Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Turgon spiser du fortsatt Norvegia fra Tine? Hos meg er det Synøve for alle penga

6195849[/snapback]

Den osten er alt for salt til mat.

Ikke er det en ost heller, enda mindre enn en Norvegia.

Jamfør mine innlegg rundt side 30 ;)

Norvegia og Gulost fra Synnøve er ikke ost.

Det er dårlige kopier av ost

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Turgon spiser du fortsatt Norvegia fra Tine? Hos meg er det Synøve for alle penga

6195849[/snapback]

Jeg spiser det mamma kjøper. Det varierer litt. Men er enig, man bør gå for Synnøve siden de gjør det eneste riktige og kaller osten sin for GULOST! (på norvegia osten står det ingen ting).

Lenke til kommentar

6195849[/snapback]

Den osten er alt for salt til mat.

Ikke er det en ost heller, enda mindre enn en Norvegia.

Jamfør mine innlegg rundt side 30 ;)

Norvegia og Gulost fra Synnøve er ikke ost.

Det er dårlige kopier av ost

6195855[/snapback]

Orker ikke dra tilbake til side 30, men diskusjonen blir kjedelig hvis det skulle vise seg at de ostetypene vi diskuterer ikke er ost.

Nå er det forsåvidt bare brunosten som jeg vet om som egentlig ikke er ost.

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

hypnose.gif

Hypnose.jpg

Det heter Kvitost, ikke Gulost, dere får lyst til å gå på alle som sier Gulost.

Kvitost er det ordet du forguder. Du vil aldri bruke ordet Gulost lenger bare ordet kvitost i ostesammenheng!

Får håpe det hjalp :thumbup:

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

Dette har jeg jo forsåvidt svart på, men kan ta det litt dypere. Språket er konstant under utvikling og får ofte i den retningen at ting beskrives mer og mer riktig av ordene. Den opprinnelige betegnelsen hvitost kommer fra den tiden osten ikke hadde fargetilsetning, men har nå gått over til gulost fordi flertallet synes det passer bedre for en ost som faktisk er gul.

6195820[/snapback]

Hmm, kjøttdeig var jo knall rød før, fordi man dyttet i den fargestoffer som skulle få den til å se mer apetittlig ut. Men for ikke så lenge siden valgte mange å gå vekk fra dette og la kjøttet klare seg uten radioaktiv rød-farge, og beholde sin mer naturlige brune farge. Vi skal altså oppdatere produktet, og kalle det brunkjøttogbeinsammenmos kanskje? Er jo en MYE mer beskrivende betegnelse enn kjøttdeig, som ikke engang sier noe om HVILKEN FARGE PRODUKTET HAR!

OMG tilkall Synnøves allvitende produktfargenavngivere asap, dette må fikses! Vi kan jo ikke la det gå upåaktet hen at de stapper produktet sitt fullt av (farlige?) fargestoffer :ermm:

Lenke til kommentar

Dette har jeg jo forsåvidt svart på, men kan ta det litt dypere. Språket er konstant under utvikling og får ofte i den retningen at ting beskrives mer og mer riktig av ordene. Den opprinnelige betegnelsen hvitost kommer fra den tiden osten ikke hadde fargetilsetning, men har nå gått over til gulost fordi flertallet synes det passer bedre for en ost som faktisk er gul.

6195820[/snapback]

Hmm, kjøttdeig var jo knall rød før, fordi man dyttet i den fargestoffer som skulle få den til å se mer apetittlig ut. Men for ikke så lenge siden valgte mange å gå vekk fra dette og la kjøttet klare seg uten radioaktiv rød-farge, og beholde sin mer naturlige brune farge. Vi skal altså oppdatere produktet, og kalle det brunkjøttogbeinsammenmos kanskje? Er jo en MYE mer beskrivende betegnelse enn kjøttdeig, som ikke engang sier noe om HVILKEN FARGE PRODUKTET HAR!

OMG tilkall Synnøves allvitende produktfargenavngivere asap, dette må fikses! Vi kan jo ikke la det gå upåaktet hen at de stapper produktet sitt fullt av (farlige?) fargestoffer :ermm:

6195921[/snapback]

Vet ikke helt hva denne kjøttdeig greia hadde med gulosten min å gjøre.

En kjøttdeig vil jo alltid være beskrivende for en deig med kjøtt unasett hvilken farge den har. Kjøttdeig bruker fordi det beskriver produktet svært godt og er relativ kort og greit. Samme med gulost. Ordet gulost beskriver at det er en ost og at den er gul (og ikke brun f.eks). Å kalle det hvitost blir jo direkte missvisende og jeg tror at mange barn lett kan få traumer når de hele tiden må forholde seg til at hvitosten som de dumme foreldrene snakker om slettes ikke er hvit. Faren spør om ikke lille Ole kan sende han hvitosten, men lille Ole ser ingen ost som er hvit, så han ser seg bare forvirret rundt. Faren begynner å kjefte på stakkars lille Ole, som begynner å gråte. Ole måtte gå til psykolog resten av livet pga hvitost. Ole var et offer for ordet hvitost. Stakkars Ole.

Tenk på Ole: STEM GULOST og få bort alle missforståelser!

Lenke til kommentar

Hvis det er sånn du vil ha det må man jo forandre navn på en drøss med produkter, og man kan under ingen omstendigheter ha et fellesnavn på noe som helst. Det ville jo vært forrykt å kalle en gruppe oster ene fargen eller andre, da de aldri vil ha samme nyanse eller farge for den saks skyld. Greit at f.eks synnøve sin ost er ganske gul, men Norvegia sin er lysere, og flere andre typer ost av samme type heller mer mot hvit enn gul.

Hvis det er snakk om alle typer av denne osten, er gulost akkurat like misvisende som hvitost... Om det kun hadde vært Synnøve sin det gjaldt, hadde kanskje saken vært en annen, men det er ikke så denne gangen min venn

Edit: se forresten bildet mitt på side 57 eller kas det var, er en temmelig hvit(definitivt ikke gul som fargeklatten ved siden av) ost der, merket GULOST ;)

Edit 2: var side 55 :p

Endret av dominizer
Lenke til kommentar
Hvis det er sånn du vil ha det må man jo forandre navn på en drøss med produkter, og man kan under ingen omstendigheter ha et fellesnavn på noe som helst. Det ville jo vært forrykt å kalle en gruppe oster ene fargen eller andre, da de aldri vil ha samme nyanse eller farge for den saks skyld. Greit at f.eks synnøve sin ost er ganske gul, men Norvegia sin er lysere, og flere andre typer ost av samme type heller mer mot hvit enn gul.

Hvis det er snakk om alle typer av denne osten, er gulost akkurat like misvisende som hvitost... Om det kunne hadde vært Synnøve sin det gjaldt, hadde kanskje saken vært en annen, men det er ikke så denne gangen min venn

6196016[/snapback]

Det gjelder vel synnøve findens oster like mye som alle andre guloster? GULOST = fellesnevner for alle milde oster som har en gulnyangse. Dette er vel så logisk at selv den verste hvitommunisten burde skjønne det!

Lenke til kommentar
Folket har talt, osten er gul!

Hva ekspertene deres mener har ingen betydning, det er folket som har makta, og folket sier at det heter gulost!

6196115[/snapback]

du vil få en slutt på dette nå :p

Det er like før folket har talt at osten er kvit nå :p

Lenke til kommentar
Det heter selvsagt hvitost.

6196185[/snapback]

Hvitost er vel sånn tubeost? Eventuelt en degenerert utgave av nynorske "kvitost".

Kan uansett ikke helt skjønne at noen kan mene at gulosten er hvit. Ta et bilde av osten, og sjekk i photoshop. Uten at jeg gidder å poste den hekasdesimale RGB koden til gulost, kan jeg bekrefte at den er gul som bare det.

Lenke til kommentar
Det heter selvsagt hvitost.

6196185[/snapback]

Hvitost er vel sånn tubeost? Eventuelt en degenerert utgave av nynorske "kvitost".

Kan uansett ikke helt skjønne at noen kan mene at gulosten er hvit. Ta et bilde av osten, og sjekk i photoshop. Uten at jeg gidder å poste den hekasdesimale RGB koden til gulost, kan jeg bekrefte at den er gul som bare det.

6196718[/snapback]

Ser ikke helt logikken bak å kalle Lamborghini-gul ost for 'hvitost'.

Lenke til kommentar

OMG tilkall Synnøves allvitende produktfargenavngivere asap, dette må fikses! Vi kan jo ikke la det gå upåaktet hen at de stapper produktet sitt fullt av (farlige?) fargestoffer  :ermm:

6195921[/snapback]

De pakket tidligere kjøttet i en atmosfære av CO (karbonmonoksid), dette ble forbudt i EØS/EU, og derfor også Norge.

Ontopic: Tine har et eget produkt som heter "hvitost", så regner med at denne er hvit, og norvegia da er gul.. ;-)

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...