Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig er hvitost et samlebegrep... Ka tror du vi diskuterer? "Heter DET hvitost eller gulost?" Ka du tror DET er egentlig? Synnøve Finden Gulost? :p

6207037[/snapback]

Elementært: DET henviser selvsagt til gulost. :tease:

YES! GULOST LEDER! :w00t:

Lenke til kommentar
Ingen som har nektet for at gulost hører til i hvitostfamilien (ikke jeg i allefall), da hvitost sånn sett blir et samlebegrep. Det motsatte er derimot ikke alltid tilfellet. Noe mer du lurte på? ;)

6207028[/snapback]

Har ikke dere egentlig innrømt nederlag her...?

Hvitost er et samlebegrep for alle oster av denne typen, og gulost er en undertype av hvitost("gulost hører til i hvitostfamilien"). Det er jo nettopp dette vi har sagt hele tiden! Gulost er en hvitost, den hører til i hvitostfamilien på samme måte som cheddar, jarlsberg og mozarella :D Navnet Gulost er bare et navn her, igjen på samme måte som Cheddar, Jarlsberg og Mozarella :fun:

Edit: go go hvitost! Fornuft ftw

Endret av dominizer
Lenke til kommentar
Har ikke dere egentlig innrømt nederlag her...?

Hvitost er et samlebegrep for alle oster av denne typen, og gulost er en undertype av hvitost("gulost hører til i hvitostfamilien"). Det er jo nettopp dette vi har sagt hele tiden! Gulost er en hvitost, den hører til i hvitostfamilien på samme måte som cheddar, jarlsberg og mozarella :D Navnet Gulost er bare et navn her, igjen på samme måte som Cheddar, Jarlsberg og Mozarella  :fun:

Edit: go go hvitost! Fornuft ftw

6207067[/snapback]

Ehh... nei, hvis dette er tilfelle er det jo "riktigere" å si gulost enn hvitost, all den tid førstnevnte er mer presis. Hvis det er slik, blir det å si at man spiser "hvitost" bety at man spiser en hvilken som helst av disse ostene. Det bør være hevet over en hver tvil at det vi diskuterer her er den vanligste ostetypen vi har her i landet, altså typen som blant annet Norvegia og Synnøves gulost tilhører.

Lenke til kommentar

Sier du "Jeg spiser en is" eller sier du "Jeg spiser en Lion-is fra DiplomIs"? Det er en haug med slike generaliseringer i språket allerede, men dette er ikke det som er hovedsaken her.

Poenget med hele tråden er om "DET" heter hvitost eller gulost. Igjen, ka tror du menes med DET? Det er jo selvsagt mer enn bare Synnøve sine oster. Norvegia kaller ikke sine gulost. Synnøve gjør. Men dere er faktisk enig at en gulost er en del av hvitost familien. Dermed ender vi opp med at:

Norvegia = hvitost

Synnøve = hvitost->gulost

Fellesnevneren her? HVITOST. Comprende?

Edit: la faktisk ikke merke til navnet ditt "Isbilen" når eg skrev det om isen :D

Endret av dominizer
Lenke til kommentar
Ser ut som gulostingene har satt igang massivt valgfusk nå når de så at furnuften kom til å vinne :nei:

6207110[/snapback]

La oss ikke falle til deres nivå med beskyldinger. Eneste valgfusket som er oppdaget er en gulosting som opprettet to andre kontoer, la oss anta at de har såpass verdighet at de holder seg for god til videre juksing. :) Ledelse på to til gulost, minus de to juksestemmene, gir uavgjort så langt.

Lenke til kommentar
Jeg sier gulost fordi det er så mange hvitost'er og det er det naturlige å si her jeg bor...

Er mye enklere å forstå en som sier gulost enn hvitost, da det finnes så veldig mange hvitoster.

6207136[/snapback]

Nå er det ikke enkelt å si gulost dersom en vil ha norvegia sin ost da den ikke er gul, men hvit.

Men da ordlisten som Juke er så opptatt av sammenligner kvitost med gulost og kvit er nynorsk som igjen kommer fra dialekten til små bygder rundt i sørnorge, så er det vel greit at enkelte nynorsk sympatisører sier gulost og har det med i sin dialekt :tease:

Lenke til kommentar
Norvegia = hvitost

Synnøve = hvitost->gulost

Fellesnevneren her? HVITOST. Comprende?

6207120[/snapback]

Så da er det mer korrekt å kalle en Ferrari F40 for en personbil enn en sportsbil, siden personbil -> sportsbil? Virkelig logisk. :roll:

Man kaller vanligvis en F40 for en sportsbil, siden det er mest beskrivende/spesifikt. På samme måte vil jeg si det er mer fornuftig å kalle Norvegia for gulost, siden det er mer spesifikt/beskrivende enn hvitost.

Eller kanskje jeg skal ta helt av og argumentere for at Norvegia bør kalles "meieriprodukt" siden

meieriprodukt->hvitost->gulost? :p

"Nei, nå skal jeg ha litt av det meieriproduktet fra kjøleskapet på brødskiven min her."

Lenke til kommentar

Fellesbetegnelse for en F40 og en Dodge Viper? Sporsbil

Fellesbetegnelse for en F40 og en Skode Fabia? Bil

Ser du mønsteret her? Bruker mest spesifikke, men dekkende uttrykk. Norvegia er en hvitost, end of story. Norvegia mener gulost er dialekt, og vet at det korrekte uttrykk for denne typen oster er hvitost. Av Norvegia og Synnøve er det bare Synnøve som bruker gulost. Når da vår diskusjon går på om oster som bla.a norvegia og synnøve er gulost eller hvitost, bør man vel bruke et uttykk som dekker begge, men samtidig er beskrivende? :)

Edit. Hvis vi skulle brukt din logikk ville alle oster på jordkloden bare hete "En samling med atomer (eventuelt svart materie)" :!:

Endret av dominizer
Lenke til kommentar

Dette er ganske utrolig. Vi kan faktisk sjekke IP adresser her. Etter gjennomgang av noen nylige kontoer er det oppdaget det som muligens er nok et tilfelle av valgjuks.

Det er snakk om en ostediskusjon. Ikke opprett konto kun for å bedrive juks.

Lenke til kommentar
Dette er ganske utrolig. Vi kan faktisk sjekke IP adresser her. Etter gjennomgang av noen nylige kontoer er det oppdaget det som muligens er nok et tilfelle av valgjuks.

Det er snakk om en ostediskusjon. Ikke opprett konto kun for å bedrive juks.

6207343[/snapback]

Ut ifra det jeg har fått med meg er det eneste oppdaga valgusket til nå fra gulostingene. Velger å tolke dette som et desperat forsøk på å i alle fall slå oss på voten siden de holder på å tape (les: har tapt) diskusjonen og prøver å ro seg i land med å si at gulost egentlig er en type hvitost!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...