Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Du gnåler bare om det samme hver gang du selv poster, det begynner å bli gammalt, syns ikke dine/deres hvitostingers argumentasjoner holder mål lengere, "bla bla hvitost er det produktekniske ordet" det er det vel bare Tine som har sagt i en eller annen teit mail(er ikke bare tine men samme det), og det bryr meg lite hva Tine mener, du må ikke tro alt du hører, prøv å gjør opp dine egne meninger å.

6314427[/snapback]

?

Åpningen på det innlegget viser atter en gang hva gulostinger kun klarer å si: Det samme som de allerede har sagt, eller vri hvitostingenes argumenter til sine egne.

Bla og bla lille gutt. Det heter hvitost. Hvitosten er originalt hvit. Den farges. Fargen kan være gul. Det er da en gul hvitost. Du kan også bare bruke det generelle ordet "Hvitost". Det at Tine, som er norges største fellesmeieri, har ingenting å si? Gulost er dialekt, Hvitost er det rette å skrive. Jeg skriver ikke "Du måsje" i stilene mine på norsk. Igjen, det er forskjell på muntlig tale og skriftspråk. I ordboken under gulost blir du henvist til hvitost da dette er det riktige å skrive

Kan det være så vanskelig å forstå? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror bare gulostingene spiller dum og trangsynte. Jeg håper ivhertfall det. For deres skyld. :wallbash:

6314514[/snapback]

Lille gutt kan du selv være, det er bare et år som skiller oss.

Altså det jeg prøver å få inn i huet ditt er at selv om tine kaller det for hvitost så er ikke det automatisk det som er det riktig og kalle osten, det du og dere hvitostinger gjør er å følge etter flertallet, dilter etter og greier ikke å gjør opp sin egen mening om ting, svakt.

Det at gulost er dialekt er det flere syn på, noen mener at det er det andre ikke, og jeg, jeg bryr meg ikke.

Så jeg driter langt i hva Tine kaller osten sin, for i mine øyne er det fortsatt gulost det kalles.

Ordet hvitost hadde jeg aldri hørt før jeg så denne posten, så det føles ut som dere hvitostinger kommer fra en fjernplanet og prøver å invandere oss med dette teite ordet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha :lol:

Jeg ler med deg, ikke av deg. Jeg skjønner at dere sier gulost, det er derfor pollen her er litt rar. Heter det hvitost? Ja. Kan man si gulost? Ja.

MVH

Morten, Propagandaminister

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Går jo ikke an å si at det er feil å si gulost når det er dialket? Da kan man jo si at alle dialektord er feil, noe de ikke er.

Har full forståelse for at det heter hvitost på 'ordentlig', men hva man sier er ikke nødvendigvis helt likt 'verden' over.

Lenke til kommentar

Overskriften er "Sier du gulost eller hvitost", spørsmålet i pollen er "Heter det hvitost eller gulost?". To forskjellige spørsmål som vil gi forskjellig fordeling av svar. Jeg synes vi skal blanke avstemmingen og begynne på nytt. Folk leser åpenlyst tittelen på tråden, og svarer derfor hva de sier. Ikke hva det egentlig heter.

MVH

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Altås i mine øyne så eksistere ikke ordet hvitost, som sagt hadde jeg ikke hørt det teite ordet før jeg begynte å følge med på denne teite tråden, og av en eller annen grunn greier jeg heller ikke å holde meg bort fra å titte her.

Bryr meg ikke hva Tine mener, bryr meg egentlig ikke om hva dere andre mener selv om jeg altid må si noe imot, for i mine øyne er det riktig/produkttekniske/betegnelsen for ost gulost.

Og nå si jeg ha det til denne teite diskusjonen, skal prøve å holde meg unna, tipper på at jeg ikke greier men :p

Lenke til kommentar
Gulost er mye forskjellig det. Men det er og forblir hovedsakelig et geografisk fenomen. Også kalt dialekt. Men jeg ser ikke problem med det, alle snakker dialekt.

6313179[/snapback]

Flere her i forumet har påpekt at begrepet "gulost" er flittig brukt en rekke steder her i landet, blant annet brukes det av mange i Stavanger. Altså ikke kun et ord som brukes lokalt i østlandet.

På samme måte er jo også "hvitost" (og også "kvitost") et geografisk avgrenset fenomen per definisjon, og er i følge din egen argumentasjon et dialektord. ;)

Jeg vil anbefale deg å lese denne forskningsartikkelen i forbindelse med definisjonen av dialektbegrepet.

Sitat fra artikkelen:

Ein ordbokrett definisjon av «dialekt» er `språkart som er særmerkt for ein viss stad (og skil seg frå eit normalmål)'.

Normalmålene her i Norge (dvs standardspråkene) er bokmål og nynorsk. Og siden begrepet "gulost" ikke skiller seg fra hverken bokmål eller nynorsk, er begrepet isolert sett slett ikke et dialektord siden det per definisjon ikke skiller seg fra normalmålene her i landet. Verre er det ikke. Forøvrig bruker det også flere steder her i landet, det er ikke kun begrenset til noen sære østlandsdialekter slik enkelte hvitostinger hevder.

En person som snakker 100% perfekt bokmål (ja, det går faktisk an å snakke bokmål, bokmål eksisterer også som talespråk) kan velge å variere mellom begrepene "gulost" og "hvitost" så mye han bare orker uten at det innebærer bruk av dialekt. Dette kunne han ikke gjort hvis ordet kun hadde vært et dialektord, som du altså feilaktig påstår at det er.

Eller mener du kanskje at de fleste ord vi har i de offisielle ordbøkene våre er rene dialektord, siden folk bruker forskjellige synonymer av ordene avhengig av hvor de bor? :tease:

Men du får bare fortsette med din egen tolkning av dette, for ut fra din egen argumentasjon er i såfall "hvitost" et rent dialektord. :cool:

Lenke til kommentar
Overskriften er "Sier du gulost eller hvitost", spørsmålet i pollen er "Heter det hvitost eller gulost?". To forskjellige spørsmål som vil gi forskjellig fordeling av svar. Jeg synes vi skal blanke avstemmingen og begynne på nytt. Folk leser åpenlyst tittelen på tråden, og svarer derfor hva de sier. Ikke hva det egentlig heter.

6314949[/snapback]

Å ha en avstemning om hva det EGENTLIG heter er jo helt bak mål. Dette kan ikke vanlige folk avgjøre ved en avstemning, dette må Norsk Språkråd i såfall ta seg av (det er vel de som til syvende og sist bestemmer slike ting vil jeg anta?). Eller kanskje det er en sak for Stortinget? :p

Spørsmålet bør derimot endres til "Hva kaller du osten?" eller noe sånt, da det eneste vi kan bidra med her er hva vi selv kaller osten i dagligtale, evt i skriftlig form. Alternativene bør være "gulost", "hvitost", "kvitost" eller "annet".

Eller vi kan bare la det stå slik det står allerede, siden folk ser ut til å stemme basert på hvilket begrep de selv bruker allerede uansett.

Lenke til kommentar

Nissen jeg veit hvor du bor :) Sov søtt, og vær forbedret å møte meg i natt

Forresten det er ikke forseint å ombestemme

spøken til side, osten er jo hvit siden osten ble lagd av melk. Og melk er jo hvit hmm

Lenke til kommentar
Å kalle GULOSTEN for HVITOST blir like dumt som å kalle svartkrutt for rosakrutt...

Osten er gul, derav navnet.

Gulost FTW!!111oneone

6316546[/snapback]

Tror desverre stemmene teller mer enn det teite farge-argumentet som omtrent alle gulostingene kommer med.

Lenke til kommentar

Gulrot, hvitvin, grønnsak.

Hvorfor kaller vi en fløyte for en treblås? Fordi den originalt var laget av tre.

Hvorfor kaller vi en osttype for hvitost? Fordi den originalt er hvitfarget, men tilsettes stoffer som gir farger.

MVH

Edit: Takk Dotten.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Flere her i forumet har påpekt at begrepet "gulost" er flittig brukt en rekke steder her i landet, blant annet brukes det av mange i Stavanger. Altså ikke kun et ord som brukes lokalt i østlandet.

Det brukes hovedsakelig på østlandet. Jeg bor i Bergen og her snakker man alt mulig av dialekter. Hvorfor? Jo blant annet fordi med Sjøforsvarets hovedbase her så tiltrekkes det folk fra hele landet. Men gulost er og forblir i hovedsak et østlandsfenomen.

På samme måte er jo også "hvitost" (og også "kvitost") et geografisk avgrenset fenomen per definisjon, og er i følge din egen argumentasjon et dialektord. ;)

Ja, om du vil. Dog er det et geografisk område som er temmelig stort. Men angående dialekt så er det en evig diskusjon om når det er dialekt, når det er nytt språk osv.

Jeg vil anbefale deg å lese denne forskningsartikkelen i forbindelse med definisjonen av dialektbegrepet.

Jeg skal garantere deg at jeg har hatt mer enn nok med problemstillinger og utfordringer mtp dialekt og det norske språk, gjennom både prosjekt og jobb.

Sitat fra artikkelen:
Ein ordbokrett definisjon av «dialekt» er `språkart som er særmerkt for ein viss stad (og skil seg frå eit normalmål)'.

Normalmålene her i Norge (dvs standardspråkene) er bokmål og nynorsk. Og siden begrepet "gulost" ikke skiller seg fra hverken bokmål eller nynorsk, er begrepet isolert sett slett ikke et dialektord siden det per definisjon ikke skiller seg fra normalmålene her i landet.

Dette vil kun utviklingen avgjøre. Nå er det såpass mange som bor på østlandet og de blir flere, så det blir en større og større norm.

Verre er det ikke. Forøvrig bruker det også flere steder her i landet, det er ikke kun begrenset til noen sære østlandsdialekter slik enkelte hvitostinger hevder.

Og når er dette hevdet?

En person som snakker 100% perfekt bokmål

Vil uansett snakke dialekt, da det også går på uttale av ord (eksempel er uttale av ordet norsk). Det som går under navnet fonetisk forksjell. Er ikke mer enn å legge på en tjukk l, så er dialekten der. Og selve ordet gulost er i hovedsak et østlandsk fenomen. Disse er et annet eksempel på dialekt, et ord som er et vestlandsk fenomen. Men jeg vet om både trøndere og østledinger som bruker ordet. Men det endrer ikke det faktum at ordet er dialekt.

Eller mener du kanskje at de fleste ord vi har i de offisielle ordbøkene våre er rene dialektord, siden folk bruker forskjellige synonymer av ordene avhengig av hvor de bor? :tease:

Om ordene hovedsakelig er et fenomen som er fra et bestemt geografisk område, så ja, da er det helt klart snakk om dialekt.

Men du får bare fortsette med din egen tolkning av dette, for ut fra din egen argumentasjon er i såfall "hvitost" et rent dialektord. :cool:

Om man regner Oslo og omegn som Norge og resten som, ja hva det nå skal være, så ja. En fra østlandet vil jo anse hvitost som dialekt, akkurat som jeg anser ordet "huske" fremfor "disse" som dialekt. Er nok av folk som anser ordet "skyggelue" for å være dialekt og caps som det "riktige" ordet. Noe man må få lov til, selv om skyggelue er ordet som var opprinnelig og caps er noe som har sneket seg inn etterpå. Jeg vil ikke reagere på om noen anklager meg for å snakke dialekt, det er det gulostingene som har jamret om at de ikke gjør. Noe som er latterlig :p

Lenke til kommentar
Gulrot, hvitvin, grønnsak.

Hvorfor kaller vi en fløyte for en treblås? Fordi den originalt var laget av tre.

Hvorfor kaller vi en osttype for hvitost? Fordi den originalt er hvitfarget, men tilsettes fargestoffer.

MVH

6316569[/snapback]

Den tilsettes ikke fargestoffer. Den tilsettes stoffer som gjør at gul eller oransje farge kommer (i mange tilfeller en plante). Osten kan også bli gul av en spesiell måte å behandle melken på :)

Men den naturlige fargen er hvit og de hvitostene som er hvite er oster som ikke "eksperimenteres" med ;)

Syns det er litt idiotisk å sitte å diskutere dette.

Folk sier hvit og folk sier gul. Vi er alle forskjellige

Osten er gul. DET ER IKKE SÅ VANSKELIG Å SE DET?

Eller er folk cp skada? helt ærlig?

6316507[/snapback]

Nei, men enkelte folk har litt mer erfaring og har sett både hvite og oransje oster, noe som er helt normalt. Mens enkelte andre har så lite peiling på ost og nok kun har sett en eller to sorter i sitt liv. :tease: Alle som kjenner til hvitost vet at den kommer i både gul, oransje og hvit variant.

Lenke til kommentar
Å kalle GULOSTEN for HVITOST blir like dumt som å kalle svartkrutt for rosakrutt...

Osten er gul, derav navnet.

Gulost FTW!!111oneone

6316546[/snapback]

Det argumentet er utrolig gammelt og tynt nå. Dere må forstå at vi har rett, det er bare å innrømme. Tine AB sier det heter hvitost, Språkrådet sier det heter hvitost, og mine venner på Stortinget sier det heter hvitost.

Mvh Arinomi, General for det hvite osts heimvern

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar
Syns det er litt idiotisk å sitte å diskutere dette.

Folk sier hvit og folk sier gul. Vi er alle forskjellige

Osten er gul. DET ER IKKE SÅ VANSKELIG Å SE DET?

Eller er folk cp skada? helt ærlig?

Nei, men enkelte folk har litt mer erfaring og har sett både hvite og oransje oster, noe som er helt normalt. Mens enkelte andre har så lite peiling på ost og nok kun har sett en eller to sorter i sitt liv. :tease: Alle som kjenner til hvitost vet at den kommer i både gul, oransje og hvit variant.

Men her er det snakk om helt vanlig gulost da.

Steng tråden!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...