Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Gi bort? Tror nok ikke helt det er sånn det fungerer. Tine er bøndene som krever høy pris - Synøve Finden er ET AS der investorene og eieren ønsker å tjene penger på et fritt marked.

Du har ikke peiling, har du vel?

 

Synnøve Finden har ikke nok leverandører til å forsyne seg selv med ost, derfor må staten komme løpende å tvinge Tine til å selge sin melk (til svært, svært lav pris).

6149310[/snapback]

Fordi Tine BA har MONOPOL. I Norge ønsker vi et fritt marked.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den holder ikke...

 

Kuer (dere sier vel kyr dere kvitostfolk) spiser gress (grønn), gresset kommer fra jorden (brun)...altså er...

 

 

Gulost = Brunnost

Brunost = Geitost

_____________________

2x-f(x)/14.99

 

 

 

Derfor heter det gulost :yes:

 

 

Dere kan ikke motbevise matematikken

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Gi bort? Tror nok ikke helt det er sånn det fungerer. Tine er bøndene som krever høy pris - Synøve Finden er ET AS der investorene og eieren ønsker å tjene penger på et fritt marked.

Du har ikke peiling, har du vel?

 

Synnøve Finden har ikke nok leverandører til å forsyne seg selv med ost, derfor må staten komme løpende å tvinge Tine til å selge sin melk (til svært, svært lav pris).

6149310[/snapback]

Fordi Tine BA har MONOPOL. I Norge ønsker vi et fritt marked.

6149359[/snapback]

 

Sist jeg sjekket så kunne jeg velge mellom både tine ost og synnøve ost, samt Tine melk og Q melk.

 

Sitter for ordens skyld og tygger på Synnøve ost nå.

 

Så Tine har altså monopol? Ha!

Lenke til kommentar
Næringskjeden har vi allerede vært inn på;

 

Sola - Gress - Melk - Ost

 

 

Det er mulig. Har ikke lest i gjennom alt, men jeg vil nå alikevel si at det er en mer direkte sammenheng mellom melk og ost, enn gress og melk. Ost er jo bare sammenrørt melk. Skal ikke gå inn på hva som skjer med gresset før det kommer melk ut :)

 

 

edit: la til quote. Herre for en aktivitet det er på denne tråden!

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

HVor stor andel har Tine? Hvor stor andel har Synnøve Finden?

 

Sistnevnte har ikke mulighet til å ekspandere fordi Tine har en monopolsituasjon på levering av melk. Dette så vi tydelig etter "tine-krisen" hvor Tine var halvkorrupte, og Synnøve solgte godt. De kunne ikke produsere nok til å møte etterspørselen - nettopp fordi de ikke fikk kjøpt nok melk. Fordi Tine er i en monopolsituasjon overfor bøndene.

 

Synnøve-osten, den lette ihvertfall, er faktisk ganske grei. :)

Lenke til kommentar
Kuer (dere sier vel kyr dere kvitostfolk)

Du er så utrolig dum. "Kuer" har bare vært godkjent som skrivemåte i noen få måneder, og allerede synes du den "gamle" måten er teit.

6149415[/snapback]

Jeg har alltid bøyd det slik, og det har mine foreldre også;

 

en ku - kuen - flere kuer - alle kuene.

 

Og kuen sier mø, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Kuer (dere sier vel kyr dere kvitostfolk)

Du er så utrolig dum. "Kuer" har bare vært godkjent som skrivemåte i noen få måneder, og allerede synes du den "gamle" måten er teit.

6149415[/snapback]

Jeg har alltid bøyd det slik, og det har mine foreldre også;

 

en ku - kuen - flere kuer - alle kuene.

 

Og kuen sier mø, såvidt jeg husker.

6149425[/snapback]

Dagens! :thumbup:

Lenke til kommentar
I og med at majoriteten av all gulost er gul, bør den fortsette å hete gulost. At det er tillatt å skrive hvitost beviser bare at språkrådet gir etter for språk-/skrivefeil.

Lawl, det er hvitost som er det offisielle navnet, gulost er en ny oppfinnelse.

 

Og kan du ikke definere "gul-/hvitost" for meg, er det bare fargen som bestemmer det?

6148023[/snapback]

 

Ja, og fargen er gul.

Lenke til kommentar
Kuer (dere sier vel kyr dere kvitostfolk)

Du er så utrolig dum. "Kuer" har bare vært godkjent som skrivemåte i noen få måneder, og allerede synes du den "gamle" måten er teit.

6149415[/snapback]

Jeg er moderne :p

 

 

 

_____

 

 

Voldsom aktivitet i denne tråden. Jeg visste ikke at folk hadde sa sterke meninger om ost.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid bøyd det slik, og det har mine foreldre også;

 

en ku - kuen - flere kuer - alle kuene.

 

Og kuen sier mø, såvidt jeg husker.

Da har dere gjort det feil. Det er helt nytt at det er lov å skrive det slik, det ble vel vedtatt i rettskrivningsreformen i 2005 en gang, tror jeg.

 

EDIT: Uff, jeg har over 50 poster i en tråd om hvitost, skremmende.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Voldsom aktivitet i denne tråden. Jeg visste ikke at folk hadde sa sterke meninger om ost.

6149439[/snapback]

 

 

Den som startet denne tråden rørte en nerve som har vært urørt i det norske folk i årevis. Nå er helvete løs.

 

edit: det er jo for så vidt deg, så jeg nå. Det er deg vi kan takke for den kommende WW 3 :omg:

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
HVor stor andel har Tine? Hvor stor andel har Synnøve Finden?

 

Sistnevnte har ikke mulighet til å ekspandere fordi Tine har en monopolsituasjon på levering av melk.

Visst har de muligheten til å ekspandere. Må man absolutt se på hvitostpakken som halvtom fremfor halvfull?

 

Og det at Synnøve i ettertid kommer og gir navn på sin egen hvitost som gulost fordi de tilsetter hvitosten stoffer gjør ikke det mer riktig, hverken historisk, moralskt, eller rent faktisk å kalle den gulost.

 

Fordi den er faktisk en hvitost.

 

Det er bare deres produktnavn. Akkurat som enkelte sjokolademelk heter O Boy og Nesquick.

 

Man kan ikke motstride de faktiske forhold :cool:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...