Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Nok et argument til oss på hvitostsiden:

Hvitost = 7 bokstaver. Tallet 7 er som de fleste vet et magisk tall.

Gulost = 6 bokstaver. Tallet 6 er som de fleste vet et ynkelig tall, og blir forbundet med djevelen og den forbudte lyst....

:wee:

6 er et perfekt tall i matematikken. 7 er et magisk tall for overtro. Matematikk trumfer overtro anytime. Om man tar en titt på den periodiske tabellen vil man også se at grunnstoff nummer 6 er karbon, mens grunnstoff nummer 7 er nitrogen. Og alle vet at karbon er et morsommere grunnstoff en kjedelige nitrogen.

sier bare lystgass. det er av nitrogen, og både de som kjører bil og andre vet at lystgass er gøy.

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
edit2:

mens eventyret om askeladden som kappåt med trollet mener det er hvitost(også tatt fra wikipedia)

Askeladden som kappåt med trollet

«Askeladden som kappåt med trollet» er et eventyr som ble nedskrevet av Jørgen Moe på Ringerike og trykket første gang i Norske Folkeeventyr i 1843.

Eventyret handler om Per og Pål blir skremt bort fra skogen, hvor de holder på med vedhogst, av trollet. Askeladden ber om å få med seg en stor nistepakke, og drar ut i skogen for å hugge ved. Han treffer på trollet, og svarer trollets trusler med å klemme mysen ut av en hvitost mens han roper til trollet «Tier du ikke still skal jeg klemme deg, som jeg klemmer vannet av denne hvite steinen!». Trollet blir skremt, og hjelper Askeladden med å hugge ved. I kveldinga blir Askeladden invitert hjem til trollet, og Askeladden utfordrer han i kappeting. Askeladden tar sekken sin på magen, og heller mer grøt i sekken enn han putter i munnen. Når den er full, skjærer han opp «magen» og oppfordrer trollet til å gjøre det samme når han blir mett. Trollet dør, og Askedladden bringer hjem gull og sølv til familien sin.

fint, nå har jeg klart å taste ned både objektive og subjektive meninger i samme post. jippi, ikke rart jeg har 4 i norsk  :ermm:

6179832[/snapback]

Dette er jo et referat skrevet av en som antakelig bruker hvitost, så det er ikke noe godt argument.

Lenke til kommentar
edit2:

mens eventyret om askeladden som kappåt med trollet mener det er hvitost(også tatt fra wikipedia)

Askeladden som kappåt med trollet

«Askeladden som kappåt med trollet» er et eventyr som ble nedskrevet av Jørgen Moe på Ringerike og trykket første gang i Norske Folkeeventyr i 1843.

Eventyret handler om Per og Pål blir skremt bort fra skogen, hvor de holder på med vedhogst, av trollet. Askeladden ber om å få med seg en stor nistepakke, og drar ut i skogen for å hugge ved. Han treffer på trollet, og svarer trollets trusler med å klemme mysen ut av en hvitost mens han roper til trollet «Tier du ikke still skal jeg klemme deg, som jeg klemmer vannet av denne hvite steinen!». Trollet blir skremt, og hjelper Askeladden med å hugge ved. I kveldinga blir Askeladden invitert hjem til trollet, og Askeladden utfordrer han i kappeting. Askeladden tar sekken sin på magen, og heller mer grøt i sekken enn han putter i munnen. Når den er full, skjærer han opp «magen» og oppfordrer trollet til å gjøre det samme når han blir mett. Trollet dør, og Askedladden bringer hjem gull og sølv til familien sin.

fint, nå har jeg klart å taste ned både objektive og subjektive meninger i samme post. jippi, ikke rart jeg har 4 i norsk  :ermm:

6179832[/snapback]

Dette er jo et referat skrevet av en som antakelig bruker hvitost, så det er ikke noe godt argument.

6181692[/snapback]

nei. har sjekket asbjørnsen og moe boka jeg har stående, den sier det samme.

:roll:

Lenke til kommentar
Nok et argument til oss på hvitostsiden:

Hvitost = 7 bokstaver. Tallet 7 er som de fleste vet et magisk tall.

Gulost = 6 bokstaver. Tallet 6 er som de fleste vet et ynkelig tall, og blir forbundet med djevelen og den forbudte lyst....

:wee:

6177632[/snapback]

Og hvem har lagd det slik? Jo, kristendommen...

Så de som sier hvitost er altså kristne da? :hmm:

Lenke til kommentar

6182328[/snapback]

Bevis det.

Jeg synes for øvrig det er på kanten til uetisk å bestikke personer som tilsynelatende skal være døde, skamme seg.

For øvrig kan jo jeg fortelle om det litt mindre kjente eventyret om Kullkladden og hans seks tjenere.

Lenke til kommentar

6182328[/snapback]

Bevis det.

Jeg synes for øvrig det er på kanten til uetisk å bestikke personer som tilsynelatende skal være døde, skamme seg.

For øvrig kan jo jeg fortelle om det litt mindre kjente eventyret om Kullkladden og hans seks tjenere.

6182423[/snapback]

har nokk desverre ikke kamera for hånden atm. ellers skulle jeg gjern tatt bilde av det.

Lenke til kommentar

I det eventyret er det jo hvtost som i ekkel hvit klumpete melk og ikke en vanlig Norvegia. Man skal være sterk i klypa for å klemme vann fra en Norvegia.

Denne tråden handler om vanlig gulost og ikke om alle andre oster.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Hvitost er nynorsk. Nynorsk må ut av landet!

6181617[/snapback]

tard, KVITOST er nynorsk, hvitost er korrekt, gulost er bare ett dekknavn for dem som ikke kan akseptere at hvitosten er som den er.

6181671[/snapback]

Finnes det én logisk grunn til å kalle det hvitost? Det finnes en logisk grunn til å kalle den gulost, nemlig at den er gul.

Lenke til kommentar

Definisjoner:

hvit|ost el. kvit~ - fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost

gulost - hvitost

Hvitost og kvitost er korrekt, mens gulost er et jallanavn uten definisjon, som heller refererer til det korrekte navnet. Jeg gleder meg til å se hvordan gulosterne klarer å vende på denne informasjonen.

Det er bare å søke selv.

Lenke til kommentar
Definisjoner:

hvit|ost el. kvit~ - fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost

gulost - hvitost

Hvitost og kvitost er korrekt, mens gulost er et jallanavn uten definisjon, som heller refererer til det korrekte navnet. Jeg gleder meg til å se hvordan gulosterne klarer å vende på denne informasjonen.

Det er bare å søke selv.

6182747[/snapback]

*gjesp*

Gammelt argument. Store Norske Leksikon har akkurat det motsatte: Hvitost - se Gulost. Og på Gulost star alt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...