Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Vi som sier gulost bruker jo kun det på de vanlige "gulostene", som f.eks. Norvergia og Synnøve.

Dere bruker hvitost på hele greia, altså dere bruker et fellesord, mens vi kaller en for gulost og en annen for hvitost f.eks...

6206771[/snapback]

Nemlig, det er det som er hele poenget. Disse hvitostingene bruker samlebegrepet hvitost om gulost som Norvegia, og hovedargumentet deres er at denne typen ost hører til under hvitostfamilien.

Da er det i såfall like logisk at man mener pultost når man sier at man vil ha hvitost på brødskiva, da også pultost hører til i samme familie. :roll:

Vi gulostinger er derimot mer spesifikke av oss. Ved å si gulost er det liten tvil om hvilken type ost i hvitostfamilien det er snakk om. Logikken er på vår side, selv om dere hvitostinger har vanskelig for å godta det. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi som sier gulost bruker jo kun det på de vanlige "gulostene", som f.eks. Norvergia og Synnøve.

Dere bruker hvitost på hele greia, altså dere bruker et fellesord, mens vi kaller en for gulost og en annen for hvitost f.eks...

6206771[/snapback]

Nemlig, det er det som er hele poenget. Disse hvitostingene bruker samlebegrepet hvitost om gulost som Norvegia, og hovedargumentet deres er at denne typen ost hører til under hvitostfamilien.

Da er det i såfall like logisk at man mener pultost når man sier at man vil ha hvitost på brødskiva, da også pultost hører til i samme familie. :roll:

Vi gulostinger er derimot mer spesifikke av oss. Ved å si gulost er det liten tvil om hvilken type ost i hvitostfamilien det er snakk om. Logikken er på vår side, selv om dere hvitostinger har vanskelig for å godta det. :tease:

6206813[/snapback]

Jepp... enig der.

For vi som sier gulost, vi sier da ikke gulost til alt? Nei, kun til den "ordnære" gulosten(e).

EDIT: Nei, og nei... Dotten er her... :p

Endret av datating
Lenke til kommentar

6206771[/snapback]

6206813[/snapback]

Jepp... enig der.

For vi som sier gulost, vi sier da ikke gulost til alt? Nei, kun til den "ordnære" gulosten(e).

6206861[/snapback]

Og med det har dere avslørt dere.

Lykke til med deres gulost, orangeost og hvitost begreper.

Lenke til kommentar

googlefight feks.

Og der vant gulostingene. :)

Nei.

Funn 1–10 av omlag 21 700 som inneheldt hvitost. + 2 330 som inneheldt kvitost.

Funn 1–10 av omlag 19 800 som inneheldt gulost.

6202987[/snapback]

Det var ikke resultatet jeg såg på.

Det at dere i det heletatt bruker googlefight som "bevis" for at hvitost er "rett" er jo tåpelig.

Hvor mye av google er pålitelig kilde?

Derfor kan man ikke bruke google til dette. :)

Lenke til kommentar

6206813[/snapback]

Dere "gulostinger" tilhører tydeligvis den delen av befolkningen som er fargeblind og som trenger hjelp til å finne ut av hvilken farge som er hva. Vi som sier hvitost om norvegia er glad for å helpe til med å vise dere veien til riktig ost i butikken når dere trenger hjelp, men det hadde nå vært greit om "gulostinger" klarte å lære seg at det heter hvitost da osten ikke har samme farge som :tease: -> dvs gul

Lenke til kommentar

6206771[/snapback]

6206813[/snapback]

Jepp... enig der.

6206861[/snapback]

Og med det har dere avslørt dere.

Lykke til med deres gulost, orangeost og hvitost begreper.

6206866[/snapback]

Har sagt tidligere også jeg at jeg kaller ikke alt for hvitost eller alt for gulost... avhenger jo på osten.

Lenke til kommentar

Har sagt tidligere også jeg at jeg kaller ikke alt for hvitost eller alt for gulost... avhenger jo på osten.

6206907[/snapback]

Det er samme produktet. Jeg kan skjønne at man kan kalle brunost for brunost, fordi dette er et helt annet produkt. Men både Jarslberg, Norvegia og Gulost (som synnøve kaller en av sine hvitoster) er og forblir det samme produktet som oster som er hvite og oransje.

Det forvirrede gulost begrepet må komme av at Synnøve har en ost som heter Gulost, men som uansett er en hvitost.

Lenke til kommentar

6206907[/snapback]

Det er samme produktet. Jeg kan skjønne at man kan kalle brunost for brunost, fordi dette er et helt annet produkt. Men både Jarslberg, Norvegia og Gulost (som synnøve kaller en av sine hvitoster) er og forblir det samme produktet som oster som er hvite og oransje.

Det forvirrede gulost begrepet må komme av at Synnøve har en ost som heter Gulost, men som uansett er en hvitost.

6206947[/snapback]

Vi har da sagt Gulost lenger enn Synnøve har brukt det navnet...

Hvis det kommer en på butikken og sier: Jeg skal ha en hvitost! Javel, pultost, da eller?

Vi uttaler oss klarere... noe ikke dere gjør pga. prinsippsaken og dialekta... :p

Endret av datating
Lenke til kommentar

6206907[/snapback]

6206947[/snapback]

Eller at Synnøve bruker det riktige navnet; Gulost. Og TINE (f. eks.) bruker ikke hvitost. De bruker; Norvegia. :)

De at en person i TINE menet at det heter hvitost betyr ikke at det heter hvitost. Mange av de store leksikonene sier forskjelligt.

Dette kan summeres slik: Man kan og vil alltid bruke begge ordene.

Diskusjon capice.

Lenke til kommentar

Synnøves Gulost ble forøvrig lansert i 1996 i følge nettsidene.

Monopolet faller

Da Synnøve vokste opp i Finden lagde man osten sin selv. Høsten 1996 ble Synnøve Gulost lansert, og Norske Meieriers monopol var historie. Lanseringen ble godt mottatt. I januar året etter ble Synnøve Brunost lansert.

Synnøve har skjønt det - det er en grunn til at de ikke valgte å kalle den osten for Synnøve Hvitost. :yes:

Lenke til kommentar

Eller at Synnøve bruker det riktige navnet; Gulost. Og TINE (f. eks.) bruker ikke hvitost. De bruker; Norvegia.  :)

6206963[/snapback]

Som sagt, Norvegia er et av Tine sine hvitostprodukter og Gulost er ett av Synnøve sine hvitostprodukter.

Man kunne til sammenligning satt opp en poll som het "heter det hvitost/kvitost eller Norvegia"?

Det blir nesten som å spørre "heter det brus eller Cola".

Lenke til kommentar

Som sagt, Norvegia er et av Tine sine gulostprodukter og Gulost er ett av Synnøve sine gulostprodukter.

At en loonietoon som svarer på mail hos Tine har et forskrudd syn på virkeligheten og kaller alle deres produkter for hvitost må jo han stå for selv. Ikke trekke alle andre med seg i fallet.

Man kunne til sammenligning satt opp en poll som het "heter det gulost eller Norvegia"?

Det blir nesten som å spørre "heter det brus eller Cola".

Lenke til kommentar
Dotten: Er det virkelig så ille at 60-70% av befolkninga sier gulost? Er det feil å si det?

6206997[/snapback]

Jeg vet overhodet ikke hvor du drar de tallene fra. Men som nevnt tidligere, og i bloggen; Folk må da få lov å snakke dialekt. :)

Lenke til kommentar
Jeg vet overhodet ikke hvor du drar de tallene fra. Men som nevnt tidligere, og i bloggen; Folk må da få lov å snakke dialekt. :)

6207000[/snapback]

Hvor har du det fra at "gulost" har noe som helst med dialekt å gjøre?

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Samme ordboken som sier bla.a: "hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost"

Og gulost -> se hvitost...?

Det hjalp jo saken deres masse... :p

Lenke til kommentar

Ingen som har nektet for at gulost hører til i hvitostfamilien (ikke jeg i allefall), da hvitost sånn sett blir et samlebegrep. Det motsatte er derimot ikke alltid tilfellet. Noe mer du lurte på? ;)

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...