Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste måten å avgjøre dette på er som sagt med kron/mynt måten og den vant vi på i sted. EOD

Uantsett, i dag drar jeg til Oslo for å være i NRK fra og med i morgen tidlig, jeg skal prøve å huske på å spørre noen av de viktige personene der om hva de sier, blant annet Stine Buer, Pernille Sørensen og Kristin Skogheim. Siden NRK er i Oslo gir jeg dere faktisk en fordel ved at jeg spør der. Så ikke klag hvis alle tre sier hvitost.

Lenke til kommentar
Den eneste måten å avgjøre dette på er som sagt med kron/mynt måten og den vant vi på i sted. EOD

Når dere ikke vinner en rettferdig avstemming tyr dere til slike midler. :roll:

6194881[/snapback]

Problemet er jo at avstemningen endte i feil svar :p

TSP: Fått svar fra Schjerven?

Lenke til kommentar

Nei, dessverre. Skal se om det finnes en mulighet til å få sendt han et brev gjennom NRK i morgen.

@Dahl: Avstemningen er langt fra rettferdig, siden det er flere østfoldlendinger på dette forum, enn det er av andre "grupper".

Lenke til kommentar

Litt tidig:

Søk på google etter hvitost gir 2 treff hos Tine, deretter denne tråden.

Søk på google etter gulost gir denne tråden på førsteplass.

Altså, Hvitost får et relevant treff på førsteplassen, mens gulost har ingen relevante treff som overgår denne jalla-tråden :thumbup:

Lenke til kommentar
Klamrer dere fremdeles til fargeargumentet ja? :p

6194752[/snapback]

Farge argumentet er jo det eneste argumentet som virkelig teller. Ting får jo ofte navn etter farge.

6194775[/snapback]

Huff og huff. Hvis du leter litt i denne tråden så vil du finne link til osteeksperter som forklarer hvorfor osten kommer i hvit, gul og orange utgave. De som er gul og orange er dette fordi tilsetningsstoffer endrer fargen til den naturlige hvite osten.

Hva kaller du ostene som er orange og hvit? (dette er samme produkt, i motsetning til brunost som lages på annen måte).

Hva kaller du hvitvin? Er den hvit?

Og mener du den røde tomaten er en grønnsak?

Argumentet osten er gul og heter derfor gulost er så latterlig dårlig og motbevist flere ganger, da osten faktisk er både gul, orange og hvit.

Lenke til kommentar
Klamrer dere fremdeles til fargeargumentet ja? :p

6194752[/snapback]

Farge argumentet er jo det eneste argumentet som virkelig teller. Ting får jo ofte navn etter farge.

6194775[/snapback]

Huff og huff. Hvis du leter litt i denne tråden så vil du finne link til osteeksperter som forklarer hvorfor osten kommer i hvit, gul og orange utgave. De som er gul og orange er dette fordi tilsetningsstoffer endrer fargen til den naturlige hvite osten.

Hva kaller du ostene som er orange og hvit? (dette er samme produkt, i motsetning til brunost som lages på annen måte).

Hva kaller du hvitvin? Er den hvit?

Og mener du den røde tomaten er en grønnsak?

Argumentet osten er gul og heter derfor gulost er så latterlig dårlig og motbevist flere ganger, da osten faktisk er både gul, orange og hvit.

6195085[/snapback]

Hvit ost (ost som har hvit farge) kaller jeg som oftest muggost eller mozerella ost (hvis det er mozerella såklart).

Gulost kaller jeg selvsagt GULOST!

Orange ost har jeg aldri sett, så det skal jeg ikke uttale meg om.

At osten er hvit fra grunnen av spiller ingen rolle. Den er GUL når den ligger i butikken og på brødskiva mi og den fortjener da å få GULost navnet og da slippe det forferdelige hvitost navnet.

Hvitvin er en annen diskusjon (hvit kommer antaglig her fra at vinen tilsynlatende ikke har noen farge i forhold til rødvin).

Grønnsak er abre en kategori for en matvare gruppe hvor grønn naturlig ble valgt siden fargen grønn går igjen i de fleste matvarer innenfor denne kategorien (tomaten har blandt annet grønn stilk, og salat er jo som kjent grønt).

Hva eksperter mener er for emg irrelevant. Ivar Aasen var språk ekspert, men jeg er fortsatt uenig i det viktigste han stod for (sammen med 88 % av landes befolkning).

Og som jeg før har poengtert har de såklate ekspertene (fra tine og andre steder) utviklet en hvit/gul fargeblindhet som følge av for mye kontakt med melk.

Lenke til kommentar

Grønnsak er abre en kategori for en matvare gruppe hvor grønn naturlig ble valgt siden fargen grønn går igjen i de fleste matvarer innenfor denne kategorien (tomaten har blandt annet grønn stilk, og salat er jo som kjent grønt).

Og ordet hvitost ble brukt om denne ostetypen fordi den opprinnelig kom i hvit. Den gule og orange varianten er kommet i ettertid. Det produkttekniske begrepet på osten er hvitost.

Hva eksperter mener er for emg irrelevant.

Ja det er blitt klart for oss hvitostinger at dere gulostinger ignorerer ekspertisen ja :mrgreen:

Lenke til kommentar
@Dahl: Avstemningen er langt fra rettferdig, siden det er flere østfoldlendinger på dette forum, enn det er av andre "grupper".

6194950[/snapback]

"Stortingsvalget er ikke rettferdig, fordi det er mange flere nordmenn enn svensker som har stemt!"

Lenke til kommentar

Og ordet hvitost ble brukt om denne ostetypen fordi den opprinnelig kom i hvit. Den gule og orange varianten er kommet i ettertid. Det produkttekniske begrepet på osten er hvitost.

Hva eksperter mener er for emg irrelevant.

Ja det er blitt klart for oss hvitostinger at dere gulostinger ignorerer ekspertisen ja :mrgreen:

6195186[/snapback]

Ja, det er nok helt riktig, og i ettertid har kloke hoder gitt dem navn etter farge slik at man kan skille dem (de smaker jo forskjellig). Derav kom navnet GULOST!

En ekspert i noens øyne er en idiot i andres øyne.

Lenke til kommentar

Turgon og oss gulostinger har ikke noe i mot eksperter problemet er bare at visse "eksperter" seiler under falskt flagg ved å ikke gå offentlig frem og si at de sitter i lomma til mafiaen. Om man vil trekke frem eksperter så bør man bruke nøytrale og annerkjente organisasjoner som Synøve :thumbup: og Store Norske Leksikon :thumbup: og ikke Tine :thumbdown: og norsk språkråd :thumbdown:

Lenke til kommentar

Virker som om det er mest arrogante østlendinger som stemmer for gulosten? :p

Selv sier jeg hvitost (Trøndelag). Gulost synes jeg bare høres muggent ut, når Norvegia'n eller Jarlsbergen har blitt gul, er den klar for restavfallet. Sammenlign forresten en appelsin med fargen på en nyinnkjøpt Norvegia: Hvilken er gul?

Og forresten: Vil du ha gulbrus, rødbrus eller svartbrus? :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...