Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Her er det ugler i mosen.

Gulost - 560

Hvitost - 560

6199493[/snapback]

Ohnoes!

6199513[/snapback]

AARGH! Heia gulost...

:tease:

6199520[/snapback]

Kvitost leder :w00t::D

Det verste som kan skje nå er at "Annet" tar oss igjen :p

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...og valgfusk vet vi ingenting om?

6199554[/snapback]

Nei :cool:

Merkelig at gulostingene skal hinte frempå om dette her med en gang de ligger under.

Hvitostingene holdt seg for god til slik når de gikk fra å lede med 12 til å ligge under med nær 20, alt i løpet av et par timer en søndagskveld. :whistle:

Jeg vil tro både gulostinger og hvitostinger vil veksle på ledelsen fremover.

Lenke til kommentar

Ettersom Synnøve lager hvitost med tilsetningsstoffer som gjør den gul, så har de valgt å gi den navnet gulost, men den er uansett en type hvitost.

Alle som vet sin ost vet at osten er naturlig hvit og kun endrer farge pga tilsetningsstoffer (en eller annen plante eller hva det nå var).

Lenke til kommentar
Ettersom Synnøve lager hvitost med tilsetningsstoffer som gjør den gul, så har de valgt å gi den navnet gulost, men den er uansett en type hvitost.

Alle som vet sin ost vet at osten er naturlig hvit og kun endrer farge pga tilsetningsstoffer (en eller annen plante eller hva det nå var).

6199608[/snapback]

Ja, ost er naturlig hvit, men gul ost er gul, altså gulost. Og siden de har valgt navnet gulost, så er det også der riktige.

Lenke til kommentar

6199608[/snapback]

Nåja, gode gamle Rødbrus var jo ikke akkurat rød naturlig den heller. Allikevel kom ingen og kalte den "gjennomsiktigbrus". Eller, kanskje noen av dere hvitostinger gjorde det, dere ser jo ut til å jobbe ut ifra en egen logikk som ikke stemmer overens med noe særlig.

Lenke til kommentar

6199608[/snapback]

Ja, ost er naturlig hvit, men gul ost er gul, altså gulost. Og siden de har valgt navnet gulost, så er det også der riktige.

6199649[/snapback]

Nei, da det er nøyaktig det samme produktet, enten det er den hvite, gule eller orange varianten.

Denne tråden handler ikke om den gule varianten av hvitost. Den handler om produktet hvitost. Ellers definert som osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut.

De som sier gulost, hvitost og orangeost, alt utifra fargen, får stemme "annet". Selv sier jeg det korrekte, hvitost, som fellesbetegnelse for ostetypen. Andre sier gulost. Osten er naturlig hvit, akkurat som brunost er naturlig brun (brunost er en helt annen ostetype enn hvitost).

Den gule og orange varianten av produktet hvitost er dette grunnet tilsetningsstoffer.

6199608[/snapback]

Nåja, gode gamle Rødbrus var jo ikke akkurat rød naturlig den heller. Allikevel kom ingen og kalte den "gjennomsiktigbrus". Eller, kanskje noen av dere hvitostinger gjorde det, dere ser jo ut til å jobbe ut ifra en egen logikk som ikke stemmer overens med noe særlig.

6199702[/snapback]

Logikken er at hvitost er det første navnet osten fikk, fordi den var hvit.

Logikken, historien og fakta er fullt og helt på hvitostingenes side ;)

Lenke til kommentar
Ser man det, der var hvitost på topp. Da stenger vi, Dotten. ;)

6199700[/snapback]

Hehe, har allerede proklamert at jeg aldri kommer til å stenge denne, da jeg gir min fulle tillit til at fornuften vil seire. Den leder ihvertfall i skrivende stund :)

Lenke til kommentar

Til Dotten (din dott :p) og alle andre hvitost-folk:

Næringsinnhold per 100g

energi 1458 kJ (351 kcal)

protein 27 g

karbohydrat 0 g

fett 27 g

kalsium 800 mg 100 %'

fosfor 550 mg 69 %'

sink 4,0 mg 27 %'

vitamin A 300 µg 38 %'

riboflavin 0,3 mg 19 %'

vitamin B12 1,7 µg 170 %'

' av referanseverdien

pasteurisert melk, salt, løpe og konserveringsmiddel (E 251)

Hvor er den gule fargen?

Eneste jeg kan se som kan være farge er E251, men det er visst mot botulismebakterier.

Lenke til kommentar

Næringsinnhold per 100g

protein 27 g

karbohydrat 0 g

fett 27 g

kalsium 800 mg 100 %'

fosfor 550 mg 69 %'

sink 4,0 mg 27 %'

vitamin A 300 µg 38 %'

riboflavin 0,3 mg 19 %'

' av referanseverdien

Hvor er den gule fargen?

Eneste jeg kan se som kan være farge er E251, men det er visst mot botulismebakterier.

6199742[/snapback]

Om du hadde lest hele tråden så ville du lest at de som blir gul og orange blir dette som resultat av et tilsetningsstoff. Ikke en gulfarge. Hvem i all verden har påstått at det er et fargestoff som blir tilsatt?'

Edit: Om jeg husker rett har det også med melken som benyttes og hvordan den er behandlet i prosessen, og også et stoff som på engelsk heter "tumeric".

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Jeg forstår at denne saken er viktig for deg Dotten.

Kan jeg få spørre hvorfor? Er det noe som kan tolkes på et Freudiansk vis, eller er det kanskje noe eksistensielt?

6199755[/snapback]

Tidsfordriv. Og en kamp for den ultimate sannhet.

Det er en fryd å ta del i en slik diskusjon som dette fremfor mindre viktige ting som det florerer av i PRS. :cool:

Lenke til kommentar

Næringsinnhold per 100g

protein 27 g

karbohydrat 0 g

fett 27 g

kalsium 800 mg 100 %'

fosfor 550 mg 69 %'

sink 4,0 mg 27 %'

vitamin A 300 µg 38 %'

riboflavin 0,3 mg 19 %'

' av referanseverdien

Hvor er den gule fargen?

6199742[/snapback]

Om du hadde lest hele tråden så ville du lest at de som blir gul og orange blir dette som resultat av et tilsetningsstoff. Ikke en gulfarge. Hvem i all verden har påstått at det er et fargestoff som blir tilsatt?'

Edit: Om jeg husker rett har det også med melken som benyttes og hvordan den er behandlet i prosessen, og også et stoff som på engelsk heter "tumeric".

6199752[/snapback]

Da var en mail på vei til Tine... :p Hvilket tilsetningsstoff er det snakk om da?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...