Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Dotten, "gulost" leder igjen nå. Kan du fikse på det?

6135362[/snapback]

Er ikke behov for å fikse på slikt, er sikker på at fornuften seirer også her. ;)

6135831[/snapback]

Hva sier du nå, Superman? ;)

6156265[/snapback]

At fornuften vil seire selvfølgelig. Jeg kunne stengt tråden når hvitost ledet med et dusin stemmer, men min tiltro til rettferdighet, fornuft og hvitost er såpass stor at jeg regner med at hvitosten tar siste stikk.

Men for all del, er jo tydelig at det er veldig mange irrasjonelle brukere her inne. Men alle kan ta feil og det er vel kanskje mulig å til og med tilgi gulostingene for deres uvitenhet og arroganse. :cool:

Vet du hvorfor man begynte å kalle en GUL ost for HVIT da? :p

6156333[/snapback]

Ja dette er jo nevnt flere ganger tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At fornuften vil seire selvfølgelig. Jeg kunne stengt tråden når hvitost ledet med et dusin stemmer, men min tiltro til rettferdighet, fornuft og hvitost er såpass stor at jeg regner med at hvitosten tar siste stikk.

Men for all del, er jo tydelig at det er veldig mange irrasjonelle brukere her inne. Men alle kan ta feil og det er vel kanskje mulig å til og med tilgi gulostingene for deres uvitenhet og arroganse.  :cool:

Nettopp! Der sa du at dere hvitostinger også kan ha feil ;)

Lenke til kommentar

Nå er mail til Petter Schjerven sendt og den ble først sendt til Dotten for en gjennomlesning, vi har store forhåpninger om å få også Petter Schjerven på laget vårt nå.

Og hvis han ikke svarer på mailen, så får jeg håpe at han er i NRK neste uke, så jeg får tatt en prat med han da :wee:

Lenke til kommentar
Gul ost = norvegia, synnøveosten etc.

Hvit ost = Brie, Mozarella, fetaost, kremost etc.

Så hvorfor i alle dager skal vi kalle Norvegia for hvitost?!?!?

6156584[/snapback]

fordi det står jo på den jævla pakken det da.

omglol

6157824[/snapback]

det står da gulost på den jeg har foran meg...velagret gulost...

Lenke til kommentar
Sier hvitost såklart. Hva er gulost?

6155252[/snapback]

Det er den gule osten du finner i dagligvareforetninger. Personlig har jeg aldri sett en hvit ost der.

6158371[/snapback]

Det er forskjell på gulost og gul ost.

Gulost er intet annet enn et tåpelig produktnavn på en av Synnøve sine hvitoster.

Enhver som undersøker ostens fantastiske verden finner ut at den har hvit som sin naturlige farge. :)

Lenke til kommentar
Nå er mail til Petter Schjerven sendt og den ble først sendt til Dotten for en gjennomlesning, vi har store forhåpninger om å få også Petter Schjerven på laget vårt nå.

Og hvis han ikke svarer på mailen, så får jeg håpe at han er i NRK neste uke, så jeg får tatt en prat med han da :wee:

6158088[/snapback]

"Typisk norsk" er lagt ned da... Jobber han i NRK fremdeles? Hvis ikke, enda en feil begått av hvitostdjevlenes Intelligence-Centre. Får vi se den mailen, så vi kan sjekke at dere ikke har fremstilt saken partisk?

Enda et motargument mot hvitosten; kaller vi rød paprika for grønn paprika fordi den var grønn når den var umoden?

Dessuten; sansene>norsk språkråd eller whateva

gulost om gul ost>hvitost om gul ost

Jeg forsøker å finne en god side med bilder og utfyllende tekst om hvordan denne typen ost lages, men jeg har ikke funnet noe annet enn den stinkende TINE-siden som nærmest ikke sier noenting. Noen som har info?

Lenke til kommentar

Enda et motargument mot hvitosten; kaller vi rød paprika for grønn paprika fordi den var grønn når den var umoden?

6158624[/snapback]

Enda ett? Eneste dere har å gå på er at enkelte typer hvitost har en gulaktig farge. Hvite oster er ikke umodne, hva i alle dager? Uvitenheten råder fortsatt ser jeg :p

Gulostinger:

• Jeg har sett gul ost og Synnøve har en ost som heter gulost.
  • Å det stemmer, dere har ikke noe argument nr. 2....

Hvitostinger:

• Link fra osteeksperter som forklarer hvordan enkelte hvitoster blir gule eller orange pga tilsetningsstoffer som endrer hvitostens naturlige hvite farge
  • Google på vår side
  • Norsk språkråd på vår side.
  • ordboken på vår side
  • Tine på vår side
  • Og så har vi oster som er hvite da. Oster som ikke er tilført tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Jeg kaller det gulost pga produsenten (som jeg bruker) kaller det gulost. Rett og slett pga den er gul.

Samme som resten kaller H-melk for H-melk.

6158776[/snapback]

Hm, jeg sier hvitmelk fordi melka er hvit - akkurat som gulost heter gulost fordi osten er "gul" :ermm:

Stem fornuftig, stem hvitost!

Endret av shadowlands
Lenke til kommentar
Jeg kaller det gulost pga produsenten (som jeg bruker) kaller det gulost. Rett og slett pga den er gul.

Samme som resten kaller H-melk for H-melk.

6158776[/snapback]

Hm, jeg sier hvitmelk fordi melka er hvit - akkurat som gulost heter gulost fordi osten er "gul" :ermm:

Stem fornuftig, stem hvitost!

6158822[/snapback]

Eh. Kaller Tine den for hvitmelk da?

Lenke til kommentar

Han ironiserte over ditt innlegg "Hodedeler", ;) (noe han riktignok ikke helt klarte)

Når det gjelder kopi av mailen jeg sendte Petter, skal jeg vurdere det... :wee:

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Eh. Kaller Tine den for hvitmelk da?

6158831[/snapback]

Tipper det var ironisk ;)

Dotten; jeg har allerede trukket fram et dikt som hyller Gulosten, det er argument nr. 3 etter farge og Synnøve Finden. Dessuten ER det faktisk 16 000 hits på Google, det burde jo tyde på at en del fler enn meg bruker ordet gulost, selv om det er flere forvirrede nerdesjeler som bruker h-ordet... Dessuten har vi Arla, som jeg har trukket fram tidligere, som bruker gulost-ordet.

Og ja, mulig gulosten er gulnet, hvit ost, men gulnet, hvit ost er gul. EOD.

En som var litt morsom, prøv den google moon-greia... :tease:

http://scandinavian.blogs.com/kart/2005/08...rt_fra_goo.html

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...