Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Hvitost heter hvitost, Gulost er et forbanna dialekt ord!

Er det så vanskelig å fatte?

 

Det blir jo, imo, helt feil å si at gulosten er hvit pga. at den fremstilles av melk (hvitt produkt) tidlig i prosessen. Det blir jo det samme som å si at smør er hvitt?!

 

HAHA, tok dere der!1

 

Gulostingene 1 : 0 Hvitostingene

Så absolutt ikke?

 

Forresten, smør er hvitt det og. Bare Brelett og Smørbukk (eller hva faen det heter :p). Soft Flora (light og vanlig) er hvit.

 

Skal vi liksom kalle sitronen en grønn frukt siden den er grønn når den vokser?

 

Hvitost er hvit, de ostene som er gul har et eller annet fargestoff i seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvitost heter hvitost, Gulost er et forbanna dialekt ord!

Er det så vanskelig å fatte?

 

Det blir jo, imo, helt feil å si at gulosten er hvit pga. at den fremstilles av melk (hvitt produkt) tidlig i prosessen. Det blir jo det samme som å si at smør er hvitt?!

 

HAHA, tok dere der!1

 

Gulostingene 1 : 0 Hvitostingene

Så absolutt ikke?

 

Forresten, smør er hvitt det og. Bare Brelett og Smørbukk (eller hva faen det heter :p). Soft Flora (light og vanlig) er hvit.

 

Skal vi liksom kalle sitronen en grønn frukt siden den er grønn når den vokser?

 

Hvitost er hvit, de ostene som er gul har et eller annet fargestoff i seg :)

6339640[/snapback]

 

Gulost er gul, da dette fargestoffet skal være der. Ost uten fargestoff mangler noe. Smør er også gult. Hvitostinger har en ganske absurd oppfatning om hva som er gult.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Gulost er i ferd med å ta ledelsen igjen, dette kan bety at sannhet atter en gang vil seire! :)

6339598[/snapback]

 

Har du vært på kirkegården og gravd opp Tippoldefedre, for dermed å elektrosjokke dem til liv og stemme Gulost? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Gulost er gul, da dette fargestoffet skal være der. Ost uten fargestoff mangler noe. Smør er også gult. Hvitostinger har en ganske absurd oppfatning om hva som er gult.

6339663[/snapback]

 

Det eneste som er absurd er Gulostingenes motvilje til å oppfatte fakta.

Det som er enda mere absurd er hvor lenge dødskrampene til disse markspiste, fargeblinde, genspleisede, frådende, psykotiske, sengevætende, mammadaltende, fremmedfiendlige, nasjonalsosialistiske, fjompenissene varer.

 

;)

Lenke til kommentar

Som Dotten faktisk hadde rett i, alle snakker dialekt. Således er hvitost også dialekt.

Når det gjelder det evinnelige maset om "buhuuhuuu...hvitost er det produktteknisk riktige!" (dette er trosbekjennelsen til hvitostingene:)), vil jeg atter nevne at hverken sort eller hvitt er farger iflg. fargelære, og tannkrem heter på fagspråket tannpasta, osv osv. Det produkttekniske har ingenting å si.

Lenke til kommentar
Hvitost heter hvitost, Gulost er et forbanna dialekt ord!

Er det så vanskelig å fatte?

 

Det blir jo, imo, helt feil å si at gulosten er hvit pga. at den fremstilles av melk (hvitt produkt) tidlig i prosessen. Det blir jo det samme som å si at smør er hvitt?!

 

HAHA, tok dere der!1

 

Gulostingene 1 : 0 Hvitostingene

Så absolutt ikke?

 

Forresten, smør er hvitt det og. Bare Brelett og Smørbukk (eller hva faen det heter :p). Soft Flora (light og vanlig) er hvit.

 

Skal vi liksom kalle sitronen en grønn frukt siden den er grønn når den vokser?

 

Hvitost er hvit, de ostene som er gul har et eller annet fargestoff i seg :)

6339640[/snapback]

 

 

Vil bare påpeke at Soft Flora ikke er smør, men margarin :)

Så smør er nok ganske gult.

 

Og det er jo klart at det heter gulost.

For hvis den er hvit så er det hvertfall en veldig rar hvitfarge ;)

Lenke til kommentar
du sier gulost er dialekt

 

Jeg snakker bokmål (ja jeg vet det ikke heter å snakke bokmål, men det er best beskrivende) og jeg har alltid sagt gulost.

6340097[/snapback]

Kan godt hende, men du er neppe helt kjemisk ren for dialekt.

 

Jeg prater også bokmål, og sier kvitost/hvitost. Uansett hvor rent bokmål du prater, vil du bestandig ha ord fra barndommen som sitter igjen.

 

 

Som Dotten faktisk hadde rett i, alle snakker dialekt. Således er hvitost også dialekt.

Når det gjelder det evinnelige maset om "buhuuhuuu...hvitost er det produktteknisk riktige!" (dette er trosbekjennelsen til hvitostingene:)), vil jeg atter nevne at hverken sort eller hvitt er farger iflg. fargelære, og tannkrem heter på fagspråket tannpasta, osv osv. Det produkttekniske har ingenting å si.

6340677[/snapback]

Så klart har det at det er produktteknisk riktig noe å si?

 

 

Vil bare påpeke at Soft Flora ikke er smør, men margarin :)

Så smør er nok ganske gult.

 

Og det er jo klart at det heter gulost.

For hvis den er hvit så er det hvertfall en veldig rar hvitfarge ;)

6340713[/snapback]

Hmm, står vel kanskje "Plantemargarin" på pakken ja :p

 

Jeg mener nå fremdeles at smør er hvitt. Står fremdeles fast på at fargen i smøret er et fargestoff produsentene bruker for å få det til å se bedre ut.

 

Osten er gul ja, men som jeg har sagt tidligere, det er dialekt. Men det er fremdeles slik at hvitost er det ordet som er "godkjent" norsk.

 

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

gulost gulost hvitost

 

TILSLAGSORD            ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

hvitost                            hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i                ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost

 

kvit|ost el. *hvit~ s d

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Er selv østlending. mamma er nordlending og pappa er trønder.

ingen av oss sier hvitost, alle sier gulost. og alle jeg kjenner sier også gulost.

 

hvem er de innavla folka som mener det heter hvitost og hvor kommer de fra?

6341040[/snapback]

Jeg er en av de. Jeg kommer fra ei bygda i Nord Norge og alle her sier kvitost. Tror de fleste nordlendinger som har bodd her hele sitt liv sier kvitost.

 

"Du! Kan eg få en kvitost hos dæ?"

"Du! Kan eg få en gulost hos dæ?"

 

Jeg mener kvitost høres mer rett ut der :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...