Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier hvitost av de åpenbare grunner at det er det jeg har blitt lært av mine foreldre og de i samfunnet rundt meg når jeg var liten. Om dette er rett eller galt bryr meg midt bak rævskogen. Hvorfor folk gidder å ha denne intetsigende og uløsbare diskusjonen om hvilket av ordene som er best, riktig og hva nå man måtte komme på skjønner jeg ikke.

 

Nå for tiden bruker jeg rett og slett bare det ordet som stpr på pakken. Har vi for eksempel "Synnøve gulost" på frokostbordet sie jeg. "Kan noen være så snill å sende gulosten". Har vi "Norvegia hvitost", sier jeg hvitost istedet. Egentlig ganske enkelt og greit. Jeg bruker det ordet som passer situasjonen best. Og ja, osten er nok gul. Men en av hovedidgrediensene er jo melk, som i høyeste grad er hvit.

 

For dem som mener at kvitost er det riktige sidestilles dette valget med hvitost da kvitost er den nynorske målformen av ordet og dermed ikke et annet ord. Er klar over at noen muligens bruker dette i sin dialekt. Og siden det ikke finnes et nynorsk talespråk, kun dialekter, får man heller bare gå utifra de ofisielle ordlistene.

 

Ellers bruker jeg selv hvitost sånn til vanlig når jeg omtaler hvitost utenom måltider. Da hvitost er det "riktige" ordet for meg, og det ordet jeg ble lært opp til å bruke som liten pjokk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ser ut som vi får en vinner snart..!!

Uansett hva som skjer så sier jeg gulost, ikke noe kvitost her i bygda nei..

:tease:

6400096[/snapback]

 

Ensomt vel at det bor bare en i bygda. Da kalles det ikke bygd, men eremitttilværelse. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...