Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

DET HETER GULOST! Kan ikke bare folk få det INN I HODET!

HVITOST!? -Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Visste ikke en gang at det er noen syndere der ute som kalle det hvitost før jeg leste denne tråden...

LEV GULOST, DØ HVITOST! Forresten - I dag skal jeg kose meg med GULOST, hørte dere det? GULOST GULOST GULOST GULOST!

6193486[/snapback]

Hvor finner du "Gulost" på Tines hjemmeside.....? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det tydelige mangler, en må kartlegge stemmeavgivnnig basert på geografi og alder, det er helt klart at i gryta sørpå så er det stor folketetthet og der sier de gulost. Sjansen for at de fleste av stemmene kommer derfra er også stor, statistisk sett henger dermed ikke resultatet på greip om en skal se landet under ett, hehe :D

Men det heter da altså Kvitost/hvitost.

@Jalldoode: Hooka-hey nesten navnebroder :p

Lenke til kommentar
Her er det tydelige mangler, en må kartlegge stemmeavgivnnig basert på geografi og alder, det er helt klart at i gryta sørpå så er det stor folketetthet og der sier de gulost. Sjansen for at de fleste av stemmene kommer derfra er også stor, statistisk sett henger dermed ikke resultatet på greip om en skal se landet under ett, hehe :D

Men det heter da altså Kvitost/hvitost.

@Jalldoode: Hooka-hey nesten navnebroder :p

6193769[/snapback]

Jeg personlig er overasket over at så mange tar feil og sier hvitost. Trodde ikke at flere enn 15-20% av landets befolkning sa hvitost ...

Lenke til kommentar
De fleste dialekter fra Sunnmøre/Trøndelag/Nord-Norge/whatever er vanskelige å forstå, og bør ikke være representative for det norske språket. ;)

6193739[/snapback]

Nå må jeg virkelig le :D Les historie gutfant. Det som snakkes (og som jeg skriver nå fordi at dialektmessig underutviklede skal forstå meg) sørpå er ikke annet enn utvanna dansk som ble sopa sammen den gangen det het Christiania.

Oppgjennom kolonisering og utvanning av det norske språket er det faktisk bare i de ytterste avkrokene språket har overlevd i noenlunde uberørt form.

En mann som het Ivar Aasen forsto dette og sørga for å samle sammen fragmenter av et tapt språk for å bevare en del av Norsk kulturarv.

Egentlig skulle vi prata som på Island, men det har vært mange gjester innom og tukla med det som en gang var særnorsk. Hanseatene, svensker og dansker mm...

Det er rimelig navlebeskuende å rakke ned på folk som snakker en ren dialekt når trenden der en selv bor er at folk rabler ivei med dansk light blanda med "kebabnorsk", "SMS-språk" og det som værre er :cool:

Dialekt er best!

Og det heter "kakskiv, kvitost, syttjo, atjo nittjo" med mer.

QED :tease:

Lenke til kommentar
De fleste dialekter fra Sunnmøre/Trøndelag/Nord-Norge/whatever er vanskelige å forstå, og bør ikke være representative for det norske språket. ;)

6193739[/snapback]

Nå må jeg virkelig le :D Les historie gutfant. Det som snakkes (og som jeg skriver nå fordi at dialektmessig underutviklede skal forstå meg) sørpå er ikke annet enn utvanna dansk som ble sopa sammen den gangen det het Christiania.

Oppgjennom kolonisering og utvanning av det norske språket er det faktisk bare i de ytterste avkrokene språket har overlevd i noenlunde uberørt form.

En mann som het Ivar Aasen forsto dette og sørga for å samle sammen fragmenter av et tapt språk for å bevare en del av Norsk kulturarv.

Egentlig skulle vi prata som på Island, men det har vært mange gjester innom og tukla med det som en gang var særnorsk. Hanseatene, svensker og dansker mm...

Det er rimelig navlebeskuende å rakke ned på folk som snakker en ren dialekt når trenden der en selv bor er at folk rabler ivei med dansk light blanda med "kebabnorsk", "SMS-språk" og det som værre er :cool:

Dialekt er best!

Og det heter "kakskiv, kvitost, syttjo, atjo nittjo" med mer.

QED :tease:

6193857[/snapback]

Vil nå si at dialektene i Nord-Norge er mer kebab-norske enn vestlandsdialektene. :p Selv om vestlandsdialektene ligner på dansk (og ikke minst tysk) er de - sammen med øst- og sørlandsdialektene representative for det norske språk.

Edit: Dialekten(e) i Nord-Norge er også tydelig påvirket av russisk, og finsk.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Denne tråden begynner å gå litt i oppløsning. Nye folk som hopper på diskusjonen har tydligvis ikke lest resten av tråden, for dere bruker argumenter som ble brukt for 50 sider siden...

Hvitost er best!

Endret av shadowlands
Lenke til kommentar
http://www.synnove.no/?module=Webshop;acti...rodukterforside

Legg merker til hva Synnøve kaller sin ost... GULOST!!

Tine er bare en forbanna monopolbedrift, så deres ord betyr heller lite (i hvertfall for meg).

6193775[/snapback]

Synnøve har ikke peiling når det gjelder ost. Det er bare såååå ut med Synnøve.

Hvitost ftw!

6194083[/snapback]

Synnøver jukser ikke og er derfor den osteprodusenten som (burde) ha mest troverdighet!

GULOST!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...