Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ventet i flere dager på én rasjonell grunn til å kalle gulosten for hvitost, men har i skrivende stund ikke kommet over noen.

6321687[/snapback]

Kan ikke bare vente, må lese litt også, vet du

 

Mvh Arinomi, General for det hvite osts heimvern

6321910[/snapback]

 

Har fulgt med siden starten, men har møtt veggen flere ganger i mitt forsøk på å lete etter fornuft blant hvitostingene.

Lenke til kommentar
Har fulgt med siden starten, men har møtt veggen flere ganger i mitt forsøk på å lete etter fornuft blant hvitostingene.

6321928[/snapback]

 

Jo, takk det samme egentlig.

Det eneste halvgode argumentet gulostingene har er at hvitosten har "gul" farge. Jeg skal innrømme at hvitost ikke er av hvit farge, men å si den er gul er litt drøyt. Rent fargemessig er jo hvitost av beige farge. Da må vel dere "gul"-ostinger kalle det for Beigeost etter deres egne argumenter.

 

Gjør dere det? Tviler...

Endret av Shicca
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje fordi man skiller mellom brun og ellers mange ostetyper som er helt lyse; enten gule eller hvite alt etter som. Mange oster er helt hvite, så det er ikke urimelig å kalle resten for hvitost, selv om de er litt gulaktige.

 

Sånn sett kaller man folk hvite og svarte også, selv om det finnes utallige nyanser. :p

 

Kvitost!

Lenke til kommentar
Har fulgt med siden starten, men har møtt veggen flere ganger i mitt forsøk på å lete etter fornuft blant hvitostingene.

6321928[/snapback]

 

Jo, takk det samme egentlig.

Det eneste halvgode argumentet gulostingene har er at hvitosten har "gul" farge. Jeg skal innrømme at hvitost ikke er av hvit farge, men å si den er gul er litt drøyt. Rent fargemessig er jo hvitost av beige farge. Da må vel dere "gul"-ostinger kalle det for Beigeost etter deres egne argumenter.

 

Gjør dere det? Tviler...

6322217[/snapback]

 

Gulosten er vanlijegul (evt. racinggul), dette er ikke en gang diskutabelt.

Lenke til kommentar
Det heter GULOST

 

Den er jo GUL jo :cry:

6322300[/snapback]

Nei, det er hvitosten som er blitt farget gul. Det heter gul hvitost.

 

Mvh Arinomi, General for det hvite osts heimvern

6322317[/snapback]

 

Fargestoffet SKAL være der; det er en del av ingrediensen. De fleste oster er gule, og gulost uten dette fargestoffet mangler noe.

Lenke til kommentar

 

Fargestoffet SKAL være der; det er en del av ingrediensen. De fleste oster er gule, og gulost uten dette fargestoffet mangler noe.

6322686[/snapback]

 

Og det er fremdeles en gul hvitost. Gå og ta deg en bolle hvis du ikke skjønner det neste gang.

6322792[/snapback]

 

Nei, det er en gul gulost. Hvitost er bare et alternativt ord for fargeblinde.

Lenke til kommentar

Colaen er ikke brun-sort, den er egentlg grønn. Det er bare tilsatt noe fargestoff i den naturlig grønne colaen. Derfor er colaen grønn.

 

Huset mitt er ikke gult, det naturlig brune treet er bare malt med en gul farge. Derfor er huset mitt brunt.

 

Bilen min er ikke blå, det er bare den naturlig grå stålfargen som er tilsatt litt blå lakk. Derfor er bilen min grå.

 

Trenger dere flere eksempel?

 

Fargestoffet i gulosten er en del av ingrediensen og skal være der. Osten er beige/creme-farget. Dette er en nyanse av gult og hvis man skal "runde opp" til en farge må det bli gult og ikke hvit.

 

Hvit er ikke en farge, men en nyanse av lys. Hvit er kun hvit, eller rgb: 255 255 255 eller hex: #FFFFFF. Er det bittelitt gulskjær i den, så er den gul.

 

 

Pw|\| (| Lizzom

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...