråd eller på fremmsida.

 

Er gulrøttene gule? nei.

Er alle grønnsakene grønne? nei

 

osv osv.

Så egentlig burde hvitost være riktig, men jeg har blitt oppdratt til å si gulost, så sånn er det, selv om jeg syns den heller burde hett hvitost.

6209712[/snapback]

Løp mot lyset!

 

Edit: la til noe greier for å gjøre det mer forståeligt.

Endret av 2laggy2follow
Lenke til kommentar
Synest de "beste" postene burde bli samla opp i en annen tråd eller på fremmsida.

6209849[/snapback]

Det hadde faktisk vært en stor fordel, tviler på at det er så mange som gidder å bla seg gjennom denne jungelen av poster for å gjøre seg opp en mening.

 

Men de fleste stemmer vel uansett basert på det de er vant med å si går jeg ut fra, så det har kanskje ikke så stor betydning hvordan vi argumenterer den ene eller andre veien i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Men de fleste stemmer vel uansett basert på det de er vant med å si går jeg ut fra, så det har kanskje ikke så stor betydning hvordan vi argumenterer den ene eller andre veien i denne diskusjonen.

6209890[/snapback]

De fleste trodde at jorda var flat før men det var feil så er ikke nødvendigvis det folk flest mener som er rett. Så her er ingenting over før den feite kua rauter.

 

Edit: la til dette:

 

Tror stort sett alle som har deltatt og argumentert for det ene og andre har gjort det bare på gøy. Det er jo ingenting seriøst med denne tråden som trengs å summeres opp i første post. Tror jeg da :)

6209908[/snapback]

På gøy?? Ingen ting seriøst med tråden??

 

Du er vel en av de som stemte på annet du.........

Endret av 2laggy2follow
Lenke til kommentar
Det er jo ingenting seriøst med denne tråden som trengs å summeres opp i første post. Tror jeg da :)

6209908[/snapback]

Seriøst jo?!? Det er jo selveste gulostbegrepet som står på spill her. :p

6209946[/snapback]

 

Deltatt i denne tråden på gøy?! Nei, dette er blodig alvor!

 

Ærlig talt, vi hvitostinger har en mye lenger liste med gode argumenter for hvorfor osten skal kalles hvitost. Se Dotten's blog, han har summert opp hvitostens beste argumenter ;)

 

Edit: Men det er jo ok at du skjønner at "gulost" er en tvilsom betegnelse på hvitosten :)

Endret av shadowlands
Lenke til kommentar
Ærlig talt, vi hvitostinger har en mye lenger liste med gode argumenter for hvorfor osten skal kalles hvitost. Se Dotten's blog, han har summert opp hvitostens beste argumenter ;)

6209966[/snapback]

Ja, men den listen inneholder jo fortsatt faktafeil (jeg kommenterte dette for noen få poster siden). Det er jo ikke bra, folk kan komme til å konvertere fra gulostingene til hvitostingene (grøss) på feil grunnlag. :p

Lenke til kommentar
Ærlig talt, vi hvitostinger har en mye lenger liste med gode argumenter for hvorfor osten skal kalles hvitost. Se Dotten's blog, han har summert opp hvitostens beste argumenter ;)

6209966[/snapback]

Ja, men den listen inneholder jo fortsatt faktafeil (jeg kommenterte dette for noen få poster siden). Det er jo ikke bra, folk kan komme til å konvertere fra gulostingene til hvitostingene (grøss) på feil grunnlag. :p

6209988[/snapback]

 

Jo, jeg leste posten din, men gulostingene har ikke noe bedre argument enn "osten er gul, derfor heter det gulost". Jeg tror ikke jeg har hørt et eneste annet argument fra gulostingene... Eller kan noen opplyse meg?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det ser ut som disse undermåls Gulostingene har en velfungerende geriljaundergrunnshær, det skal dere få. At dere er på et havaribestemt korstog er like sikkert. Nå skal jeg toppe min Grandiosa med Hvitost som jeg deretter steker gylden(ikke gul). Så står det skrevet at "de enfoldige skal arve jorden", så i og med at jeg er barnekjær og glad i smågriser så får dere så gjerne beholde deres villfarelse.

 

Kampen er ikke over før dusten med fløyta tilfeldigvis finner den :D

Lenke til kommentar
Jo, jeg leste posten din, men gulostingene har ikke noe bedre argument enn "osten er gul, derfor heter det gulost". Jeg tror ikke jeg har hørt et eneste annet argument fra gulostingene... Eller kan noen opplyse meg?

6210004[/snapback]

Her er mitt hovedargument (sitert fra posten min angående listen):

- Ingen (ok da, NOEN, men veldig få) har prøvd å endre på at Norvegia faktisk ER en hvitost. Likevel er det korrekt å kalle den både gulost og hvitost, men gulost er altså mer spesifikt/beskrivende. Hvitost er en fellesbetegnelse for alle ostene i hvitostfamilien, mens gulost kun henviser til noen få av dem. Dette argumentet hører forøvrig hjemme i den listen.

Argumentet går med andre ord på at jeg mener "gulost" er en bedre betegnelse for Norvegia enn "hvitost", siden sistnevnte kan gjelde hva som helst i hvitostfamilien. "Gulost" er rett og slett mer spesifikt.

 

Men begge deler er strengt tatt riktig når det er snakk om f.eks. Norvegia.

 

mrmus: Er det gammelost du skal ha på Grandiosaen din, eller tenkte du på en annen type hvitost? Ble litt usikker her. :p

Lenke til kommentar
mrmus: Er det gammelost du skal ha på Grandiosaen din, eller tenkte du på en annen type hvitost? Ble litt usikker her.  :p

6210038[/snapback]

 

Nå må det nevnes at gammelost er mer gul en "gulost" da :p

(mørkere i alle fall)

 

Er enig med at hvitost er en stor familie. Men samtidig er jo de fleste oster gul og. Så om man skal kalle alle gule oster for gulost er man like langt.

Endret av 2laggy2follow
Lenke til kommentar

Argumentet går med andre ord på at jeg mener "gulost" er en bedre betegnelse for Norvegia enn "hvitost", siden sistnevnte kan gjelde hva som helst i hvitostfamilien. "Gulost" er rett og slett mer spesifikt.

 

Men begge deler er strengt tatt riktig når det er snakk om f.eks. Norvegia.

 

mrmus: Er det gammelost du skal ha på Grandiosaen din, eller tenkte du på en annen type hvitost? Ble litt usikker her.  :p

6210038[/snapback]

 

Det er jo nettopp hvitostfamilien det er snakk om.... Ellers definert som fellesbetegnelsen for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut. Det blir som med ett å si " nei vi snakker ikke om brus, men om Cola"

 

Du er for såvidt den eneste gulostingen jeg har fått med meg som anerkjenner at det faktisk er hvitost som er fellesbetegnelsen for dette produktet.

 

Sier du oransjeost for de hvitostene som er oransje? Bare for å være mer "spesifikk"?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...