Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kom med bedre argumenter, dette er bare patetisk.

Vi har kommet med masse gode argumenter, dere har ingen.

6163011[/snapback]

Åja, så du tenker på Dottens håpløse oppsummering av argumenter? Vi har kommet med langt mer enn det, OG vi har et kunstnerisk innslag!

Dessuten er det jo greit nok å lese på google eller sprakrad.no eller whatevah, men det er jo mye lettere å bruke sine egne sanser. Altså, jeg går ikke til kassadamen og spør hvor mange som er foran meg i køen til kassa, jeg teller selv!

Lenke til kommentar
Dessuten er det jo greit nok å lese på google eller sprakrad.no eller whatevah, men det er jo mye lettere å bruke sine egne sanser. Altså, jeg går ikke til kassadamen og spør hvor mange som er foran meg i køen til kassa, jeg teller selv!

Hva er 723517x6542367? Jeg gidder ikke bruke kalkulator eller sette opp et regnestykke, så jeg bruker "sansene" mine. Hm... 6432463254753. Tror ikke det stemmer, gitt.

Lenke til kommentar
Kom med bedre argumenter, dette er bare patetisk.

Vi har kommet med masse gode argumenter, dere har ingen.

6163011[/snapback]

Argumenter for gulost:

- Gulost er funnet i diverse ordbøker, det er ikke hvitost.

- Osten er gul.

- Forumet har stemt frem gulost.

- Flere sentrale produsenter bruker ordet "gulost".

Argumenter som ikke er til fordel for noen:

- Google. I hvilke sammenhenger gulost og hvitost er uvisst, derfor ingen vitenskapelig bevis på hvem/hvor mange som bruker hva.

- Wikipedia. Wikipedia er drevet av helt vanlige bruker, derfor er det sikkert bare en trangsynt vestlending som har skrevet til ordet "hvitost".

- Det finnes hvite oster, men det er ikke de det er snakk om (se første innlegg).

- TINE sier begge er like riktige.

Argumenter for hvitost:

- Osten var hvit en evighet før den faktisk ble en gul ost.

- TINE bruker det sentralt som er produksjonsteknisk (hvem hadde hørt om det ordet før det kom opp) begrep.

Lenke til kommentar

Nei, de sier at hvitost er det vitenskapelig riktige navnet.

6163122[/snapback]

Begge navnene er like riktig å bruke, men hvitost er nok et mer

produksjonsteknisk begrep. Håper dette er til hjelp!

Oi!

Lenke til kommentar
Sjekk Store Norske Leksikon.

Gulost

Legg merke til beskrivelsen av osteslagene, står at alle er gulost.

Helt nederst står det "hvitost se gulost".

Tar store norske leksikon feil. :nei:

Gulost :thumbup:

Ja.

Oi!

Gulost er et dialektord, det er ikke det "riktige" navnet.

Lenke til kommentar

Hva er 723517x6542367? Jeg gidder ikke bruke kalkulator eller sette opp et regnestykke, så jeg bruker "sansene" mine. Hm... 6432463254753. Tror ikke det stemmer, gitt.

6163084[/snapback]

Og du spør etter SAKLIGE argumenter?! :tease:

Skjønner nesten ikke hvordan det der kommer INN i diskusjonen engang jeg.

Bra jobba, Vampyr-Cola! Hah, Store Norske er orakler!

Lenke til kommentar

Oi!

6163170[/snapback]

Hvem bruker produskjonstekniske begrep i hverdagslig tale, da? Det vi i dag kaller TV het før fjernsynsapparat. Man kan ikke da nekte for at en TV heter TV?

Lenke til kommentar
Sjekk Store Norske Leksikon.

Gulost

Legg merke til beskrivelsen av osteslagene, står at alle er gulost.

Helt nederst står det "hvitost se gulost".

Tar store norske leksikon feil. :nei:

Gulost :thumbup:

Ja.

Oi!

6163170[/snapback]

Er det bare jeg som føler at du leser akkurat hva du vil ut av informasjonen vi blir matet med?

Lenke til kommentar

Oi!

6163170[/snapback]

Du sier litt imot ditt eget forsvar, her ;)

TINE sier: "Begge navnene er like riktige å bruke".

Du sier: Gulost er et dialektsord, det er ikke det riktige navnet.

:cool:

Lenke til kommentar

Jeg vil jo si at det er et kunstverk å få til en debatt med nærmere 1000 innlegg om det heter gulost eller hvitost...

Selv stemte jeg gulost, og driter langt i hvilke dyptgående argumenter noen måtte hoste opp for at jeg skal begynne å kalle det hvitost.

Og så er det ikke noe alternativ for "gouda" (uttales gauda) eller "goudaost" ?

Lenke til kommentar
Jeg vil jo si at det er et kunstverk å få til en debatt med nærmere 1000 innlegg om det heter gulost eller hvitost...

Selv stemte jeg gulost, og driter langt i hvilke dyptgående argumenter noen måtte hoste opp for at jeg skal begynne å kalle det hvitost.

Og så er det ikke noe alternativ for "gouda" (uttales gauda) eller "goudaost" ?

6163256[/snapback]

Det alternativet heter "annet". Og det er nettopp slike spørsmål som bidrar til at denne tråden blir stor.

smeboe, jeg tror vi bare kan innse at vi har vunnet. Når vi får slike patetiske argumenter slengt mot oss som det Skarstad kommer med, tyder det på at de begynner å gå tom for argumenter.

Lenke til kommentar
gulost

også kalt hvitost, i Norge betegnelse brukt om halvfaste til faste løypefelte kumelksoster av lys gul farge. De myke og skjærbare som tilsiter, ...

Kilde: Store norske leksikon

norvegia

norsk gulost, også kjent som norsk gouda. Den er produsert siden 1890-årene og står i dag for ca. 60 % av alt gulostkonsum i Norge. Osten har ...

Kilde: Store norske leksikon

hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut+ f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelos[/quote--><div class='quotetop'>QUOTE(elektronisk ordbok}

hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut @  f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelos

Store Norske Leksikon bruke gulost i sine setninger. Dog jeg ikke er sikker på hva de gjør når man søker etter hvitost.

Endret av Skogli
Lenke til kommentar
Argumenter for gulost:

- Gulost er funnet i diverse ordbøker, det er ikke hvitost.

Feil. Gå inn på norsk språkråd sin side du og se hvor du får opp definisjonen. Søker man på gulost så får man se; hvitost. Utrolig at man må gå til det skritt å spre uriktig informasjon. :no: P

- Osten er gul.

Hvitost kommer i både gul, hvit og orange variant. Hva kaller du osten som er orange? Eller osten som er hvit?

- Forumet har stemt frem gulost.

Ser denne tråden stengt ut? Nei tenkte meg det.

- Flere sentrale produsenter bruker ordet "gulost".

Enda flere bruker hvitost. Og gulost bruken er et produkt av dialekt, da hvitost ble brukt først.

- Det finnes hvite oster, men det er ikke de det er snakk om (se første innlegg).

Flaut at man faktisk prøver å misvise i spørsmålet. Det er snakk om det heter hvitost eller gulost, les spørsmålet i pollen.

Tine sier at gulost er dialekt og hvitost det korrekte "tekniske" begrepet. Det er som å hevde at de rette ordene er "kem" og "ka", ikke "hvem" og "hva". :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...