Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

-"Produktteknisk" riktighet betyr lite. Svart og hvitt er ikke farger ihht til fargelære, det produkttekiske uttrykk for tannkrem er tannpasta osv. Ergo, det fagtekniske argumentet faller bort

Tull. Hvitost ble brukt fordi osten i utgangspunktet hadde en hvit farge. Med din retorikk er tannpasta feil ord. Skal lete lenge etter noen som avviser fagpersonell på dårligere grunnlag enn dette her. Ergo, du kverulerer og argumentet står like sterkt som alltid.

 

-"Gul ost er naturlig hvit ost med tilsetninger"

Ja, og uten disse tilsetningene var det ikke gulost. Utgangspunktet for ost er bare melk som har blitt varmet opp.

Feil, da de hvite variantene er like mye hvitost som de gule eller oransje.

 

-Språkeksperter

Språk er av natur i konstant utvikling og stadig skiftende. Det som var riktig i går, er ikke nødvendigvis riktig i dag. Man kan ikke banke i bordet med uttalelsen fra en eller to språkeksperter, fordi språk ikke er som matematikk, der 1+2=3 og alltid har vært det.

Ergo du ignorerer fagpersonell?

 

-Tine Meierier

Jeg har lest mailen fra Tine, og de sier at gulost er like riktig som hvitost. (De poengterer derimot at hvitost er det produktteknisk riktige. Se første punkt.)

 

Som nevnt tidligere, det er ingenting i veien med å snakke dialekt (gulost).

 

-Eventyrargumentet

Askeladden skremte et troll ved å klemme vannet av en hvit stein. For ordens skyld nevner jeg at disse eventyrene ikke er ment å være dokumentariske, men kun er oppdiktet.

For ordens skyld nevner jeg at Askeladden ble bragt inn fordi en gulosting hevdet at gulost ordet var kultur, mens hvitost kom etterpå.

 

Altså, alle argumenter er kjent ugyldige.

Overhodet ikke. Men lev i den tro om du vil :)

 

Nei, dere, alle argumenter er ikke ugyldige. Diskusjonen handler om ostens navn, og ostens navn handler om ostens farge. Ostens farge er gul, og ostens navn er gulost.

Ostens farge er gul, hvit og oransje. Men den er opprinnelig hvit. Men fortsett å ignorer fakta om det passer :)

 

 

Jeg stenger herved denne tråden.  :tease:

Om du hadde hatt slik makt så ville altså hvitost seiret, da de leder. Jaja :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi snakker om produktet som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut. Om du tror annet så synd, ikke vår feil at gulostinger er så desorientert at de ikke vet hva diskusjonen engang handler om.

Ja, vi snakker om ost. Nærmere sagt gulost. Vi skal være så generøse av vi godt kan innlemme mozzarella, oransje cheddar og andre ikke-gule guloster i definisjonen.

Heldigvis er ikke hvitostinger slik at de utbasunerer "vi snakker ikke om de gule ostene, men de hvite". Må gulostinger til for slikt tull :tease:

De fleste ostene i segmentet vi snakker om er gule. Ergo gulost.

Fint å lese, det visste jeg ikke. Men jeg vet at hvitosten opprinnelig kom i hvit farge. Så hva mener du egentlig? At man bør gi gulroten navnet oransjeost nå, eller at hvitost faktisk er det riktige navn?

Jeg mener at dine argumenter om hvitvin, gulrøtter og røde grønnsaker ikke holder mål.

Så fargeargumentet ditt, Dotten, er lite verdt.

Nok et tilfelle av å være litt desorientert her :)

For det er ikke jeg som løper rundt med "men den er jo <sett inn farge>".

Osten kommer i tre forskjellige farger. Punktum finale.

6338392[/snapback]

Du er tydeligvis desorientert. Du sier at osten kommer i tre farger. Det høres mistenkelig mye ut som et fargeargument.

For det første, vi vet den kommer i tre farger. Men fargen på de fleste ostene i segmentet er gul. Derfor, siden vi ikke er produktteknikere, kun legmenn, sier vi gulost.

Lenke til kommentar
Det at dere forsøker å latterliggjøre argumentet uten faktisk å svare skikkelig på det viser at dere er på defensiven.

6338191[/snapback]

 

Jeg svarer skikkelig, om noen føler de blir latterligjort så klarer de dette fint selv. Er en ufin bruk av hersketeknikk å påstå noe slikt.

 

Det som viser om noen er på defansiven er når man avviser fagpersonell, avviser dokumentasjon, kommer med uriktige påstander og som prøver å ignorere faktum som at hvitoster kommer i forskjellige farger. "Men vi snakker ikke om de hvite eller oransje ostene" er kverulering fra ende til annet, for det er nettopp de ostene man snakker om, i tillegg til den gule varianten.

 

For det er og blir samme produkt.

Lenke til kommentar
Ja, vi snakker om ost. Nærmere sagt gulost. Vi skal være så generøse av vi godt kan innlemme mozzarella, oransje cheddar og andre ikke-gule guloster i definisjonen.

Definisjonen er der og således sier det seg selv hvilken oster som innlemmes i definisjonen. Og de er både gule, hvite og oransje.

 

 

De fleste ostene i segmentet vi snakker om er gule. Ergo gulost.

Jeg kunne gjerne be deg dokumentere, men så er dette fullstendig irrelevant. Ostens naturlige farge er og forblir hvit.

 

Jeg mener at dine argumenter om hvitvin, gulrøtter og røde grønnsaker ikke holder mål.

Noe som er uforståelig da du motsier deg selv.

 

Du er tydeligvis desorientert. Du sier at osten kommer i tre farger. Det høres mistenkelig mye ut som et fargeargument.

Herre jemini. Det er ikke et argument, det er å nevne fakta. Når noen påstår at osten kun er gul så er det feil.

 

For det første, vi vet den kommer i tre farger. Men fargen på de fleste ostene i segmentet er gul. Derfor, siden vi ikke er produktteknikere, kun legmenn, sier vi gulost.

 

Ostens naturlige farge er hvit. Akkurat som gulrotens (i følge deg) opprinnelige farge er gul.

 

Så nå må du bestemme deg. Enten sier du hvitost og gulrot, eller så sier du gulost og oransjeost. Så hva blir det til?

Lenke til kommentar

Dotten, skal jeg sitere førsteinnlegget i denne tråden så du forstår hvilke oster det er snakke om her?

 

Bare for å gjøre det klart: Det er snakk om vanlig ost slik som Norvegia, Synnøve Finden, Pizzaost osv. og ikke hvit kremost, smøreost eller noe annet fancy.

6129439[/snapback]

 

her står det klart og tydlig at det ikke er snakk om alle forskjellige typer oster men kun de gule...

Lenke til kommentar
Dotten, skal jeg sitere førsteinnlegget i denne tråden så du forstår hvilke oster det er snakke om her?

 

Bare for å gjøre det klart: Det er snakk om vanlig ost slik som Norvegia, Synnøve Finden, Pizzaost osv. og ikke hvit kremost, smøreost eller noe annet fancy.

6129439[/snapback]

 

her står det klart og tydlig at det ikke er snakk om alle forskjellige typer oster men kun de gule...

6338600[/snapback]

 

Og fremdeles er det produkttekniske ordet HVITOST. Fatter ikke at det skal være så vanskelig å forstå det?

 

Du kan si gulost så mye du vil, men det forandrer ikke det faktum at det heter hvitost. Akkurat som folk i Lom og omegn sier raudost om det vi andre kaller brunost.

Lenke til kommentar

Hentet fra Dottens blogg:

Nå er du forberedt når du møter på gulostingene som kommer med tåpelige "men osten er jo gul buhu" og "Synnøve sin ost heter gulost" "argumenter"

Dette ligner mistenkelig på latterliggjøring, og virker ikke som et skikkelig svar på fargeargumentet vårt. Jeg sa dessuten "dere", og med det mener jeg at det er flere enn deg som forsøker å latterliggjøre argumentet. Hvis du mener du svarer skikkelig, får det stå på din kappe. Å antyde at de som føler seg latterliggjort selv er skyld i det, er ufin hersketeknikk.

Definisjonen er der og således sier det seg selv hvilken oster som innlemmes i definisjonen. Og de er både gule, hvite og oransje.

Greit, det finnes både gule, hvite og oransje guloster. At produktet kommer i flere farger er etter min mening ikke et godt argument for at det ikke skal kalles gulost.

 

De fleste ostene i segmentet vi snakker om er gule. Ergo gulost.

Jeg kunne gjerne be deg dokumentere, men så er dette fullstendig irrelevant. Ostens naturlige farge er og forblir hvit.

Vi kan si det slik at tidlig i prosessen er alle oster hvite, fordi de lages av melk. Men det ferdige produktet er for det meste gult.

Jeg mener at dine argumenter om hvitvin, gulrøtter og røde grønnsaker ikke holder mål.

Noe som er uforståelig da du motsier deg selv.

Jeg poengterer kun at man ikke kan argumentere med at andre mat- og drikkevarer har feil farge i navnet. Dette er irrelevant, både fordi vi ikke snakker om vin eller grønnsaker, og fordi det også finnes matvarer med riktig farge i navnet.

Du er tydeligvis desorientert. Du sier at osten kommer i tre farger. Det høres mistenkelig mye ut som et fargeargument.

Herre jemini. Det er ikke et argument, det er å nevne fakta. Når noen påstår at osten kun er gul så er det feil.

Å nevne fakta for så å bruke det til å tilbakevise at det skal hete gulost er å argumentere, fordi det er et utsagn som blir satt fram for å svekke en påstand. Jfr. Bokmålsordbokas definisjon av "argument".

For det første, vi vet den kommer i tre farger. Men fargen på de fleste ostene i segmentet er gul. Derfor, siden vi ikke er produktteknikere, kun legmenn, sier vi gulost.

 

Ostens naturlige farge er hvit. Akkurat som gulrotens (i følge deg) opprinnelige farge er gul.

 

Så nå må du bestemme deg. Enten sier du hvitost og gulrot, eller så sier du gulost og oransjeost. Så hva blir det til?

6338536[/snapback]

Gulost og gulrot!

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
For Guds skylt, å jeg er ikke religiøs ennå, kan dere ikke bare la det her ligge, de som vil kalle det gulost, vell fint, og kvit ost, det går også bra...

 

For en utrolig teit post egentlig, artig i begynnelsen (litt artig iallefall), men nå er det bare for dumt

6339318[/snapback]

 

agreed.

Lenke til kommentar
Dotten, skal jeg sitere førsteinnlegget i denne tråden så du forstår hvilke oster det er snakke om her?

 

Bare for å gjøre det klart: Det er snakk om vanlig ost slik som Norvegia, Synnøve Finden, Pizzaost osv. og ikke hvit kremost, smøreost eller noe annet fancy.

6129439[/snapback]

 

her står det klart og tydlig at det ikke er snakk om alle forskjellige typer oster men kun de gule...

6338600[/snapback]

 

*sukk*

 

Som forklart mange ganger tidligere ble det redigert inn av trådstarter etterpå og etter at poll ble opprettet. Det er ikke det som det blir spurt om i pollen. Man snakker om et produkt, som noen kaller hvitost, mens andre gulost.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

Når du tenker på det så er jo osten mer gul enn hvit, men når det kommer til navn har det jo egenklig ikke så mye å si. Jeg mener; Skal man begynne å si oransjerot? Det blir jo feil. Men poenget er at navnet skal alltid være en annen farge enn produktet/frukten har. Altså:

 

Gulrot

Hvitost

 

-----

 

Pwndz0R bY t3h Buz33Z0R! Pr0Z0R!

Lenke til kommentar
Når du tenker på det så er jo osten mer gul enn hvit, men når det kommer til navn har det jo egenklig ikke så mye å si. Jeg mener; Skal man begynne å si oransjerot? Det blir jo feil. Men poenget er at navnet skal alltid være en annen farge enn produktet/frukten har. Altså:

 

Gulrot

Hvitost

 

-----

 

Pwndz0R bY t3h Buz33Z0R! Pr0Z0R!

6339460[/snapback]

 

Det finnes ingenting som heter oransjerot, på samme måte som det logisk sett ikke finnes noe som heter hvitost. Hvitvin-/grønnskak-/gulrot-prinsippet er ikke så skuddsikkert som hvitostingene vil ha det til. :)

Lenke til kommentar
Det betyr lite at hvitosten er litt gul, for innerst i hvitostens hjerte er den hvit og det kan ingen gulosting endre på.

6339546[/snapback]

 

Nei, innerst inne i hjertet er den gul, gul som en ny Murcielago.

6339564[/snapback]

Du prøver å forpeste hvitostens rene hjerte, men feiler i ditt forsøk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...