Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fysj, enda en grunn til å kjøpe meierieprodukter fra Kavli(Q-meieriene) og Synnøve Finden.

I tillegg til at jeg kan mislike språkrådet enda mer enn før.

Fysj og fy, dialekt? Jeg? Nei, nei og nei!

6164390[/snapback]

Jo jo jo.

Du har dialekt XD

Lenke til kommentar
Fysj, enda en grunn til å kjøpe meierieprodukter fra Kavli(Q-meieriene) og Synnøve Finden.

6164390[/snapback]

Bare til å gå over til å si hvitost det. Du kan ikke endre språkhistorien som har vært, hvitost er det som ikke betegnes som dialekt. Du snakker dialekt, ditt eget valg som gulosting.

Kom over til oss hvitostinger og din tilværelse som dialektbruker vil ta slutt. :p

Lenke til kommentar

Alle gjør'e! Prater dialekt! Sorry Joachim.

Dotten: Greit nok at dere har norsk språkråd; vi har Store Norske Leksikon.

Den hvite osten heter da ikke gulost, den heter hvitost, av fargen. Den oransje ville jeg nok kalt gulost. I verste fall bare navnet på osten.

Du kommer til å sørge for at denne tråden ikke blir stengt før hvitost evt kommer opp igjen, det er jeg sikker på.

Har dere funnet flere produsenter enn TINE som sier hvitost?

Og greit nok at TINE bruker hvitost i sin produksjon, men lurer på hva slags svar vi hadde fått hvis vi spurte Synnøve Finden eller Arla?

Lenke til kommentar

6164390[/snapback]

Bare til å gå over til å si hvitost det. Du kan ikke endre språkhistorien som har vært, hvitost er det som ikke betegnes som dialekt. Du snakker dialekt, ditt eget valg som gulosting.

Kom over til oss hvitostinger og din tilværelse som dialektbruker vil ta slutt. :p

6164454[/snapback]

For å si det sånn da; det er gulost som er vanlig å si for Oslo-folk. Og JoachimR, du vil vel ikke si hvitost som en skarve bondetamp med skitt under neglene, vil du vel?

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Du kommer til å sørge for at denne tråden ikke blir stengt før hvitost evt kommer opp igjen, det er jeg sikker på.

Nei hvorfor tror du det? Jeg kunne stengt den når hvitost ledet stort (skal love deg presset fra endel brukere var der). Gjorde jeg det? Nei. Storkoser meg med denne meningsløse, men akk så meningsfylte, diskusjonen :wee:

Har dere funnet flere produsenter enn TINE som sier hvitost?

Er nok av dem. Kan gi deg utenlandske som sier "White cheese" om du vil. I Norge er det stort sett kun Tine og Synnøve man har å forholde seg til.

Og greit nok at TINE bruker hvitost i sin produksjon, men lurer på hva slags svar vi hadde fått hvis vi spurte Synnøve Finden eller Arla?

Mail er sendt for to dager siden den (ikke til Arla, men til Synnøve). Men ikke fått noe svar enda. :)

For å si det sånn da; det er gulost som er vanlig å si for Oslo-folk. Og JoachimR, du vil vel ikke si hvitost som en skarve bondetamp med skitt under neglene, vil du vel?

6164728[/snapback]

"Bøndene" jeg har snakket med idag sier alle gulost. Men så er jo de fleste bønder fra østlandet. Regner med bøndene på vestlandet sier hvitost. Av de 5 Oslo folkene jeg spurte på jobb idag var det 3 som sa gulost og 2 som sa hvitost. Så det finnes faktisk fornuftige Oslo folk også. Merkelig.

Morsomt at det er blitt full krig om dette temaet på jobb også :wee:

Lenke til kommentar
Nei hvorfor tror du det? Jeg kunne stengt den når hvitost ledet stort (skal love deg presset fra endel brukere var der). Gjorde jeg det? Nei. Storkoser meg med denne meningsløse, men akk så meningsfylte, diskusjonen :wee:

Du fikk ikke TID, skal jeg si deg, når hvitost ledet. Du skulle... ehrmm... pusse børsa eller noe, derfor fikk du ikke stengt den i tide. :yes:

Er nok av dem. Kan gi deg utenlandske som sier "White cheese" om du vil. I Norge er det stort sett kun Tine og Synnøve man har å forholde seg til.

Jeg vet du er enig i at det er fint lite relevant å trekke inn utenlandske produsenter i en debatt om et norsk ord. Og vi har også Arla, som selger ost i norske butikker. De skriver som nevnt gulost. :tease:

Mail er sendt for to dager siden den (ikke til Arla, men til Synnøve). Men ikke fått noe svar enda. :)
Og vi venter i spenning....

"Bøndene" jeg har snakket med idag sier alle gulost. Men så er jo de fleste bønder fra østlandet. Regner med bøndene på vestlandet sier hvitost. Av de 5 Oslo folkene jeg spurte på jobb idag var det 3 som sa gulost og 2 som sa hvitost. Så det finnes faktisk fornuftige Oslo folk også. Merkelig.

Du vet dette fra min side var ment for å vekke sterke følelser hos JoachimR og unngå at han gikk til erkemotstanderen da dere prøvde å lokke han over. :roll:

Morsomt at det er blitt full krig om dette temaet på jobb også :wee:

Syke jævel, sprer du krigen?! :scared: Jeg gjør mitt for å stoppe spredningen av debatten, for å sikre fred i de tusen hjem.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Denne pollen, og samtlige krangler brukere i mellom, kunne blitt unngått ved en omformulering. Dotten har allerede etablert at det heter hvitost, spørsmålet er egentlig hva du kaller det. Dette blir litt meningsløst, da en poll kun vil dokumentere hva folk flest mener om en sak. Man kan ikke forandre på fakta fordi folkemengden føler at det passer.

6160170[/snapback]

I så fall har du 19 poster i en tilsynelatende meningsløs tråd ;)

6161650[/snapback]

Kjære deg, jeg har over 5000 innlegg i en meningsløs avdeling av forumet. 19 her og der skader gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...