Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Følgende bilder viser hvordan et gult objekt skifter farge under feil lysforhold. Øverst er et bilde i nøytralt lysforhold, og mellomst er et i sterkt lys. Edit: Nederst er et bilde i litt svakere lys.

 

post-51238-1151269552_thumb.png

 

post-51238-1151269570_thumb.png

 

post-51238-1151269714_thumb.png

6382907[/snapback]

 

Det er animerte bilder. Jeg sa ta et bilde av en gul ost i en BUTIKK! Men du vet jo kanskje det ikke finnes gule oster.

6383350[/snapback]

 

Det var ikke poenget med bildene jeg postet. Poenget var å vise at lysforholdene kunne få gult til å bli lysere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

greit nok at de fleste Ostene som går under fellesbetegnelsen "hvitost" er faktisk Gule, MEN det betyr ikkje at det heter Gulust. fordi innenfor betegnelsen hvitost, er det flere hvit fargede oster også.

 

og eg skjønner ikkje hvorfor dere gulostinger orker å tro at dere har rett engang, dere vet innerst inne at dere har feil. så innrøm det, før det er for seint :)

 

Hvitost FTW :w00t:

Lenke til kommentar
greit nok at de fleste Ostene som går under fellesbetegnelsen "hvitost" er faktisk Gule, MEN det betyr ikkje at det heter Gulust. fordi innenfor betegnelsen hvitost, er det flere hvit fargede oster også.

 

og eg skjønner ikkje hvorfor dere gulostinger orker å tro at dere har rett engang, dere vet innerst inne at dere har feil. så innrøm det, før det er for seint :)

 

Hvitost FTW :w00t:

6383474[/snapback]

 

Hvitostingene vet innerst inne at de tar feil. Underbeivisstheten gjør at man tenker på gul ost hver gang man hører ordet "ost".

Lenke til kommentar

Dette er en syk tråd :thumbup: Og selvsagt vil det mest logiske vere og si Gulost, men det er en vanesak, hva man har vokst opp med og det har også en del og si hvor man kommer fra her i landet.

 

For meg blir jeg helt uggen når jeg sier Gulost, så jeg sier hvitost. men da blir dere gulostingen sinte og sier at hvitost er feil og ulogisk.

 

Og siden jeg kommer fra Sunnmøre er det igrunnen logisk at jeg burde skrible nynorsk, men siden medianorge er hobbynazier og forer oss med bokmål fra morgen til kveld (bortsett fra NRK og Hårek da selvsagt, men hvem bryr seg?)

 

Anyway; Gulostinger skylder på hvitostingene og hvitostingene skylder på gulostingene og jeg skylder på lånekassa som jeg skylder alt for mye fra før av, som selveste Redaktom ville sagt det. :thumbup:

 

-Fred ut-

 

Foresten så sendte jeg tips til VG om denne syke tråden nå. Harf Harf Harf Harf, om dette kommer i media og ender opp på Holmgang skal jeg jammen få meg en god latter :thumbup:

Endret av SCV
Lenke til kommentar
At gulosten er gul er det eneste argumentet som ikke er knust. Det eneste hvitostingene gjør er å si "næj osten ær ike gul !! 111", evt. benytte seg av det allerede gjennomhullede hvitvin-prinsippet.

 

Alt tilsier at det heter gulost – ingenting tilsier at det skal hete hvitost.

Hvem har sagt at ingen av ostesortene er gule?

 

Hvitoster kommer i flere farger, ja, men hvit er den fargen som beskriver alle sammen på en best mulig måte. Nå kommer jo bare du til å si at "majoriteten av osten er gul", men du har ikke noe bevis.

Lenke til kommentar
At gulosten er gul er det eneste argumentet som ikke er knust. Det eneste hvitostingene gjør er å si "næj osten ær ike gul !! 111", evt. benytte seg av det allerede gjennomhullede hvitvin-prinsippet.

 

Alt tilsier at det heter gulost – ingenting tilsier at det skal hete hvitost.

 

Synes jeg har gang på gang påpekt at farge argumentet til dere gulostinger er så tynt at det ikke kan brukes. 95% av alle gulost postene i denne tråden er jo bare oppgulp av samme tragiske argument: "AMAGAD, Osten er gul!11one"

 

Osten *er* ikke gul gul. Den er i beste fall beige, og dermed *er* dette argumentet knust.

Lenke til kommentar
At gulosten er gul er det eneste argumentet som ikke er knust. Det eneste hvitostingene gjør er å si "næj osten ær ike gul !! 111", evt. benytte seg av det allerede gjennomhullede hvitvin-prinsippet.

 

Alt tilsier at det heter gulost – ingenting tilsier at det skal hete hvitost.

 

Synes jeg har gang på gang påpekt at farge argumentet til dere gulostinger er så tynt at det ikke kan brukes. 95% av alle gulost postene i denne tråden er jo bare oppgulp av samme tragiske argument: "AMAGAD, Osten er gul!11one"

 

Osten *er* ikke gul gul. Den er i beste fall beige, og dermed *er* dette argumentet knust.

6384827[/snapback]

 

Den er jo uansett mer gul en hvit.

 

Men jeg har sagt det heter gulost.

 

Colaen er jo trossalt grønn.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Følgende bilder viser hvordan et gult objekt skifter farge under feil lysforhold. Øverst er et bilde i nøytralt lysforhold, og mellomst er et i sterkt lys. Edit: Nederst er et bilde i litt svakere lys.

 

post-51238-1151269552_thumb.png

 

post-51238-1151269570_thumb.png

 

post-51238-1151269714_thumb.png

6382907[/snapback]

 

Det er animerte bilder. Jeg sa ta et bilde av en gul ost i en BUTIKK! Men du vet jo kanskje det ikke finnes gule oster.

6383350[/snapback]

Har du noen gang sett jalsberg reklamen?

Da han karen kommer inn med den GULE osten?

Da er osten GUL...

 

 

Men enig med Jzono1..! Osten er OST!

Lenke til kommentar

 

Den er jo uansett mer gul en hvit.

6384835[/snapback]

 

Det er jo helt avhengig av hvilken hvitost man snakker om. Noen av dem er hvite som snø, andre gulaktige. Noen er til og med oransje. :)

6385111[/snapback]

 

Nå kommer du aldri til å gi deg, så det er faan ikke noe poeng i å diskutere med deg dotten :p

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105194

Fra Troms i nord til Kristiansand i sør lages det blåmuggoster, hvitmuggoster,

pultoster, ridderost, hvitost, brunost, geitost, gomme og mye, mye mer.

Er også en del om gulost der. Kan virke som om gulost blir definert som en ostetype i likhet med geitost og blåmysost.

Men en fellesbetegnelse for oster som er hvit/gul/oransje/blåskjær er og blir hvitost. Gulost er under betegnelsen hvitost

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...