Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Det voten er om er hva folk kaller vanlig gulost som Norvegia, Synøve Finden osv. og ikke slike spesielle kremostgreier. Noen kaller gulost for hvitost/kvitost og noen kalle gulost for gulost.

Inlegg nr. 600 :fun:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min oppfatning av dette er at hvitost er en samlebetegnelse for all ost som er hvit/tilnærmet hvit. Men for å skille mellom hvitost i den formen av f. eks. smøreost, så kaller vi Norvegia, Jarlsberg og de andre vanlige ostene for gulost.

Lenke til kommentar

Man lurer på om norsk hvitost som har fått en gulaktig farge fordi man har tatt hvitost og gitt den tilsetningsstoffer heter gulost? Nei. Den er en hvitost, men kan godt betegnes som en gul ost (merk orddeling). Men navnet er og forblir Hvitost.

"Kan du kjøpe en gul ost" vil altså si at man kjøper en hvitost med en gulaktig farge.

Er ikke værre enn det.

Lenke til kommentar
Min oppfatning av dette er at hvitost er en samlebetegnelse for all ost som er hvit/tilnærmet hvit. Men for å skille mellom hvitost i den formen av f. eks. smøreost, så kaller vi Norvegia, Jarlsberg og de andre vanlige ostene for gulost.

6154218[/snapback]

står det virkelig gulost på norvegia ostepakken din?

Lenke til kommentar

6154218[/snapback]

6154234[/snapback]

Står det hvitost på Synnøve-pakken din?

Pwnd!!

Lenke til kommentar

6154218[/snapback]

6154234[/snapback]

Står det hvitost på Synnøve-pakken din?

Pwnd!!

6154240[/snapback]

synnøve er mindreverdig. de kom etter tine, og har mye mindre markedsandel

Pwnd!!

Lenke til kommentar
Det voten er om er hva folk kaller vanlig gulost som Norvegia, Synøve Finden osv. og ikke slike spesielle kremostgreier. Noen kaller gulost for hvitost/kvitost og noen kalle gulost for gulost.

Hvorfor skal du betsmme hva som skal defineres som hvitost? Norvegia er da vitterlig Norvegia, ikke "hvitost".

Lenke til kommentar
Hvis du googler på Gulost, og på hvitost, kan du selv se at det er gulost som er mest brukt! :)

6154259[/snapback]

Oooooooold!!

Dere hvitost-folk har så dårlige argumenter. Dere repeterer dere selv hele veien. :p

Edt: Regnet med at han mente hvitost og ikke gulost

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du betsmme hva som skal defineres som hvitost? Norvegia er da vitterlig Norvegia, ikke "hvitost".

6154275[/snapback]

For å si det slik:

Hva kaller du en helt vanlig Norvegia ost? Hvitost eller gulost?

Det har jeg presisert mange ganger nå.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...