Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

skal vi begynne å kalle brunosten for beige-ost fordi den ikke er helt brun heller og nå da :nei:

det finnes to typer ost, hvit og brun. punktum.

 

edit: sjekket foresten wikipedia om ost, og de ga ikke no klart svar:

 

Norske oster

_____________________________________________________________

Brune oster:

Brun geitost

Fløtemysost

 

Gule/hvite oster:

____________________________________________________________

Balsfjordost

Hvit geitost

Jarlsberg

Kjelost

Normanna

Norvegia

Nøkkelost

Pultost

Ridderost

Skjørost

 

Blandede oster:

___________________________________________________________

Dravle

Gamalost

Gomme

Søst

 

så denne diskusjonen blir nok aldri avklart, foreslår stenging.

 

edit2:

mens eventyret om askeladden som kappåt med trollet mener det er hvitost(også tatt fra wikipedia)

 

Askeladden som kappåt med trollet

 

«Askeladden som kappåt med trollet» er et eventyr som ble nedskrevet av Jørgen Moe på Ringerike og trykket første gang i Norske Folkeeventyr i 1843.

 

Eventyret handler om Per og Pål blir skremt bort fra skogen, hvor de holder på med vedhogst, av trollet. Askeladden ber om å få med seg en stor nistepakke, og drar ut i skogen for å hugge ved. Han treffer på trollet, og svarer trollets trusler med å klemme mysen ut av en hvitost mens han roper til trollet «Tier du ikke still skal jeg klemme deg, som jeg klemmer vannet av denne hvite steinen!». Trollet blir skremt, og hjelper Askeladden med å hugge ved. I kveldinga blir Askeladden invitert hjem til trollet, og Askeladden utfordrer han i kappeting. Askeladden tar sekken sin på magen, og heller mer grøt i sekken enn han putter i munnen. Når den er full, skjærer han opp «magen» og oppfordrer trollet til å gjøre det samme når han blir mett. Trollet dør, og Askedladden bringer hjem gull og sølv til familien sin.

 

fint, nå har jeg klart å taste ned både objektive og subjektive meninger i samme post. jippi, ikke rart jeg har 4 i norsk :ermm:

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så denne diskusjonen blir nok aldri avklart, foreslår stenging.

6179832[/snapback]

Synes nesten ikke stenging av tråden er en god ide. So what om vi diskuterer om det er Hvitost eller gulost? Det er ikke en telletråd (på noen måte) og de fleste innleggene er saklige (om vi ser bort fra de som mener gulost er tingen...).

Lenke til kommentar
så denne diskusjonen blir nok aldri avklart, foreslår stenging.

6179832[/snapback]

Synes nesten ikke stenging av tråden er en god ide. So what om vi diskuterer om det er Hvitost eller gulost? Det er ikke en telletråd (på noen måte) og de fleste innleggene er saklige (om vi ser bort fra de som mener gulost er tingen...).

6179916[/snapback]

 

vil si at på snart 1000 poster skal nok det være lite saklig som er usagt om gul/hvitost.

ergo blir det meste mer som sies i denne tråden spam.

 

ot: hvitost.

Lenke til kommentar

HMM... Giddet ikke å lese hele tråden, men tror jeg fikk med det grøveste av diskusjonen... Etter min mening er begrepene "gulost" og "kvitos/hvitost" egentlig beskrivelser av samme melkeprodukt som skilles ved at den ene er eldre enn den andre... Det ser ut som om den gemene hop ikke har oversikt over hva ost er og hvordan den lages så jeg får skrive noen ord om det:

 

 

"Kvitost/hvitost"; er den ferske "ostemassen" som trekkes ut fra melka etter at det er tilsatt "løype" for å få den til å skille seg, denne osten er løs i konsistensen, nesten som hvit hardpakket jord og kan forsåvidt smøres på skiva. Husker denne skikkelig godt for bestemor brukte å lage den, btw; både av geitemelk og av kumelk. (sikkert noe slikt blandet med div. E-stoffer Tine selger som "smøreost" ala snøfrisk eller no). Dette er forsåvidt også den type ost som det blir referert til i "Askeladden som kappåt med trollet" i.o.m. at Askeladden klemte vannet ut av den hvite steinen. Jeg oppfordrer til alle som ikke tror meg til å prøve å skvise ut en dråpe vann fra en halvkilos Norwegia-ost (vil gjerne se video av forsøket :evil: )

 

"Gulost"; Dette er såkallt "Kvitost/hvitost" som er utsatt for en fermenteringsteknikk som kalles modning, dvs at f.eks. hullene i Jarlsberg produseres ved å tilsette en spesiell type bakterier som blandes i ostemassen (kvitosten). Denne osten oppbevares så i spesielle rom ved rett temperatur og luftfuktighet til at den får den konsistensen som er ønsket (dette er btw begynnelsen på forråtningsprosessen). Den samme teknikken brukes ved produksjon av alle typer "gulost". "Gammelost" er samme greia bortsett fra at den er oppbevart VEEELDIG mye lengre enn vanlig gulost.

 

"Brunost"; Det "vannet" som er igjen etter at man har fjernet ostemassen fra melka kalles for mysen, brunost lages ved å koke ned dette "vannet" til at man får en slags "sirup" av diverse sukkerarter. Denne sirupen kjøles så ned i former og man får altså brunost. Ev. kan man blande litt fløte i den så får man "fløtemysost"...

 

"Muggost"; I gamle dager var det ikke så mye kunnskaper om bakterier, sopp og sånne ting som man ikke kan se uten mikroskop, men det man visste brukte man. Alle vet vel at pencillin kommer fra sopp, pencillin dreper bakterier, dette er et faktum som ubevisst ble brukt av "oldtidens" osteprodusenter. Ved lagring av ost i fuktige og kjølige kjellere utsatte man osten for sporer av sopp som vokser på overflaten av osten, disse soppene skaper et utrivelig miljø for uønskede bakterier og gir i tillegg osten en ekstra god aroma...

Endret av fotsoppen
Lenke til kommentar
Nok et argument til oss på hvitostsiden:

 

Hvitost = 7 bokstaver. Tallet 7 er som de fleste vet et magisk tall.

Gulost = 6 bokstaver. Tallet 6 er som de fleste vet et ynkelig tall, og blir forbundet med djevelen og den forbudte lyst....

 

:wee:

6177632[/snapback]

6 er et perfekt tall i matematikken. 7 er et magisk tall for overtro. Matematikk trumfer overtro anytime. Om man tar en titt på den periodiske tabellen vil man også se at grunnstoff nummer 6 er karbon, mens grunnstoff nummer 7 er nitrogen. Og alle vet at karbon er et morsommere grunnstoff en kjedelige nitrogen.

6177730[/snapback]

Og alle vet at sex er gøyere enn sju.

Lenke til kommentar
Eventyret handler om Per og Pål blir skremt bort fra skogen, hvor de holder på med vedhogst, av trollet. Askeladden ber om å få med seg en stor nistepakke, og drar ut i skogen for å hugge ved. Han treffer på trollet, og svarer trollets trusler med å klemme mysen ut av en hvitost mens han roper til trollet «Tier du ikke still skal jeg klemme deg, som jeg klemmer vannet av denne hvite steinen!». Trollet blir skremt, og hjelper Askeladden med å hugge ved. I kveldinga blir Askeladden invitert hjem til trollet, og Askeladden utfordrer han i kappeting. Askeladden tar sekken sin på magen, og heller mer grøt i sekken enn han putter i munnen. Når den er full, skjærer han opp «magen» og oppfordrer trollet til å gjøre det samme når han blir mett. Trollet dør, og Askedladden bringer hjem gull og sølv til familien sin.

6179832[/snapback]

Det er et jævla eventyr! Dessuten er dårlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...