Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Har en sterk mistanke om at noen oppretter MANGE brukerkontoer, bare for å få sitt syn nærmere 1000 stemmer ... Litt rart at hvitskallene plutselig akslererer så nærme målstreken, uten at gulosten gjør det samme. De har tross alt ligget svært nærme hverandre siden tidenes morgen.

 

6385860[/snapback]

 

Både hvitost og gulost har ledet med opp til 30 stemmer til tider. Det svinger voldsomt til tider, juks kan dessverre ikke utelukkes da et par tilfeller er blitt avslørt. Jeg håper inderlig at brukere ikke kaster bort tid på slikt, det er jo kun snakk om ost!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du kaller det brunost og ikke svartost? Interessant. Carry on then...

6386772[/snapback]

 

Osten er brun og har sikkert fått navnet sitt av den grunn. Hvitost er som kjent naturlig hvit, så regner med at det er derfor den har fått navnet hvitost av denn grunn da osten kun blir gul og oransje av tilsetningsstoffer som endrer fargen på den naturlig hvite osten. Som poengtert uttallige ganger før :)

 

Men det er samme produkt selv om den er oransje, hvit eller gul. Men brunost er ikke det.

 

Hvitost framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, brunost ved å koke inn myse :)

Lenke til kommentar
Som mange har sagt før, Dotten, så har det ingen betydning hvilken farge osten har et eller annet sted i fremstillingsprosessen, det er sluttproduktet som teller.

6386820[/snapback]

 

Det spiller heller ingen rolle hvilken farge et fåtall oster heter, samlebetegnelsen er fremdeles hvitost, dette har med hvordan osten lages å gjøre. At gulostinger ikke fatter dette er utrolig. Man kan ikke bare si at riktige og godt innarbeidede ord i det norske språk er ugyldige og feil bare fordi du synes det er slik.

Lenke til kommentar

Vi har hovedsakelig tre farger på ostene her i landet. Hvite, gule og brune( saddle brown er vel nærmere). Følgende farger og rgb+hex koder altså:

 

255 255 255  ffffff white

255 255 0  ffff00 yellow

139 69 19  8b4513 saddle brown

 

Om vi plusser sammen alle og tar snittet får vi "216 193 91" eller "D8C15B", så derfor foreslår jeg at vi avskaffer alle ostefargenavna til fordel for dette altså:

dåtteseénfembe

(d + åtte + c + 1 + 5 + b )

 

 

(255+255+139)/3 (255+255+69)/3  (255+0+19)/3

216 193  91

:yes:

 

Alle fornøyde? Flott, la oss stenge denne tråden, går meg snart på nervene!

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Vi har hovedsakelig tre farger på ostene her i landet. Hvite, gule og brune( saddle brown er vel nærmere). Følgende farger og rgb+hex koder altså:

 

255 255 255  ffffff white

255 255 0  ffff00 yellow

139 69 19  8b4513 saddle brown

 

Om vi plusser sammen alle og tar snittet får vi "216 193 91" eller "D8C15B", så derfor foreslår jeg at vi avskaffer alle ostefargenavna til fordel for dette altså:

dåtteseénfembe

(d + åtte + c + 1 + 5 + b )

 

 

(255+255+139)/3 (255+255+69)/3  (255+0+19)/3

216 193  91

:yes:

 

Alle fornøyde? Flott, la oss stenge denne tråden, går meg snart på nervene!

6386883[/snapback]

 

Gulost låter fremdeles best. ;)

Lenke til kommentar
Gulost låter fremdeles best. ;)

6386898[/snapback]

Vel, da foreslår jeg som jeg har sagt tidligere i denne tråden, et nøytralt felles ord: svartost, eventuelt dåtteseénfembe som jeg sa i forrige post. Det har liksom et vakkert flott franskt preg over seg, og som vi alle veit :

 

dåtteseénfembe > hvitost & kvitost & gulost < svartost

Lenke til kommentar
Det spiller heller ingen rolle hvilken farge et fåtall oster heter, samlebetegnelsen er fremdeles hvitost, dette har med hvordan osten lages å gjøre. At gulostinger ikke fatter dette er utrolig. Man kan ikke bare si at riktige og godt innarbeidede ord i det norske språk er ugyldige og feil bare fordi du synes det er slik.

6386879[/snapback]

Det du fyller på bilen din er altså ikke diesel eller bensin, men råolje?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Som mange har sagt før, Dotten, så har det ingen betydning hvilken farge osten har et eller annet sted i fremstillingsprosessen, det er sluttproduktet som teller.

6386820[/snapback]

Så er det sluttproduktet jeg snakker om. De hvite ostene er like fullverdige som de gule, det er faktisk de ostene som ble først fremstilt. Jarlsberg og Norvegia er babyost i den store sammenheng. Ta Mozarelleaost f.eks., hvit som snø og 800 år gammel. Osten kommer i flere forskjellige farger, enkelt og greit. For de som sier gulost fordi de tror osten er gull, vel de ignorer faktum at osten kommer i hvit og oransje også.

 

Litt om hvorfor fargen varierer:

 

Most cheeses are naturally white or pale cream in color.  The bright

orange and yellow cheeses such as cheddar, American, etc. commonly found

in the supermarket are dyed with a natural coloring called annatto. Some

regions (such as Vermont, in the United States) prefer not to color their

cheese and are proud of their white cheddar and other varieties. 

Lenke til kommentar
Det spiller heller ingen rolle hvilken farge et fåtall oster heter, samlebetegnelsen er fremdeles hvitost, dette har med hvordan osten lages å gjøre. At gulostinger ikke fatter dette er utrolig. Man kan ikke bare si at riktige og godt innarbeidede ord i det norske språk er ugyldige og feil bare fordi du synes det er slik.

6386879[/snapback]

Det du fyller på bilen din er altså ikke diesel eller bensin, men olje?

6386961[/snapback]

det også :cool:

Lenke til kommentar
Så er det sluttproduktet jeg snakker om. De hvite ostene er like fullverdige som de gule, det er faktisk de ostene som ble først fremstilt. Jarlsberg og Norvegia er babyost i den store sammenheng. Ta Mozarelleaost f.eks., hvit som snø og 800 år gammel. Osten kommer i flere forskjellige farger, enkelt og greit. For de som sier gulost fordi de tror osten er gull, vel de ignorer faktum at osten kommer i hvit og oransje også.

6387069[/snapback]

Hvis du har sett en ordentlig mozarellaost noengang vet du at man ikke kan sammenligne den med Norvegia i det hele tatt.

 

EDIT: Æsj, vegis, du bør ha skjønt poenget.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvis du har sett en ordentlig mozarellaost noengang vet du at man ikke kan sammenligne den med Norvegia i det hele tatt.

 

EDIT: Æsj, vegis, du bør ha skjønt poenget.

6387101[/snapback]

 

Det er og forblir samme produktet. Norvegia passer best til brødskiva, mens mozarella er knall på pizza :)

 

Det finnes uttalige mange andre hvite oster, noen av de er skikkelig god. Men majoriteten av ostene blir for krass smak for en følsom nordmann, men er artig å prøve ut.

 

De mest kjente norske ostene er gulaktig, er nok også derfor ordet gulost har oppstått. Hvitost er nok mer historisk forankret, men gulost tok nok til etter at Jarslberg kom til for 70 år siden, i tillegg til at et av Synnøve sine hvitostprodukter heter Gulost.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ja, men da er det jo både gul, hvit, oransje og brun ost da ?

6385557[/snapback]

 

Den brune er et helt annet produkt enn den hvite/gule/oransje(som er samme produktet). Som stadfestet tidligere. Brunost har intet i denne diskusjonen å gjøre :)

 

Edit: Mrmus; Huff, trist å bli brukt i samme setning som Bush og Hitler :no::p

6386750[/snapback]

 

Vet det, brukes kun for å forrvirre. Krigen føres på ulike fronter som, infiltrasjon, propaganda, fakta, snikmord, bakholdsangrep, desinformasjon osv. Da jeg er nokså forvirret til vanlig, bruker jeg denne tilstanden for det den er verdt.

 

:D

 

NB! Hitler spiste bare Nugatti (brunt gørr), og makrell i tomat. Når det gjelder Bush, så kan man ikke annet enn å bli glad i gutten: "I know what I believe. I will continue to articulate what I believe and what I believe — I believe what I believe is right." Rome, Italy, July 22, 2001 :)

Lenke til kommentar

1118217883550_567.jpg

Det bildet er tatt fra Vg.no!

Så hvis det er dårlig, så får dere drepe vg, ikke meg.

Hvis dere synes den er hvit, så er det noe feil.

Men så finnes det også hvite oster.

Så begge deler er riktig, og hvis man blander det, så får man OST!

OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST OST

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
1118217883550_567.jpg

Det bildet er tatt fra Vg.no!

Så hvis det er dårlig, så får dere drepe vg, ikke meg.

Hvis dere synes den er hvit, så er det noe feil.

Men så finnes det også hvite oster.

 

6387215[/snapback]

 

Kan være at osten er vokset. Så når voksen er fjernet, finner du den mest lysende vellagrede hvitost.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg dedikerer 100% første innlegg på side 200 til "gulosten og dens venner".

 

:w00t:

 

Slå den hvitost/kvitost-tullinger! :tease:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...